Aparte status
‘Ik kende ForYou Media eigenlijk voornamelijk van ForYou Magazine. Zelf heb ik ook een achtergrond in de uitgeverijwereld. De uitgeverij waarvoor ik werkte, gaf diverse vakbladen op het gebied van beauty uit. Dan ken je op een gegeven moment je pappenheimers wel. ForYou Magazine had in die wereld een aparte status. Het magazine richtte zich niet alleen op de ondernemers, maar ook op de consument én werd ook nog eens per regio uitgegeven.’
Superinteressant
‘Voor mij werd dat op een gegeven moment eigenlijk superinteressant’, vertelt Maddy enthousiast. ‘Als je namelijk een evenement binnen de beautybranche organiseert, wil je een zo breed mogelijk draagvlak en bereik creëren. Zelf had ik natuurlijk mijn netwerk van professionals en leveranciers, maar met mijn vakwedstrijd wilde ik ook de consument bereiken. Het interessante van ForYou Media is, dat zij zowel de link met de professionals als met de consument hebben. Toen ik Sharif weer eens tegenkwam en we het daarover hadden, stelde hij voor om onze relatie als mediapartners uit te breiden en ook een samenwerking aan te gaan.’
Vertrouwensband
‘Omdat ik Sharif al jarenlang ken, voelde dat ook meteen goed. Er was al een bepaalde vertrouwensband opgebouwd. Hij is toen een keer bij mij thuis langs geweest om te brainstormen over hoe we de Beauty Award nóg beter op de kaart konden zetten. Dat was een heel tof gesprek. Hij stelde voor om social media hiervoor in te zetten. Zelf ben ik niet zo’n socialmediakrachtpatser, maar het was heel fijn om te ervaren hoe Sharif daar vanuit zijn perspectief tegenaan keek. Vanuit een andere invalshoek, maar wel met veel kennis over de beautybranche.’
Ongelofelijke flow
Maddy: ‘De Beauty Award kent eigenlijk drie ‘hoogtepunten’ per jaar. Op 1 september start de inschrijving, in januari worden de genomineerden bekendgemaakt en in april vindt de uitreiking plaats. Het is dus best wel een lang traject, maar alleen rond die drie periodes hadden we een ongelofelijke flow aan berichten en volgers op social media. Sharif kwam met het plan om al ver voor het moment van inschrijving, dus al in januari/februari, te starten met wekelijkse tijdlijnberichten op social media. Dat zijn we vervolgens gaan doen, en ik merk dat de naamsbekendheid daardoor al veel groter is. Daarnaast draaien op de achtergrond ook nog campagnes mee. Ik ben er heel enthousiast over!’
‘ForYou Media is een autoriteit op dit gebied, en dat geeft mij als klant vertrouwen’
- Maddy Weide — Beauty Award
Drie doelen
‘Het doel van de socialmediaposts en ‑campagnes is overigens niet alleen om onze naamsbekendheid te vergroten, maar ook om een groter publiek te bereiken én om consumenten te pushen om hun schoonheidsspecialist te enthousiasmeren om zich een keer op te geven voor de Beauty Award.’
Affiniteit met de branche
Met de posts zelf is Maddy ook erg blij: ‘We stemmen ieder kwartaal een campagne met elkaar af. Er wordt goed geluisterd naar waarop ik me wil richten en waar de accenten moeten komen te liggen. Dat weet ForYou Media dan iedere keer goed te vertalen in originele posts en teksten. Het ziet er heel gelikt uit en dat is voor mij wel het bewijs hoeveel affiniteit ze met de branche hebben. Elke drie maanden krijg ik keurig een rapportage over hoe de campagne heeft gelopen. Dat geeft inzicht in hoe zo’n post het doet, waardoor je de gelegenheid krijgt om bij te sturen. Er worden analyses gemaakt en Sabine adviseert me altijd over hoe we het beter kunnen doen als bepaalde cijfers wat tegenvallen. Ik vind het erg prettig dat ForYou Media als opdrachtnemer eigen initiatieven toont. Zij zijn een autoriteit op dit gebied. Dat geeft mij als klant vertrouwen.’
Pilot
‘Deze pilot zal ruim een jaar draaien. Dus van januari/februari tot april het jaar daarop bij de prijsuitreiking. Die ongelofelijke flow aan volgers, leveranciers, deelnemers, vrienden en familie die we voorheen tijdens die drie pieken per jaar zagen, hopen we nu vast te houden. Ik wil dit jaar echt gaan knallen met Beauty Award. Want de Beauty Award is gewoon uniek. Het is niet zo maar een wedstrijd, maar vooral ook leerzaam, uitdagend en het geeft je als salon ook een helicopterview over je eigen bedrijfsvoering en hoe je in de branche staat. Dat wil ik eigenlijk alle schoonheidsspecialisten gunnen. Dat ze allemaal gaan beseffen dat ze gewoon een keer aan zo’n Beauty Award mee zouden moeten doen!’
Never change a winning team
‘Als ik na deze pilot merk dat de campagne echt zijn vruchten heeft afgeworpen, is dat voor mij beslist een reden om mijn samenwerking met ForYou Media te continueren. In mijn optiek zijn we dan ‘a winning team’. En je weet wat ze daarover zeggen hè: never change a winning team! Ik ben ervan overtuigd dat er binnen het team van ForYou Media genoeg creatieve mensen zijn die ditzelfde concept, maar dan natuurlijk net met een ander sausje, opnieuw kunnen neerzetten. Samen elke keer de lat nét weer een stukje hoger leggen, zodat we geen trendvolger, maar juist een trendsetter zijn.’
Maddy Weide
Beauty Award