‘Ik blijf tot mijn laatste snik helpen’
Als commercieel manager is Sharif Sharafeddine helemaal op zijn plek bij ForYou Media. Zodra hij over zijn werk begint te vertellen, beginnen zijn ogen te stralen. ‘Ik wist helemaal niet dat ik die adviesskills in me had. Daar kwam ik eigenlijk bij toeval achter toen ik tijdens mijn studie Sociaal Juridische Dienstverlening een vakantiebaantje bij een krant als verkoper van advertenties voor goede doelen kreeg.’
Vast contract
‘Ik vond het meteen hartstikke leuk’, vervolgt Sharif. ‘In no time had ik een kwart pagina verkocht. Het ging van een leien dakje. Het beviel me wel. Er werd me zelfs gevraagd of ik er niet vast wilde komen werken. Eigenlijk had ik daar wel oren naar. Het eerste jaar van mijn studie zat erop, ik had mijn propedeuse gehaald, maar eigenlijk vond ik er helemaal niets meer aan. Dus ik zei ‘ja’.’
Why-not-mentaliteit
‘Zo ben ik dus in het vak gerold’, lacht de commercieel manager. ‘Bij ForYou Media ben ik vanuit een doorstart van een faillissement terechtgekomen. Ik heb de merknaam ontwikkeld. We hebben het samen opgebouwd. Je mag hier vallen en opstaan. Je kunt en mag hier leren, en daarin word je bijgestaan door een fantastisch team. ForYou Media is dan ook zeker geen standaard bedrijf. Hier heerst de ‘why-not-mentaliteit. Heb je een idee? Dan mag je dat uitwerken en uittesten. Dat is gunstig voor jezelf, voor het bedrijf én voor onze opdrachtgevers. We staan altijd in de leermodus. Dat vind ik ook juist zo leuk aan ForYou Media.’
De voldoening van écht helpen
‘Ik hou van het contact met anderen, mensen helpen, hen laten inzien wat goed voor hen is, zodat ze nog meer resultaat krijgen. Het geeft voldoening wanneer ik die ander écht help. Het vertrouwen dat opdrachtgevers me geven. Het lukt me vaak om hen te overtuigen, zodat ik samen met een heel team voor hen aan de slag mag gaan. En het maakt me past echt trots als opdrachtgevers naderhand daadwerkelijk inzien hoeveel resultaat het opvolgen van mijn advies hen oplevert. Hoe gaaf is dat?’
Het is zó mooi om te zien dat mijn adviezen tot resultaat leiden
- Sharif Sharafeddine
Jack Russel vs Labrador
Soms duurt het wat langer voordat zoiets tot stand komt. ‘Een goed voorbeeld daarvan is mijn contact met een opdrachtgever met een schoonheidssalon. Ze had jaren geleden al eens in ons magazine gestaan. De afgelopen vier jaar hebben we echter contact gehouden. Soms gebeurt dat met opdrachtgevers waarmee je een bepaalde klik hebt. Dan wordt het bijna een soort vriendschap. Achteraf hoorde ik dat ze blij was dat ik zo’n volhouder ben geweest, want zij was er enorm mee geholpen. We mogen nu heel veel voor haar doen op het gebied van marketingcommunicatie. Niet voor niets word ik door sommige opdrachtgevers weleens gekscherend een Jack Russel genoemd die aan je broek blijft hangen en die zich later ontpopt tot een trouwe Labrador die altijd voor je klaarstaat’, grijnst Sharif.
Altijd aan staan
‘De gesprekken die ik buiten kantooruren via WhatsAp met deze onderneemster had, heb ik ook met veel andere opdrachtgevers, want ik sta altijd aan. Ik zie dit niet als een van-9-tot-5-baan, want de beste ideeën of ingewikkeldste vragen krijg je immers op de onmogelijkste tijden? Die mogen ondernemers me dan ook op elk moment van de dag sturen. Ja inderdaad: ook ’s avonds of in het weekend. Als ik het antwoord weet, app ik meteen terug en anders zoek ik het zo snel mogelijk voor hen uit. Het is ook altijd fun aan de telefoon. Ik zeg weleens dat als je niet gelachen hebt met een potentiële opdrachtgever, dat je het dan niet goed hebt gedaan. Ik sta ook elke ochtend vrolijk op, vol enthousiasme om weer aan het werk te gaan en benieuwd wie ik die dag mag leren kennen en adviseren.’
Eerlijk en oprecht
‘Ik blijf tot mijn laatste snik helpen, want dit is wie ik ben’, besluit Sharif zelfverzekerd. ‘Ik hoop met mijn manier van werken nog veel meer mensen te kunnen helpen. Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken, maar ik hoop met ForYou Media nog verder uit te mogen groeien, zodat bedrijven die de wens hebben om groter te worden, meteen aan ForYou Media denken om hen daarbij te helpen. Omdat we snel zijn. Eerlijk en oprecht. Want dat is wat ik vaak terug krijg van ondernemers: we zijn adviserend, motiverend en enthousiasmerend.’