Leer je bedrijfsprofiel kennen
Instagram heeft bedrijfsprofielen, specifiek voor ondernemers. Je stelt dit in door naar je instellingen te gaan op Instagram, dan naar ‘Accounttype- en tools’ en dan ‘Overschakelen naar professioneel account’. Vervolgens kies je de opties die het beste jouw bedrijf omschrijft. Dat was ‘m!
Wat kan een bedrijfsprofiel?
Ten eerste kun je bijhouden hoe je account presteert. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel interactie mensen hebben met je account. Ook kun je gemakkelijk je contactgegevens presenteren als iemand je account bezoekt. En misschien wel de mooiste functie: Instagram heeft een ingebouwd ‘shopsysteem’. Zo kun je een product taggen in je foto en wordt de klant direct doorverwezen naar je webshop.
Instagram-advertenties
Je kunt je doelgroep bereiken met organisch posten en het gebruik van hashtags. Als je je account een extra boost wilt geven, dan kun je dit doen met behulp van Instagram-advertenties. Hiermee kun je specifieke posts boosten of advertentiecampagnes inzetten.
Track je prestaties
Je kunt dus bijhouden hoe je account presteert. Handig! En dat gaat heel ver. Zo kun je kijken welke trends op de voorgrond treden en voorziet Instagram je van tips en trucs. Bovendien zie je precies hoeveel mensen er binnenkomen door organisch vinden en hoeveel door betaalde advertenties. Je kunt zien in welke gebieden je de meeste mensen bereikt, van welke leeftijdscategorie de bezoekers zijn en met welk gender ze zich identificeren.
En dan?
Leuk, maar wat moet je met al die informatie? Doordat je weet wat je doelgroep is, kun je je bedrijfsstrategie hierop aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld behandelingen aanbieden of producten inslaan die goed bij deze doelgroep passen. Zo optimaliseer jij je Instagram-account om zoveel mogelijk klanten te trekken!