Het belang van goede websiteteksten
Goede teksten opp je wepsite zein heel fein. Was je afgeleid? Snappen we. Lees je een tekst vol fouten op een website, is de kans groot dat je wegklikt (of in ieder geval niet meer geïnteresseerd bent in contact of een aankoop). Wil je een boodschap duidelijk overbrengen, dan begint dat bij het begin: je tekst. Spel- en stijlfouten doen je boodschap al snel te kort. Of je weet niet hoe je de essentie van je bedrijf moet omvatten in een leesbare tekst. We horen het best vaak: “Ik weet wel wat ik wil zeggen, maar ik weet niet hoe ik het moet overbrengen.”
Duidelijke taal!
Je website is dé basis waarvandaan je naar je doelgroep communiceert. Deze tekst moet duidelijk zijn. Niemand heeft zin om essay te lezen, maar de lezer moet wel begrijpen waarvoor ze bij jou terecht kunnen, wie jij bent en hoe jij hun kan helpen. Bovendien bouwen goede websiteteksten aan je deskundigheid. Staan er veel taalfouten in je teksten, dan heeft de bezoeker al snel het gevoel dat ze niet serieus worden genomen en komt de website slordig over. En ja, een slordige website klik je natuurlijk sneller weg.
Goed gevonden
Behalve dat de websitebezoeker een goed geschreven website waardeert, is het ook nog eens ontzettend goed voor je online vindbaarheid. Google prioriteert namelijk websites met correcte teksten. Komt omdat een lezer het simpelweg minder leuk vindt om een foute tekst te lezen, waardoor ze korter op een pagina zijn, en Google dus inschat dat de website minder relevant is. En daardoor komt deze lager in de Google-zoekresultaten te staan. Een slecht geschreven tekst is nadelig voor je vindbaarheid.
Een goede tekst is belangrijk voor jouw vindbaarheid
Beter in gebruik
Bovendien, als een bezoeker je teksten niet begrijpt, of als het onduidelijk is wat je aanbiedt, dan is het een stuk lastiger voor de bezoeker om volgende stappen te ondernemen. Een goed geschreven websitetekst maakt een website makkelijker te navigeren. Bezoekers kunnen informatie beter vinden en dus sneller actie ondernemen: bijvoorbeeld het overgaan tot het boeken van een afspraak of het kopen van je product.
Zo kan het ook
Oké, we hebben genoeg gezegd over waarom slechte websiteteksten… slecht zijn, maar wat zijn de kenmerken van een goede websitetekst? Een goede websitetekst is…
- …relevant. Hij spreekt je doelgroep aan en biedt een oplossing voor hun vragen en behoeften.
- …duidelijk. De tekst is niet wollig, concreet en lekker leesbaar. Deze bevat geen vaktaal, eindeloze zinnen en complex taalgebruik.
- …correct. Een tekst zonder taal‑, spel- en stijlfouten is een must.
- …gestructureerd. De tekst volgt een logische lijn en er zit een bepaalde ‘flow’ in.
- …sturend. De tekst wijst duidelijk aan wat de logische volgende stappen zijn, en bevat een pakkende call-to-action waarmee de bezoeker ‘verder’ gaat op de site.
Visie van buitenaf
Als vakspecialist is het makkelijk om diep in vaktaal en complexe details te zakken. De tekstspecialisten bij ForYou Media pikken van elk vakgebied een graantje mee en schrijven graag teksten voor jou die bovenstaande kernpunten samenbundelen. We nemen hier jouw wensen en bedrijfsimago in mee, zonder de lezer uit het oog te verliezen. Even kennismaken?