Hoe kun je een goede blog opbouwen?

Heb je het idee dat je, wanneer je een blog wilt schrijven, belandt in een grote brij aan woorden zonder logisch verhaal? Of vind je het lastig om een blog te schrijven of een goede opbouw voor een blog te vinden? In dit blog geven we advies over hoe je een blog kunt opbouwen.

Verschillende vormen, verschillende bouwstenen

Voor de opbouw van een blog is het belangrijk om eerst de vorm te bepalen. Dit zijn verschillende vormen met de opbouw die erbij hoort:

Een lijstje: kies óf exact 10 punten die je uitwerkt, of een oneven aantal zoals 5 of 7. Dit leest het prettigst.
Een informatief artikel: focus op wat het oplevert in plaats van hoe het werkt. Leg kort uit wat het onderwerp is en vertel vervolgens waarom het nut kan hebben.
Ervaringsverhaal. Vertel je over de ervaring van een klant is het vooral belangrijk om te focussen op gevoel. Wat leverde het de klant op? Hoe voelde diegene zich voor en na jouw hulp?
Veelgestelde vragen: een ‘vraag-en-antwoordartikel’ bestaat vaak uit een intro waarin je het onderwerp introduceert, waarna je de meest gestelde vragen hierover één voor één kunt behandelen.
Een verhaal: deze vorm biedt ruimte voor mysterie. Vertel je jouw lezers een verhaal, dan kun je – in tegenstelling tot de andere vormen – nog wat elementen achterhouden. Dat maakt het spannend!

De bouwstenen van je blog

Welke vorm je ook kiest, ieder blog heeft in ieder geval een aantal vaste onderdelen waarmee je het kunt opbouwen. De invulling hiervan is natuurlijk aan jezelf. Een blog bestaat altijd uit:

De titel, ook wel de ‘kop’ genoemd
Tussenkoppen
Een inleiding
Verschillende alinea’s met basistekst
Linkjes
Zoekwoorden
Het slot

Het is belangrijk om eerst de vorm van de blog te bepalen

De titel en kopteksten

De titel. De aandachttrekker. Datgene waarvoor mensen je blog bekijken. Maar dat niet alleen: de titel bevat ook een zoekterm waardoor het direct duidelijk moet zijn wat er in je blog te vinden is. Als dit blog ‘Digitale bouwstenen voor je vindbaarheid’ zou heten, zou niemand verwachten dat het gaat over hoe je een blog opbouwt. Zoekwoorden gebruik je dus niet alleen voor een zoekmachine, maar ook voor je lezer.

De tussenkoppen van het artikel zelf volgen ongeveer dezelfde regels, maar dan voor de losse alinea. Wanneer je iets kwijt wilt in een alinea, gebruik je de tussenkop ervan om te beschrijven wat erin staat.

Inleiding en losse alinea’s

Na de titel (oftewel de kop) volgt het intro. Dit is je kans om de aandacht vast te houden die de kop, als het goed is, alvast losmaakt. Begin dus niet met zakelijke materie, maar juist met iets herkenbaars. Welke problemen heeft iemand die het blog leest? Welke vraag ga je beantwoorden? Dat zijn kernmerken die je in het intro kwijt kunt. 

Iedere alinea begint vervolgens met een knaller. Of tenminste, iets waarmee je de aandacht trekt. Je kunt de alinea zelf altijd nog gebruiken om de eerste zin te nuanceren. Zolang de laatste zin die aandacht maar vast weet te houden. Een zin waarvan je zegt: dát is een nog eens een uitsmijter!

Linkjes en zoekwoorden

Nu komen we bij een moeilijker onderdeel: zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO genoemd, voor search engine optimization). Door je tekst te optimaliseren voor het gebruik in de zoekmachines, zorg je ervoor dat mensen het sneller kunnen vinden. Er zijn twee manieren om dit te doen.

Met zoektermen maak je, zoals gezegd, het voor zowel je lezers als de zoekmachine duidelijk waar je blog over gaat. Hierdoor zal het blog een hogere positie krijgen wanneer mensen naar dit onderwerp zoeken.

Linkjes zijn een gebruiksvriendelijke manier om je klanten verder te helpen. Eén blog kan nooit alle informatie bevatten. Door naar andere artikelen door te linken over vergelijkbare onderwerpen, soms ook op andere websites, help je lezers om de goede informatie te vinden. Hier is een voorbeeld: wil je meer weten over hoe SEO werkt? We hebben hier eerder een blog over geschreven!

Zoekwoorden gebruik je niet alleen voor een zoekmachine, maar ook voor de lezer

Het slot

Zodra je bij de laatste alinea bent gekomen, heeft alle informatie waarschijnlijk al een plekje gekregen. Je hebt het verhaal verteld en hebt alleen nog de losse eindjes hangen. Het slot is bedoeld om het verhaal weer rond te schrijven. Haak bijvoorbeeld in op iets wat je in de eerste alinea hebt genoemd, of vertel waarom iemand met jou in zee zou moeten gaan. Een advies is om naar een positief gevoel toe te schrijven. Dat iemand na het lezen even knikt en zegt: ‘Dat was nuttig’.

Meer tips voor het opbouwen van een blog

Een blog wordt vooral gelezen wanneer iemand er iets uit denkt te kunnen halen. Richt je blog daarom altijd op de lezer. Vertel bijvoorbeeld niet te veel over hoe een behandeling exact werkt tot de scheikundige details aan toe, maar vertel vooral wat het oplevert. Hoe voelt iemand zich na de behandeling? Dáár zit je onderwerp.

Een andere tip, specifiek voor online: maak je tekst scanbaar. Online lezers zijn (helaas) snel afgeleid en zijn in veel gevallen op zoek naar specifieke informatie. Zij zullen niet altijd het blog van begin tot eind doorlezen. Met duidelijke tussenkoppen, korte alinea’s, goede eerste zinnen en lijstjes maak je het de online lezer gemakkelijk. Die ziet direct welke informatie waar staat en kan snel het relevante onderdeel vinden.

Neem de lezer aan het handje mee. Let er bijvoorbeeld op dat je moeilijke onderwerpen eerst introduceert voordat je er iets over schrijft en dat je door middel van korte alinea’s het artikel prettig maakt om te lezen. Veelgestelde vragen: een ‘vraag-en-antwoordartikel’ bestaat vaak uit een intro waarin je het onderwerp introduceert, waarna je de meest gestelde vragen hierover één voor één kunt behandelen.

Laat je ontzorgen

Op zoek naar verdere hulp in het schrijven van blogs? Of wil je je hier helemaal niet mee bezighouden en focus jij je liever op je klanten? ForYou Media ondersteunt je graag in het schrijven van content voor jouw verschillende (media)kanalen. Wij zijn gespecialiseerd in ondernemers en organisaties in gezondheid, schoonheid en liefde & leven.

Delen

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.