Alle manieren hoe je jouw websiteteksten kan verbeteren
Misschien heb je wat losse alinea’s op je website staan, of de pagina’s staan juist dusdanig tot de nok toe gevuld met woorden dat je bijna spierpijn krijgt van het scrollen. Een website zonder goede teksten is als een taart zonder slagroom. Ja, het is wel eetbaar, maar echt geweldig is het niet. Het laatste waar je op zit te wachten is droge kost. Twijfel je of jouw websiteteksten sterker kunnen? Dan geven we jou in dit blog advies!
Schrijven is schrappen
Het lijkt zo gemakkelijk: een internetpagina waar beschreven staat wat je doet en voor wie je het doet. Wanneer je achter het toetsenbord gaat zitten, blijkt het alleen nog een hele puzzel te zijn. Redacteur Sigrid vertelt: ‘Websiteteksten zijn teksten die precies tussen alle extremen in balanceren’.
- Je moet alle informatie geven zonder lang van stof te zijn
- Je wilt inhoudelijk ingaan op je stof, maar je moet niet te veel afleiden van de hoofdzaken
- Je probeert klanten te enthousiasmeren, maar niet af te schrikken of te overweldigen
- Je wilt vindbaar zijn, maar de teksten moeten geen brei aan zoekwoorden worden
Het is puzzelen, een websitetekst, maar met deze adviezen hopen we de randjes van die puzzel alvast klaar te leggen. Iedereen weet: begin met de randjes, dan is de rest gemakkelijk.
Niet ‘inside-out’, maar ‘outside-in’
Sigrid: ‘Wat we vaak zien, zijn websiteteksten die ‘inside-out’ geschreven zijn. Dit betekent dat de informatie gericht is op het bedrijf zelf.’ ‘Wij hebben al 15 jaar ervaring in interieurdesign’, of ‘Wij leveren altijd maatwerk’. Je koopt alleen geen product omdat iemand veel ervaring heeft. Je koopt het product omdat het jouw probleem oplost. Schrijf je teksten met de klant centraal: ‘outside-in’. ‘Laat je ontzorgen bij het ontwerpen van jouw droominterieur’ is dan een betere zin. Het laat zien dat je op het juiste adres bent om je probleem te laten oplossen. Dat het bedrijf jarenlange ervaring heeft is daarin mooi meegenomen.
Voorkom afleiding: blijf aan het oppervlak!
Websiteteksten zijn gericht op het wekken van interesse; op het aangeven van welk probleem jij oplost en waarom de klant hiervoor specifiek bij jou moet zijn. Hóé je dit probleem oplost, komt op een vierde plek te staan. Misschien nog wel lager. Laten we dit met een voorbeeldje toelichten.
Schrijf je teksten met de klant centraal
Waarom moet je inhoud vermijden?
‘Stel, je hebt een huidsalon,’ illustreert Sigrid. ‘Jouw behandeling zorgt ervoor dat acne als sneeuw voor de zon van de huid verdwijnt. Dit lukt door een bijzonder product. In je enthousiasme beschrijf je tot in detail het gehele chemische proces van dit product. Je laat geen steen omgekeerd en hebt voor je het weet honderden woorden op papier. Er kunnen dan twee dingen gebeuren. Of je klant haakt direct af (de waarschijnlijke optie) bij het zien van al die tekst. De andere optie is dat je klant razend geïnteresseerd raakt in het product. En verder gaat Googelen. Op websites die niet de jouwe zijn. Welke optie de klant ook kiest: je bent de klant kwijt.’
Wat moet ik dan wel vermelden?
Ja, ik hoor je denken: ‘dus ik mag nergens op ingaan op mijn website? Hoe moet ik dan een tekst schrijven?’ Probeer te focussen op wensen, problemen en oplossingen. Het gaat niet om hoe jouw product werkt, maar om hoe het je klant helpt. Het gaat niet om waarom jij goed bent, maar om waarom jij goed bent voor de klant. Je kunt een pagina daarom het beste opbouwen door eerst het probleem te benoemen, dan de oplossing en dan waarom jij degene bent bij wie de potentiële klant de oplossing moet afnemen.
Houd geen kaarten achter
Een goed verhaal verbergt de ontknoping tot het verre einde. Websiteteksten niet. Hier doe je het tegenovergestelde: verklap in het begin alles. De eerste alinea is vaak een samenvatting van de rest van de tekst: de eerder genoemde opbouw met eerst het probleem, dan de oplossing en vervolgens waarom de potentiële klant bij jou die oplossing moet kopen.
Zijn er nog vragen? Nee? Dan kun je hier bestellen. Nog wel wat meer info nodig? Dan krijg je hier nog wat alinea’s.
Het gaat niet om hoe jouw product werkt, maar om hoe het je klant helpt
Houd het kort
Nog zo’n lastig punt aan het schrijven van websiteteksten: eigenlijk leest bijna niemand websiteteksten. Zelfs al zijn je klanten je belangrijkste lezers, uiteindelijk moet de vormgeving van je website het meeste werk doen. Toch wil je mensen die informatie zoeken wel de juiste informatie kunnen bieden. Zorg er daarom voor dat alles wat je wilt delen te vinden is op je website.
In alle gevallen geldt: hou het kort. Korte teksten. Korte alinea’s. Korte zinnen. Ga ervan uit dat iemand die op jouw pagina komt in een minuut weer verdwenen is. Wat moet diegene in ieder geval gelezen hebben? Dat zet je er neer.
Je op één na belangrijkste lezer: de zoekmachine
‘Wie zeker weten je websiteteksten lezen, zijn zoekmachines. En die doen dit vrij uitgebreid. Op basis van de websiteteksten die je opstelt, vellen zij een oordeel over wat er op de pagina staat. Daarbij gebruiken ze gebruikersgegevens en de gebruikte woorden om in te schatten hoe nuttig jouw pagina is. Kom je met een oplossing voor een probleem? Dan zullen mensen die deze oplossing zoeken, jou via Google vinden. Kom je met lange informatie over een zijtak? Mensen die specifiek die zijtak zoeken, zullen in de zevende hemel zijn door je pagina. Maar je potentiële klanten zullen hier niet terechtkomen, helaas’, sluit Sigrid.
Laat je ontzorgen bij het schrijven van teksten
Ben je niet zo’n puzzelaar? Of ontbreekt je toch de tijd om aan je websiteteksten te gaan zitten werken? Dan nemen we dit graag voor je uit handen. ForYou Media biedt een websitetekstenpakket aan waarbij je ontzorgd wordt in het schrijven van de teksten voor jouw website. Het pakket omvat meerdere productpagina’s en extra pagina’s zoals een blogartikel en een ‘over ons’-pagina. Kortom: alles wat je nodig hebt om je site mee in te vullen. De slagroom op jouw taart! Neem contact met ons op om de samenwerking te starten.