Eerdere samenwerking
Marieke: ‘Ik kende het bedrijf al een beetje door mijn vorige baan in het Martini Ziekenhuis in Groningen, waar we ook al eens met ForYou Media hadden samengewerkt.
Toevallig kwam een voormalige stagiaire van New Nexus later bij ForYou Media terecht. Zij suggereerde dat het bedrijf ons zou kunnen ondersteunen bij het maken van content. Vervolgens zijn Paul en Mariëlle bij ons op bezoek geweest voor een verkennend gesprek, waarin we hebben besproken wat ForYou Media zou kunnen betekenen voor New Nexus. Dat matchte goed, en vandaaruit zijn we gestart met de samenwerking.’
Sneller en meer
‘New Nexus is met ruim 100 collega’s best een groot bedrijf, dus er gebeurt ook veel. Maar qua marketing en communicatie hebben we beperkte capaciteit om alles te doen wat we eigenlijk willen doen. Met de hulp van ForYou Media zouden we sneller en meer verhalen over onze organisatie kunnen maken. Ook was ik nieuwsgierig of ForYou Media een frisse blik zou kunnen werpen op onze socials en onze online huisstijl. Met die opdracht zijn we samen het experiment aangegaan.’’
‘Het maken van leuke en leesbare teksten is een vak apart’
- Marieke Ploegh – New Nexus
Branding en ervaringsverhalen
‘De communicatie van New Nexus is gericht op onze branding. We willen laten zien waarom we een aantrekkelijke werkgever zijn voor onder andere IT-professionals én hoe we onze expertise kunnen inzetten voor potentiële opdrachtgevers. ForYou Media helpt ons nu met het maken van content waarin beide boodschappen zitten verwerkt. Dat doen we aan de hand van ervaringsverhalen van collega’s en sinds kort ook van klanten. Daarbij krijgen we ook altijd de SEO-details aangeleverd om in het CMS voor onze website in te voeren.’
Van elkaar leren
‘We werken nu een half jaar samen en in het begin was het even zoeken naar de juiste ‘tone of voice’. Dat komt doordat onze organisatie net even anders is dan de meeste andere bedrijven. Sociaal ondernemerschap zit diep in ons DNA, net als het Rijnlandse organisatiemodel. Zo kennen wij geen traditionele hiërarchie, maar werken we samen vanuit vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid.
Als je goed voor je mensen en je omgeving zorgt, ontstaan de mooiste en meest duurzame innovaties, geloven wij. En dat met een flinke dosis zelfrelativering. In de socials kwam dat dan ook in het begin niet goed uit de verf, maar we zijn die berichten onlangs gaan koppelen aan de succesverhalen. Dat werkt veel beter. Zo leren we ook van elkaar. Je geeft samen de samenwerking vorm.’
Meer interactie, meer likes
‘De tijdlijnberichten worden vormgegeven door Leoni van ForYou Media. Ook hierin zijn we samen zoekende naar een herkenbare en onderscheidende stijl. We willen natuurlijk opvallen, maar niet op een advertentie-achtige manier. Wat dat betreft heeft For You Media ons ook getriggerd om onze huisstijl scherper te formuleren.
Daar zijn we vervolgens weer mee gaan experimenteren. We merken nu al dat de berichten succesvol zijn, want er is meer interactie en de berichten krijgen veel likes. Dat is ook niet zo gek, want een persoonlijk verhaal doet het doorgaans beter dan droge kost. Het aantal bezoeken aan onze vacaturepagina’s is ook gestegen. Het delen van de succesverhalen heeft daaraan beslist bijgedragen.’
Voorbespreking
‘Voor elk succesverhaal met een collega houden redacteur Angela van ForYou Media en ik eerst een voorbespreking. Dan vertel ik wat er speelt, zodat Angela daar tijdens het interview naar kan vragen, en ik geef aan wat er volgens mij zeker in de tekst zou moeten terugkomen.
Dat vind ik een prettige aanpak. Verder hoef ik alleen maar de naam en het telefoonnummer door te geven, en dan regelt Angela alles rond het interview. Zelf kan ik de controle houden over de artikelen. Het maken van leuke en leesbare teksten terwijl je een duidelijke boodschap wilt overbrengen, is een vak apart! Hierin vullen we elkaar mooi aan. Dat loopt goed zo.’
Prettig
‘Bij ForYou Media is alles strak georganiseerd. Zo krijg ik regelmatig een mailtje met een reminder om feedback te geven op een tekstvoorstel. Dat vind ik prettig, en het geeft ook aan dat ze er daar bovenop zitten.
Eigenlijk doet For You Media hetzelfde als wij, maar samen kunnen we méér doen. Ik zie onze samenwerking dan ook als een goede aanvulling op de werkzaamheden van ons eigen marketing- en communicatieteam.’
Marieke Ploegh
New Nexus