‘Ook als het goed gaat, wil ik onderzoeken of het nóg beter kan’
‘Hoe ik de sfeer bij ForYou Media zou omschrijven?’ Daar hoeft Leoni Helsdingen-Oosterkamp niet lang over na te denken: ‘Het is hard werken, maar wél met fun. Iedereen is hier omdat hij of zij hier ook wíl zijn. Je vindt hier geen mensen die alleen maar werken om geld te verdienen. Eigenlijk zijn al mijn collega’s enthousiast over hun vak. Iedereen heeft zin in de dag en vindt het belangrijk dat onze opdrachtgevers tevreden worden gesteld. Dát is wat ons bindt bij ForYou Media.’
Economische crisis
Het is al weer een aantal jaar geleden dat Leoni het team kwam versterken. ‘Ik was net afgestudeerd en wilde dolgraag aan het werk. Maar we zaten middenin een economische crisis dus het was lastig om een baan te vinden. Daarom solliciteerde ik niet alleen op vacatures waarin om een grafisch vormgever werd gevraagd, maar op alles wat los en vast zat. Ik heb zelfs nog gesolliciteerd bij een coffeeshop’, grijnst Leoni. ‘Maar dus ook bij ForYou Media, dat toen nog in Zuidlaren gevestigd was. Dat was in december en toen ik twee maanden later een reactie kreeg van ForYou Media uit Groningen, ging er bij mij dan ook niet meteen een belletje rinkelen. Het bedrijf bleek in de tussentijd verhuisd te zijn. Vandaar ook die late reactie.’
Het leukste product
Leoni startte als grafisch vormgever op de redactie van ForYou Magazine. ‘Ik heb altijd al veel affiniteit met magazines gehad. Het is gewoon het leukste product dat je als vormgever kunt maken!’, klinkt het enthousiast. ‘Op school was daar trouwens niet veel aandacht aan besteed. Maar in korte tijd leerde ik er bij ForYou Media enorm veel over bij. Van vlakverdeling tot klantcontacten: alles was nieuw en daardoor vlogen de dagen om. Dat heb ik altijd als heel positief ervaren, want ik hou van aanpakken.’
Als je actief meedenkt, krijg je alle gelegenheid om te groeien
- Leoni Helsdingen-Oosterkamp
Nieuwe producten
Haar contract van 16 uur werd na ongeveer een jaar uitgebreid naar 32 uur, toen Leoni er de websites voor opdrachtgevers bij ging doen. ‘Ik inventariseerde hoe de website eruit moest gaan zien en nam de coördinatie van alle benodigde materialen, zoals teksten en foto’s, op me. De website zelf werd, en wordt, door een externe partij gebouwd, maar ik leverde de templates van de webpagina’s aan. Maar op een gegeven moment vroegen we ons af waarom ik eigenlijk steeds nieuwe templates ontwierp. Dat kon toch veel effectiever? Toen heb ik een template ontworpen, dat we voor iedere opdrachtgever, uiteraard elk met hun eigen content en uitstraling, kunnen gebruiken.’
Ontwikkelingen
‘Ik vind het leuk om steeds weer nieuwe dingen te ontdekken en te leren en het mooie aan ForYou Media is, dat er altijd wel weer openingen zijn waar je in kunt springen. In de loop der tijd heb ik steeds meer dingen naar me toegetrokken, zoals de eigen bedrijfsmagazines en social media. Toen dat te veel werk voor mij alleen werd, zijn er collega’s bij aangenomen die me daarin konden ondersteunen. Ik deed de afgelopen jaren al een deel van de planning, maar sinds begin 2022 doe ik dat voor de volledige afdeling Vormgeving.’
Allround
‘Eigenlijk ben ik best wel trots op het feit dat ik zo allround ben geworden’, realiseert Leoni zich. ‘Print en drukwerk is en blijft mijn favoriet, maar er is daarnaast nog zoveel meer, zoals social media, merkidentiteit en het hele online gebeuren. Ik vind het gewoon leuk om steeds nieuwe dingen bij te leren. Voor mij is het aansturen en coördineren van een team op dit moment nog redelijk nieuw, dus ik wil me verdiepen in hoe ik mensen goed kan opleiden en coachen, en hen de heel eigen stijl van ForYou Media kan leren. Die stijl vind je bijvoorbeeld terug in onze bedrijfsmagazines. Allemaal anders natuurlijk, maar gemaakt volgens hetzelfde stramien, dat dezelfde handtekening ademt. En ik vind het interessant hoe ik vormgeving kan inzetten om bepaalde marketingstrategieën of ‑doelen te ondersteunen. Bij ForYou Media leer je vooral door het gewoon te doen. Door te ervaren hoe het uitpakt als je nieuwe dingen doet. Dingen anders doet. Maar intern leren we ook veel van elkaar. Delen we onze expertise.’
Het kan altijd beter
‘Ik vind het gaaf als ik eraan kan bijdragen om processen beter te laten verlopen. Ik vind het leuk om daar met elkaar over te sparren. Want ook al gaan processen hier over het algemeen goed, het kan altijd beter. Er is altijd vrijheid en ruimte om je creativiteit daarin zijn gang te laten gaan. Want die eigen inbreng is hier belangrijk. Je wordt niet bij de hand gepakt, maar kunt gewoon actief meedenken en dan krijg je alle gelegenheid om te groeien. Ik hoop dat we als ForYou Media nóg meer gaan groeien. En hoe gaaf zou het zijn als onze opdrachtgevers daarin meegroeien? Dat die poster van Heineken in dat bushokje door ForYou Media is gemaakt? Dat geeft toch een enorme kick?’