Waarom staat mijn website niet (hoger) in Google?

Iedereen wil bovenaan in Google staan. Zodra klanten dan naar een onderwerp zoeken dat met jouw bedrijf te maken heeft, kunnen ze jou als eerste vinden. Heb jij jouw website met goede teksten de lucht in, maar heb je het idee dat Google de positie maar niet aanpast? Dit kan meerdere oorzaken hebben.

Een kwestie van tijd

Je zou zeggen dat alles op het internet razendsnel gaat. Informatie vliegt binnen secondes de hele wereld over en zodra je langer dan die paar secondes moet wachten, klik je meestal alweer weg. Google biedt je razendsnel zoekresultaten, maar in het indexeren van nieuwe pagina’s neemt de zoekmachine alle tijd. Mocht je website of een specifieke pagina nog niet in Google staan, dan hoeft dit niet direct te betekenen dat het niet gaat gebeuren. Soms is dit een kwestie van wachten.

Maar goed, we weten dat je niet de vindbaarheid gaat optimaliseren om vervolgens maar te gaan afwachten. Je kunt het proces versnellen door zelf een indexatie aan te vragen. Dit kun je doen in de Google Search Console. Door later te Googelen op ‘site:www.jouwwebsite.nl’ (waarbij je jouw eigen website invult) kun je zien of de pagina’s nu gevonden kunnen worden.

Je resultaten verbeteren

Staat je nieuwe site in Google? Dan staan de pagina’s waarschijnlijk nog niet bovenaan. Een website is bijna nooit direct ‘af’. Zodra je website is geïndexeerd, is het tijd om die te optimaliseren. Hiervoor is het eerst belangrijk om te weten hoe een zoekmachine werkt.

Iemand die zoekt, heeft een vraag. Google zoekt uit alle webpagina’s die er bestaan de pagina’s die te maken hebben met jouw vraag. Deze zet de zoekmachine op volgorde van relevantie. Is er een pagina die precies over het juiste onderwerp gaat en veel bezocht wordt? Dan staat deze bovenaan. Komt het onderwerp voor in een alinea ergens onderaan op de pagina? Dan is ‘onderaan op de pagina’ ook waar de website in de zoekresultaten verschijnt. Maar dan op pagina 5.

Voor het indexeren van nieuwe pagina’s neemt de zoekmachine alle tijd

Het toekomstige googelen

Google vernieuwt regelmatig de methode waarop websites geïndexeerd worden. In de zoekresultaten is een steeds grotere rol voor kunstmatige intelligentie weggelegd. Waar eerder gekeken werd naar hoe vaak een specifiek zoekwoord voorkwam in de tekst, wordt dit zoekwoord nu op een veel natuurlijkere manier door de zoekmachine gelezen.

Stel, je wilt gevonden worden op de zoekopdracht ‘vegetarische broodjes Appingedam’. Het is niet meer nodig om deze woordcombinatie letterlijk te noemen in de tekst om in de resultaten te verschijnen. Een zin als ‘Kom langs in Appingedam voor broodjes die heerlijk én vegetarisch zijn!’ wordt ook opgepikt als resultaat voor de zoekopdracht.

Zo zijn er meer updates uitgevoerd. De kunstmatige intelligentie is ook gaan meten hoelang bezoekers op een pagina verblijven, hoe mobielvriendelijk de website is en of er visuele content aanwezig is, zoals video’s. De rol van kunstmatige intelligentie zal in 2022 alleen maar groter worden. Voice search, snelheid en hoe informatief de content is geschreven zullen steeds relevanter worden voor een hogere positie in de zoekresultaten. Eerder gaven we advies over hoe je jouw positie zelf kunt verbeteren. Lees hier ons blog met SEO-advies of meer uitleg over SEO.

Het middel voor het doel

Het gaat je uiteindelijk om het resultaat. Je wilt zo snel mogelijk stijgen in de zoekresultaten. Hiermee denk je alleen eigenlijk een stap te ver. Uiteindelijk is het beter om niet de focus te leggen op het resultaat (hoger in Google staan), maar juist op het middel om dit doel te bereiken (goede content creëren).

Google is bezig om met kunstmatige intelligentie de zoekresultaten op een slimme manier te indexeren. Dit gaat verder dan losse zoekwoorden. Focus jij je alleen op zoekwoorden, dan creëer je eigenlijk teksten vanuit een tunnelvisie. Je richt je op specifieke woorden, waardoor de inhoud van de tekst en de natuurlijke manier waarop een verhaal opgebouwd is, verloren gaat. Hierdoor zullen mensen die niet op zoek waren naar de zoekwoorden de tekst niet relevant vinden. Dat levert een lagere positie op. Google ziet bovendien ook die gebruikersstatistieken, waardoor je ook op de zoekwoorden waar je juist naartoe had geschreven, tóch een lagere positie krijgt.

Ons advies is: eerst maken, dan optimaliseren

De inhoud is het belangrijkste

Ons advies is daarom: eerst maken, dan optimaliseren. Het is belangrijk om eerst goede content te creëren en die vervolgens te optimaliseren voor Google. Je kunt dan alsnog de juiste zoektermen erin zetten. Doordat de inhoud al staat als een huis, is dit slechts nog de deurbel, zodat mensen weten dat ze bij jou kunnen aanbellen.

Content laten creëren

Wil je hulp bij het maken van content of advies bij het optimaliseren van je content? Dan helpen we je hier graag bij. ForYou Media helpt bij effectief communiceren, voor ondernemers en bedrijven in schoonheid, gezondheid en liefde & leven. Eerst een goed gesprek? Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op!

Delen

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creeren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw (blog)artikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.

Direct hulp nodig

bij je marketingcommunicatie?

Bel naar 050 7600 800