Dit zijn de kenmerken van een professionele website
Je website is vaak het eerste wat klanten van je zien. Het is een online visitekaartje. Het maakt het verschil tussen een aankoop of niet. Wanneer heeft jouw site de uitstraling van een professionele website? Wanneer laat een website een positieve indruk achter? Wat heb je daarvoor nodig? ForYou Media vertelt het in dit blog!
1. Gemaakt met een doel
Voordat het ontwerp gemaakt wordt, een van de teksten op papier komt of de programmeur de website gaat bouwen, is het belangrijk om stil te staan bij het doel van je website. Wat wil je bereiken? Waarvoor wil je jouw professionele website maken? Je kunt bijvoorbeeld deze doelen hebben:
- Meer klanten krijgen
- Meer producten verkopen
- Naamsbekendheid uitbreiden
- In contact komen bij je klanten
Het doel van je website bepaalt alle vervolgstappen. Het één sluit het ander trouwens niet uit. Meer klanten én meer naamsbekendheid? Door in te zetten op een duidelijke, professionele website die ook nog eens vindbaar is, sla je twee vliegen in één klap.
2. Makkelijk te gebruiken
Je wilt dat je website gemakkelijk is in het gebruik. Dit doe je door bijvoorbeeld geen pop-ups te hebben of niet te veel te laten bewegen op je website. Gebruiksgemak betekent ook: duidelijke knoppen, goed leesbare teksten en aansprekende foto’s. Je wilt dat alle losse stukjes van je website samenvallen tot een makkelijk te gebruiken website.
3. ‘Responsive’: je site werkt goed op alle apparaten
Er zijn allerlei kenmerken van een site die je amper merkt, maar wel meespelen. Hoe snel je site laadt. Hoe je site scrollt. Je wilt dat je website goed voelt om te bezoeken. En dat wil je op ieder apparaat: niet alleen de desktopversie! Ook op je telefoon moet je website snel kunnen laden en goed werken. Zorg daarom ook voor een mobiel ontwerp van je site. Het grootste deel van je bezoekers zullen namelijk je mobiele website bezoeken. Ze komen er nadat ze snel een zoekopdracht in Google hebben getypt, of nadat ze doorgeklikt hebben op een advertentie op social media.
4. Duidelijk waar informatie staat
Een website maakt de informatie waar een klant naar op zoek is makkelijk vindbaar. Kom je op een website van een bedrijf dat diensten aanbiedt, wil je snel kunnen vinden welke. Kom je op de website van een webwinkel, wil je snel naar de producten kunnen. Wil je juist contact opnemen? Dan moeten de contactgegevens makkelijk vindbaar zijn. Op deze manier leidt je jouw klanten naar de pagina waar ze moeten zijn, zonder te veel poespas.
Het grootste deel van je bezoekers
bezoekt je website op een telefoon
5. Vindbaar
Je website staat online en ziet er prachtig uit… Maar wat als niemand deze weet te vinden? Dan was alle moeite voor niks. Zorg ervoor dat je website ook vindbaar is. Dit doe je met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Je maakt je professionele website makkelijk te indexeren op Google en optimaliseert het voor de gebruiker, zodat je website hoger in de zoekresultaten stond. Meer weten? Lees hier verder over SEO.
6. Goede, nieuwe content
Belangrijk is ook dat je content actueel is. Wanneer je laatste bericht stamt uit de begindagen van je website in 2011, kan het voor gebruikers lijken alsof je sindsdien niet meer actief bent. Heb je juist je laatste bericht vorige week geplaatst, kan dat een prikkel zijn om het te bekijken én later terug te keren. Misschien is er dan namelijk wel nieuwe content!
7. Reviews
Op je website vertel je vaak waarom klanten bij jou moeten zijn voor de oplossing van hun probleem. Maar nog beter is het om je klanten dit te laten vertellen. Een tevreden klant heeft altijd meer overtuigingskracht dan wanneer je zelf vertelt over je diensten of producten. Het vertelt nieuwe klanten die jouw professionele website bezoeken: hier moet je zijn!
Professionele website maken?
Wil je een tijdschrift laten maken maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je graag ondersteuning in het proces? Neem contact op met ForYou Media, we helpen graag. Een vrijblijvend gesprek is zo ingepland. Spreken we je binnenkort?