‘Het magazine is precies zoals ik voor ogen had’
Toen Richard Hattink van Uitvaartverzorging BijDeHand begin 2021 Google raadpleegde voor een partij die ervaring had met het maken van magazines voor uitvaartbedrijven, kwam hij al vrij snel bij ForYou Media uit. ‘De spoeling in die branche is vrij dun, dus ik heb een mailtje gestuurd waarin ik uitlegde wat ik voor ogen had. Binnen drie kwartier had ik Paul aan de lijn.’
Geen standaard uitvaartbedrijf
‘Ik had geschreven dat ik geen standaard uitvaartbedrijf heb’, legt Richard uit. ‘Ik verzorg namelijk alleen uitvaarten voor jonge gezinnen met kinderen in de basisschoolleeftijd waarvan een ouder komt te overlijden. Een heel specifieke doelgroep dus, want ik ben echt van mening dat er iets anders speelt in een gezinssituatie als je 45 bent en je weet dat je er over drie maanden niet meer bent, dan wanneer je al 80 bent. Gemiddeld loop ik drie of vier maanden voor het overlijden bij een gezin binnen en bied ik begeleiding. Maar ook na het overlijden en de uitvaart volg ik het gezin nog een jaar.’
Echt betrokken
‘Paul had mijn mailtje voorbij zien komen en was geraakt door mijn specialisme. We zijn in gesprek geraakt en ik voelde gewoon dat hij écht betrokken was, en dat hij niet alleen maar bezig was met de commerciële kant. En daar doe ik het heel goed op, dat is een wereld van verschil. Ik vond het te gek dat we zo snel met elkaar in contact kwamen. Alle aspecten waren meteen kloppend.’
Mierenneukerigheid
‘Ik vond het overigens best ingewikkeld om goed over te brengen hoe ik het resultaat in mijn hoofd voor me zag’, klinkt het eerlijk. ‘Hoe krijg je zoiets goed uitgelegd via de telefoon? Ik denk dat ik zeker wel zes of zeven proefversies van de kaft heb gehad. Het feit dat er altijd ruimte was voor alle mierenneukerigheid die ik in me had, vond ik heel fijn. Als ik twijfelde tussen het ene idee en het andere, werden ze gewoon allebei gemaakt.’
‘Die eerste keer dat ik een proefdruk kreeg, was echt kicken’
- Richard Hattink / Uitvaartverzorging BijDeHand
Jubelmoment
‘Die eerste keer dat ik een proefdruk kreeg, was echt kicken’, vertelt Richard enthousiast. ‘Dan zie je ineens hoe die platte tekst met de foto’s erbij tot leven komt. En het moment dat uiteindelijk de kaft helemaal naar mijn zin was; dat was ook geweldig. Maar het moment dat die man met een pallet vol magazines bij mij op de stoep stond, was natuurlijk echt een jubelmoment.’
Verspreiding
Drie weken nadat het magazine ‘Handvat’ verscheen, waren al 1100 van de 2000 gedrukte magazines verstuurd. ‘Na een simpel berichtje op LinkedIn en Facebook met daarbij een afbeelding van de kaft van het magazine stroomden de aanvragen meteen binnen. Ik heb op social media nog niet eens gebruikgemaakt van de visuals die ForYou Media voor me gemaakt heeft. De magazines liggen in vijftien ziekenhuizen door heel Nederland en bij inloophuizen, hulpgroepen en hospices. Dus precies op die plekken waar je hoort dat je niet 80 wordt, maar dat je leven al ophoudt bij 45 jaar. Ik krijg er alleen maar enthousiaste reacties op. Dat is denk ik vooral omdat de inhoud erg laagdrempelig is. Het is een magazine met een pittig thema, maar wel luchtig geschreven. En het biedt een mooie afwisseling tussen de ‘stomme’ dingen die geregeld moeten worden en de verhalen van mensen die al door het hele proces zijn heengegaan.’
Herdruk
Vanwege het grote succes van zijn magazine denkt Richard al na over een herdruk. ‘Ik heb daarover al contact opgenomen met ForYou Media. Ook daarin denken ze met je mee. Zij zijn gewoon écht betrokken. Gedurende het proces is Paul hier zelfs een keer langs geweest. Dat heb ik enorm gewaardeerd, want het is voor hem toch een autorit van al gauw drie uur.’
Richard Hattink
www.uitvaartverzorgingbijdehand.nl