Een herkenbaar en sterk logo ontwerpen: doe de check!
Je logo is je visitekaartje. Je stempel die laat zien: dit komt van mijn bedrijf, dit hoort bij mij. Het is bovendien het teken dat bij klanten aangeeft: hier ben ik aan het juiste adres. Toch werkt dit alleen wanneer het logo ontwerp leidt tot een sterk en herkenbaar logo. Alleen… hoe doe je dat?
Positieve eerste indruk
Wat maakt een logo zo essentieel? Het gaat om de eerste indruk: die doet het hem. Veel klanten bepalen in een oogopslag of ze iets willen weten over je bedrijf of niet. Een sterk, duidelijk logo geeft ook een heldere boodschap aan je potentiële klanten. Een professioneel logo straalt uit dat je ook professionele producten of diensten levert. Een snel in elkaar gezet logo waar weinig gedachte achter zit, geeft een andere, minder positieve indruk.
Herkenbaarheid van jouw logo ontwerp
Door je logo in alle marketing-communicatieproducten te gebruiken, zorg je ervoor dat dit logo direct een herkenbaar onderdeel hiervan wordt. De herkenbaarheid hoeft op deze manier niet uit de tekst te blijken of uit de foto’s. Het logo zegt genoeg. Let wel op: een logo laat ook zien dát iets een marketing-communicatieproduct is. Publiceer je een artikel in bijvoorbeeld een magazine, dan kan dit ertoe leiden dat mensen het artikel liever overslaan.
Een sterk logo ontwerpen
Wat maakt een logo ‘goed’? Wanneer is een logo ‘sterk’ of ‘herkenbaar’? Er zijn vast minstens drie logo’s die je onmiddellijk kunt opnoemen. De swish van Nike. De gele grote ‘M’. Een witte ‘AH’ in een blauw blokje. Deze logo’s werken omdat ze herkenbaar zijn. De minder goede logo’s liggen minder klaar in het geheugen. Daar zit ook precies het probleem, want een minder goed logo is niet herkenbaar of bijzonder memorabel. Wanneer werkt een logo? Er zijn een paar geheimen die van een logo een succes kunnen maken.
Een duidelijk logo geeft een
heldere boodschap aan je klanten
Doe de logocheck
Wat maakt een logo een herkenbaar, centraal onderdeel van je marketing-communicatie?
- Simpel: niet te veel elementen of lange teksten. Een logo is to-the-point.
- Representatief: het past bij je bedrijf en illustreert, in ieder geval deels, waar je voor staat.
- Tijdloos: je moet een logo niet elk jaar willen vernieuwen. Zorg voor een duurzaam logo dat in ieder geval lange tijd bruikbaar is.
- Herkenbaar: gebruik opvallende kleuren of vormen om op te vallen.
- Flexibel inzetbaar: je logo moet zowel online als in printproducten kunnen werken.
- Uniek: er zijn al talloze logo’s, maar er zijn ook talloze bedrijven: wat maakt jou uniek? Laat dat zien in het logo, om ook hierin het verschil te maken.
Verbetering nodig om jouw logo te laten ontwerpen?
Voldoet jouw logo nog niet aan deze kenmerken? Of heb je überhaupt nog geen logo passend bij jouw huisstijl? ForYou Media helpt je graag! Een sterk logo ontwerpen en een huisstijl laten maken zijn kernonderdelen van jouw marketing-communicatie. Zorg er daarom voor dat je hier tijd aan besteedt. Deze kun je laten ontwikkelen als onderdeel van je visuele identiteit. Zodat potentiële klanten weten dat ze hun tijd bij jou moeten besteden!