Waarom staat mijn website niet (hoger) in Google?
Je wilt bovenaan staan in Google. Begrijpelijk, want wanneer klanten dan naar een onderwerp zoeken dat met jouw bedrijf te maken heeft, zullen ze jou als eerste vinden. Staat jouw website in de lucht, mét goede teksten, maar heb je het idee dat Google je positie maar niet aanpast? Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Een kwestie van tijd
Mocht je website of een specifieke pagina nog niet op Google te vinden zijn, dan hoeft dit niet te betekenen dat dit nooit gaat gebeuren. Soms is het (helaas) een kwestie van wachten. Maar goed, je gaat je vindbaarheid niet optimaliseren om vervolgens te moeten duimendraaien. Je kunt dit proces gelukkig een beetje versnellen door zelf een indexatie aan te vragen. Dit kun je doen via Google Search Console. Door te Googelen op ‘site: www.jouwwebsite.nl’ (waarbij je jouw eigen website invult) kun je zien of de pagina’s nu wél gevonden kunnen worden.
Je resultaten verbeteren
Een website is nooit helemaal ‘af’. Zodra je website is geïndexeerd, is het tijd om deze voortdurend te optimaliseren. Google vernieuwt met regelmaat de manier waarop websites geïndexeerd worden. In de zoekresultaten is een steeds grotere rol voor kunstmatige intelligentie. Waar eerder gekeken werd naar hoe vaak een specifiek zoekwoord voorkwam in de tekst, wordt dit zoekwoord nu op een veel ‘natuurlijkere’ manier door de zoekmachine gelezen.
Voor het indexeren van nieuwe pagina’s neemt de zoekmachine alle tijd
Het dieper zoeken
Maar dit gaat verder dan losse zoekwoorden. Focus jij je alleen op je zoekwoorden, dan creëer je eigenlijk teksten vanuit een tunnelvisie. Je richt je op specifieke woorden, waardoor de inhoud van de tekst en de natuurlijke manier waarop een verhaal opgebouwd is, verloren gaat. Hierdoor zullen mensen die niet op zoek waren naar de zoekwoorden de tekst niet relevant vinden en dát levert juist een lagere positie op.
De inhoud is het belangrijkste
Ons advies is daarom: eerst maken, dan optimaliseren. Het is belangrijk om eerst goede content te creëren en die vervolgens te optimaliseren voor Google. Je kunt dan alsnog de juiste zoektermen erin zetten. Doordat de inhoud al staat als een huis, is dit slechts nog de deurbel, zodat mensen weten dat ze bij jou kunnen aanbellen.
Content laten creëren
Wil je hulp bij het maken van content of advies bij het optimaliseren van je content? Bij ForYou Media werken we continu volgens de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van vindbaarheid. Dan helpen we je hier graag bij. Eerst een goed gesprek? Maak hier je afspraak!