Zó werkt adverteren op social media
De wondere wereld van social media lijkt soms over veel mysteries en geheimen te beschikken. Maar de geheimen zijn te onthullen, als je maar weet waar je naar moet kijken. En een marketeer kan je dit haarfijn in klare taal uitleggen. Adverteren op social media… Hoe werkt het precies?
Een belangrijk verschil
Het allereerste wat de marketeer je zou vertellen, is dat je moet weten dat er een verschil bestaat tussen een post voor je tijdlijn, story of reel en een campagnepost. We kiezen heel gericht voor het ene of juist het andere middel.
Zetten we in op een tijdlijnbericht, story of reel? Dan kan jouw doelgroep hiernaar zoeken en het nog eens lezen. Dit soort posts gebruiken we vooral voor de binding en het onderhouden van je huidige community. Maar maken we een socialmediacampagne? Dat zijn tijdelijke berichten. Mensen kunnen het naderhand niet meer terugzoeken. Deze posts zijn juist bedoeld om nieuwe mensen aan te trekken.
Hoe kun je goed adverteren op social media?
Oké, een campagne is iets heel anders dan een tijdlijnbericht. Maar waar moeten berichten voor campagnes aan voldoen? Een campagnebericht moet meteen pakkend zijn, niet een ellenlange tekst die iemand later nog eens wil nalezen (want ze vinden het toch niet terug). Daarnaast denken we altijd goed na over waar we mensen naartoe leiden met je campagne.
Is de post bedoeld voor verkeer naar jouw website? Dan is het belangrijk dat de doelgroep terechtkomt op een pagina die aansluit bij het doel van de campagne. Anders klikken mensen binnen de kortste keren weer weg. En ja, dat betekent soms dat we je aanraden een aparte webpagina te maken puur om een campagne te laten aanslaan.
‘Er is een belangrijk verschil tussen de tijdlijn en een campagne’
Ken je doel én doelgroep
Weten wat het doel is van je campagne is belangrijk. Net zo belangrijk is een goed beeld hebben van je doelgroep. Wie willen we aanspreken? Dat kan best verschillen per campagne. Soms is het heel specifiek. Bijvoorbeeld mensen die ooit een fotografiecursus hebben gedaan en in de zorg werken. Andere keren is het breed, eigenlijk is iedereen bij jou welkom.
Iedereen welkom, dat is een prachtige gedachte. Maar bij social media is een scherpschutter altijd effectiever dan een willekeurig schot hagel. Weet je het niet goed, dan gaat de marketeer op zoektocht. We beginnen breed en kijken gedurende de campagne wat werkt. Gaandeweg spitsen we steeds verder toe. En zo is het een kwestie van heel veel experimenteren en ontdekken: wie gaat waar op aan? Socialmediacampagnes zijn daarom tegelijkertijd een mooie manier om inzicht te vergaren in jouw markt en business.
Stippel een route uit
Tot slot: een campagne moet een duidelijke richting hebben. Op lange termijn kunnen we best verschillende onderwerpen behandelen, maar werk éérst iets goed uit. Er zit, als je het goed wil doen, een route en opbouw in socialmediacampagnes. Kort door de bocht is die route als volgt:
- Eerst richten we ons op bekendheid creëren van het onderwerp
- Vervolgens laten we de doelgroep er meer over lezen
- Daarna ligt de focus op het maken van een afspraak
En heb je aan het eind van deze route veel afspraken gekregen? Dan gaan we daarna verder met het uitbouwen van het volgende onderwerp!
Verder bouwen
Campagne afgerond? Mooi, want nu beschikken we over allerlei resultaten die ons weer informatie geven waarop we in de toekomst verder kunnen bouwen. En dat is heel waardevolle kennis. Een marketeer helpt je graag om deze cijfers te lezen en te analyseren. Wil jij dat ook weleens ervaren? Bel gerust.