- Waardering 9.8 ***** (332 reviews)
- 1.500+ tevreden opdrachtgevers
- Presenteer jouw bedrijf op topniveau
- Content creatie én verspreiding
- Print, online, social en e-mail
- Flexibele abonnementen. Mix & Match!
Meer klanten? Begin met een zoekwoordenonderzoek
De tijd dat je alleen klanten binnenkreeg door krantenadvertenties of een goede etalage is al lang verleden tijd. Maar werken aan je online vindbaarheid is voor veel ondernemers in het beste geval ingewikkeld, en in het slechtste geval een totaal mysterie. Een tipje van de sluier: je klanten zoeken een ondernemer op dezelfde manier als je dat zelf zou dan wanneer je iets of iemand nodig hebt. Wat jij nodig hebt, is een zoekwoordenonderzoek. Waarom? We vertellen het je graag.
Hoe zoeken mensen?
Laten we bij het begin beginnen. En het begin is: de zoekmachine. Iemand die een restaurant zoekt in Hengelo, typt in Google waarschijnlijk ‘restaurant Hengelo’. Is die persoon op zoek naar een restaurant dat ook nog eens niet al te duur is, dan zoekt die wellicht op ‘goedkoop restaurant Hengelo’. Google herkent de zoektermen en laat de pagina’s zien die het meest relevant lijken te zijn. Het is natuurlijk vrijwel nooit zo dat er maar één website (en dus ook maar één onderneming) precies biedt waarop gezocht wordt. Als jij als ondernemer je potentiële klanten goed wilt bedienen, is het belangrijk dat je op de juiste zoekwoorden gevonden wordt.
Zoekwoordenonderzoek
En daar komt een zoekwoordenonderzoek om de hoek kijken. Op welke termen zoeken jouw potentiële klanten, en welke termen zou je dus op je site moeten gebruiken om optimaal succes te bereiken? Zo’n onderzoek kan je veel nieuwe inzichten geven; bijvoorbeeld rond de termen die bezoekers hebben gebruikt om op jouw site terecht te komen.
Een zoekwoordenonderzoek geeft veel inzicht
Meer succes
Laten we een voorbeeld nemen. Stel, je verkoopt warmtekussens, maar je noemt die ‘air heated cushions’, en zo staan ze op je website vermeld. Dan zou uit het zoekwoordenonderzoek kunnen blijken dat het grootste deel van de bezoekers van je site helemaal niet gezocht hebben op ‘air heated cushions’, maar op ‘warmtekussens’. Logisch is dat je dan nóg meer succes kunt behalen met je bedrijf wanneer je de term ‘warmtekussens’ vaker op je website zou gebruiken. En dit is nog maar één voorbeeld van het nut van een zoekwoordenonderzoek. Maar je kunt er nog meer mee, bijvoorbeeld kijken welke termen jouw concurrenten gebruiken waardoor ze een hogere positie in de zoekmachine krijgen.
Adverteren op Google
Een zoekwoordenonderzoek is dus een belangrijk onderdeel van de strategie om op een goede manier gevonden te worden op internet. En mocht je besluiten om op Google te adverteren, dan is het zéker belangrijk om met de juiste zoekwoorden gevonden te worden. Anders geef je onnodig geld uit aan een advertentie die niet optimaal voor jouw bedrijf werkt.
Contentmarketingbureau
Hoe kun je nou zo’n zoekwoordenonderzoek het beste aanpakken? Als marketingbureau helpen we je hier graag bij. We voeren het onderzoek zelf uit, en kunnen je vervolgens gerichte adviezen geven rond zoektermen én andere kansen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het (laten) schrijven van goede blogs die de juiste zoekwoorden gebruiken. Of het aanpassen van je websiteteksten, zodat je website beter scoort op Google.
Ook een advies nodig? Bel ons gerust.
Ook leuk om te lezen
ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.
We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.