5 logo’s die je direct herkent: waar voldoen ze aan?
Een herkenbaar logo is één van de voorwaarden van een stérk logo. Dat kun je teruglezen in het blog over hoe je een sterk logo maakt. Maar hoe zorg je nu voor herkenbaarheid? Waarom weet je Spotify uit tientallen apps direct aan te wijzen? En waarom roepen de gele bogen langs de snelweg meteen een frituurgeur en de smaak van ketchup bij je op?
Welke factoren zien we bij herkenbare logo’s?
Logo-ontwerper Paul Rand zegt dat een logo pas kracht krijgt door de combinatie met de associatie die we hebben bij een bedrijf. Zien we een bepaald bedrijf als tweederangs? Dan vinden we dat waarschijnlijk ook van het logo. Andersom geldt overigens hetzelfde. Er speelt hier een belangrijke wisselwerking.
Een goede match
Bedrijven als McDonald’s, Kruidvat en Wibra gebruiken knalrood en felgeel in hun logo en beeldtaal. Een kleurencombinatie die we associëren met betaalbaarheid en mindere kwaliteit. Een bewuste keuze, want zo sluiten het logo en het gevoel dat mensen bij het bedrijf hebben op elkaar aan. En als iets in je hoofd logisch bij elkaar past, onthoud je het ook beter. Kortom, een goede match tussen waar je bedrijf voor staat en je logo maakt je beeldtaal effectiever.
In het kort: Wat wil je dat je doelgroep voelt en denkt bij jouw bedrijf? Zorg dat het logo dat ook uitstraalt. Dan zullen mensen je logo gemakkelijker herkennen.
5 herkenbare logo’s
Maar er zijn meer punten die een rol spelen. Denk aan:
- De kracht van één woord: een woordmerk als Nutella. Toen de chocopasta op de markt kwam, kende niemand dit woord. Een merk promoten met een onbekende naam? Moeilijk, en daarom hielp het woordmerk om deze naam groot te maken. Van belang is dat lettertype en kleurgebruik aansluiten bij de dienst/het product.
- Tijdloosheid. Een sterk logo is tijdloos, niet te trendgevoelig. En heeft dus ook niet vaak (grote) aanpassing nodig omdat het écht ouderwets wordt en niet meer aanslaat. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Randstad, dat al sinds 1967 (!) hetzelfde is.*
- Houd het simpel. Een simpel logo is snel te herkennen én gemakkelijk aanpasbaar aan allerlei formaten. Denk aan het appeltje van, jawel, Apple. Dat zie je in het groot terug op de rug van de laptop, maar is ook in het klein nog effectief en herkenbaar.
- Blijf authentiek. Als je steeds je logo verandert, blijft het logischerwijs minder goed hangen. Door een logo te kiezen dat authentiek is en goed bij het merk past, voelt de doelgroep dat ook. Het beste voorbeeld hiervan? Wat dacht je van de klassieke Coca cola-letters…?
- Zeg het met symbolen. Is je bedrijfsnaam een begrip geworden? Dan zegt een simpel symbool meer dan 1000 woorden. Denk bijvoorbeeld aan de pijl van de NS. Dit werkt alleen als je bedrijf echt bekend is, want anders blijft het symbool slechts een plaatje.
Het draait om de match tussen logo en uitstraling
* Saillant detail: ontwerper Ben Bos heeft ongeveer drie schetsjes gemaakt voordat hij het logo aan Randstad presenteerde. Hij zei: ‘Ik analyseer de essentie, weet welk beeld daarbij hoort en schets eigenlijk nauwelijks. De logo’s ontstonden als vanzelf.’ Vertrouw de ontwerper, is daarom het advies.
(Al zullen wij jou altijd meerdere opties en invalshoeken aanbieden. Niet een vast aantal, maar soms is er ruimte voor meerdere interpretaties, en dan is het zonde dat we jou (die juist als beste voelt en weet wat je wil uitstralen) niet meenemen in die reis.)
Welke trends zien we in de komende tijd?
Is jouw bedrijf klaar voor een goed logo? Of is jouw logo, helaas, gedateerd geraakt? De komende tijd zien we een aantal trends terug:
- Minimalisme in plaats van realisme
- ‘Gradient’ kleurenverloop
- Gecontroleerde chaos
- Logo’s die online en offline toepasbaar zijn. Een goed logo is op verschillende manier op te bouwen. Staand, liggend, met payoff, zonder et cetera. (Kijk naar dit voorbeeld van een goed logo)
Maar als er een les is die we kunnen trekken uit de herkenbare, grote logo’s, is het vooral dat je een vaste koers moet varen. En daarnaast: vertrouw de ontwerper!