Hoe zorg je voor een goede blog(pagina)?
Heb jij al een blogpagina? En hou je die ook bij? Als je antwoord op een of beide vragen nee is: zonde! Een blog is ideaal om je doelgroep iets van jezelf te laten zien. Lezers komen door er door blogs meteen achter dat jij expertise bezit, wat voor sfeer jouw bedrijf heeft en dat je graag anderen helpt. En daarnaast maakt een goede blogpagina jouw website goed vindbaar. Want door te schrijven over relevante onderwerpen, vinden mensen jouw tekst en dús jouw informatie sneller. Maar ja… Hoe doe je zoiets? Daar helpen we je graag bij!
Waarom die blog?
Ach ja, een blog maken is een ding, het bijhouden daarvan… Daar helpen onze schrijvers je natuurlijk graag bij. Maar waarom zou je er überhaupt aan beginnen? Als jij een bedrijf hebt en je wilt je doelgroep op jouw website krijgen, je klanten aan je binden, leads genereren, autoriteit opbouwen, dan is een blog een nuttig onderdeel van jouw marketingcommunicatie. De content die je voor je blogs maakt, kun je bovendien op veel manieren inzetten.
Verschillende vormen, verschillende bouwstenen
Als we samen aan de slag gaan met blogs voor jouw website, denken we eerst na over wat voor soort teksten dit worden. We maken een contentstrategie, waarin we nadenken over de meest passende tekstvormen, ieder met hun eigen doel. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan:
✓ Lijsten: Een laagdrempelige manier om informatie te delen. We kiezen óf exact 10 punten, of een oneven aantal zoals 5 of 7. Dit leest het prettigst. Op de een of andere manier blijft informatie zo het langst hangen.
✓ Kennisartikel: Perfecte manier om jouw expertise te etaleren. Belangrijk detail: we focussen op wat jouw dienst/product oplevert in plaats van hoe het werkt (vertel dat maar wanneer je iemand binnen hebt).
✓ Ervaringsverhaal: Voor de herkenbaarheid. Bij het omschrijven van de ervaring van een klant letten we vooral op het gevoel. Wat leverde het de klant op? Hoe voelde diegene zich voor en na jouw hulp? Dat gevoel wil jouw lezer ook wel!
✓ Veel gestelde vragen: Help je doelgroep (en toon je deskundigheid). Een ‘vraag-en-antwoordartikel’ bouwen we op met een catchy intro waarin we het onderwerp introduceren. Daarna behandelen we de meest gestelde vragen hierover één voor één.
✓ Een verhaal: Entertainen en informeren. Deze vorm biedt ruimte voor mysterie. Door jouw lezers een verhaal te vertellen, kunnen we op aantrekkelijke manier informatie delen. En door dit spannend te houden, blijft de lezer nieuwsgierig. Uitstekend, want jij vertelt op een afspraak graag verder…
Een blog is een belangrijk onderdeel van jouw marketing
De bouwstenen van je blog
Hebben we een mooie balans qua vormen? Vervolgens gaat de schrijver aan de slag. Hoewel de inhoud verschilt, bestaat een tekst uit een paar dezelfde bouwstenen.
✓ De titel, de aandachttrekker, de kop. Datgene waarvoor mensen je blog bekijken. Maar dat niet alleen: de titel bevat ook een zoekterm waardoor het direct duidelijk moet zijn wat er in je blog te vinden is.
✓ Tussenkoppen, die een tekst leesbaar, scanbaar en aantrekkelijk maken.
✓ De inleiding – de kans om de aandacht vast te houden na het werk dat de koppen gedaan hebben.
✓ Verschillende alinea’s met basistekst, die beginnen met een knaller en eindigen met een uitsmijter.
✓ Een call-to-action, waardoor de lezer verandert in een klant.
✓ Linkjes en zoekwoorden die het SEO-werk voor je doen.
Laat je ontzorgen
Op zoek naar hulp in het schrijven van blogs? Of wil je je hier helemaal niet mee bezighouden en focus jij je liever op je klanten? ForYou Media ontzorgt je graag in het schrijven van content voor jouw verschillende (media)kanalen. Neem gerust contact op om eens verder te praten!