Trends in online marketing
Een online marketingtrend is een ontwikkeling in een bepaalde richting op het gebied van marketing(communicatie). Als ondernemer is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de nieuwste trends en hier vroegtijdig op in te spelen. Doe je dit eerder dan je concurrenten, dan heb je een voordeel te pakken!
1. Duurzaamheidsmarketing
Steeds meer bedrijven spelen erop in: duurzamer produceren. Of nou ja, zeg maar eerder duurzamer presenteren. De consument hecht meer waarde aan het gebruik of verkopen van duurzame producten. In 2024 zullen we dus steeds meer campagnes voorbij zien komen van bedrijven die zich presenteren als milieuverantwoord (spoiler: dit zijn ze lang niet altijd). Overweeg jij duurzaamheid bij jouw werkzaamheden?
2. De influencer
Meer mensen, en dan met name jongeren, laten influencers hun consumptiegedrag sturen. Elke keer dat Kendall Jenner met een nieuw paar schoenen wordt gespot zijn deze binnen een uur uitverkocht, en regelmatig werken merken en influencers samen om je een product te verkopen. Mensen die we als inspiratie zien zullen steeds vaker ingezet worden om bepaalde producten te kopen.
3. AI-marketing
AI heeft een gigantische intrede gemaakt in ons leven. We kunnen ons haast niet meer voorstellen hoe het is om zonder AI een tekst te schrijven of een foto te bewerken. Maar AI is ook een ontzettend nuttige tool als het gaat om marketing. Zo kan het bijvoorbeeld helpen met het vinden van leads, maar helpt het ook in het schrijfproces door teksten te genereren of te verbeteren terwijl ze geschreven worden.
4. Voice search
We zeiden het vorig jaar al, maar deze trend zet zich ook door naar dit jaar: spraakgestuurd zoeken. Slimme luidsprekers stellen je in staat om hardop te vragen wat je wilt eten. Denk bijvoorbeeld aan Siri (Apple) en Bixby (Samsung), of de Google Nest-apparaten. Als onderneming is het belangrijk om hierop in te spelen en je te concentreren op long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die zijn samengesteld uit drie of meer woorden. Wanneer mensen spraaksgewijs zoeken hebben ze de namelijk de neiging om in volledige zinnen te spreken, in plaats van steekwoorden.
5. Persoonlijkheid
Steeds meer wordt de echtheid en persoonlijkheid van bedrijven belangrijker. Mensen willen weten wie de dienst levert, hoe producten tot stand komen en het verhaal achter de bedrijven. Laat je persoonlijkheid stralen in blogs, je posts op social media en in je bedrijfsfolder.