De kracht van social media voor jouw bedrijf
Oh ja, social media, daar ‘ga je dit jaar ook eens een keer iets mee doen’. Maar ja, je weet wat het is met goede voornemens… Toch is het beter je socialmediabeleid serieus te nemen. Want je trekt klanten niet meer alleen binnen door een mooie etalage of mond-tot-mondreclame. Social media zorgt ervoor dat je doelgroep als het ware tegen jouw ‘digitale etalage’ aanloopt. En als je dat goed doet, willen ze ook weleens bij jou binnen kijken en iets kopen.
De kracht van social media: Zichtbaarheid
Waarom is social media zo’n krachtig instrument? Het grootste verschil tussen bedrijven die wél social media inzetten en zij die dat niet doen, is zichtbaarheid. Met social media kun je mensen bereiken die niet eens op zoek zijn naar jou. Zoals bijvoorbeeld in een winkelstraat, wanneer iemand een prachtige etalage ziet en toch besluit maar eens een kijkje te nemen. Maar dan digitaal.
Kun je dan niet gewoon af met een heel goede website? Nou, nee. Niet helemaal. Want iemand moet actief zoeken naar een product of dienst, en daar dan ook nog zelf een zoekopdracht voor invoeren en uit de resultaten de beste oplossing vinden. Dan pas komt mogelijk jouw bedrijf bovendrijven. Maar met social media kom je zélf langs. Je krijgt dus meer zichtbaarheid zonder dat mensen daar iets voor hoeven te doen.
Hoe bespeel je het algoritme?
Klein maar-tje. Om daadwerkelijk op de kanalen van jouw doelgroep terecht te komen, is het wel heel belangrijk om structureel je social media te blijven updaten. Of om zelf promotiecampagnes in te richten waarbij je je op een specifieke doelgroep richt. Of deze activiteiten slagen, heeft voor een groot deel te maken met het algoritme.
Hoe bespeel je het algoritme? Zoals gezegd heeft dat onder andere te maken met regelmaat. Als jij regelmatig goede content plaatst, is de kans groot dat het algoritme jou bij je doelgroep aanbiedt. Houd je het plaatsen niet vol? Dan ben je ook zo weer weg. Het is een beetje als zwemmen. Je moet wel blijven trappelen, anders ben je zo verdwenen. Je moet knokken voor je plekje in het algoritme van je doelgroep. Als je dat nu al doet, dan heb je daar op de lange termijn profijt van.
Denk bijvoorbeeld aan de periode voorafgaand aan de feestdagen. Vaak hét moment om een actie aan te bieden, je doelgroep iets te laten kopen. Als je dan pas begint met posten, heb jij nog geen plekje veroverd en word je dus ook niet gezien. Maar heb jij dan al een jaar gewerkt aan jouw positie door regelmatig te posten, dan zal je ook nu getoond worden aan jouw doelgroep. En dat kan behoorlijk aantikken!
Social media is als zwemmen: je moet wel volhouden om boven water te blijven
De kracht van social media: Relaties bouwen
Een andere reden waardoor social media zo krachtig werkt, is dat je met social media iets opbouwt. Door een post kom je in het hoofd van de mensen, mensen gaan jou zien als een expert. Dat helpt enorm op de lange termijn. Bovendien kun je hiermee een relatie onderhouden met de klanten die je al hebt.
Trends en ontwikkelingen
Goed, social media staat op je to-do-lijstje. Let dan ook op de volgende trends en ontwikkelingen voor komend jaar:
- Bewegend beeld: denk aan snippets, bewegende elementen. Dat kan al gaan om een bewegende letter. Zolang een beeld maar goed scrollbaar blijft.
- Populaire platforms: Facebook staat nog altijd bovenaan, maar TikTok en Instagram groeien enorm, ook voor bedrijven (volgens het onderzoek van NewCom). Bij de keuze voor een platform is het wel belangrijk dat het kanaal aansluit op jouw type bedrijf.
Écht iets doen met social media
Nu echt iets doen met social media? De beste tip is hulp inschakelen. Want natuurlijk houd jij je het liefst bezig met je core business. Plan daarom eens een adviesgesprek in. Marketing is zo ongelooflijk breed, in een gesprek kun je je gedachten ophelderen. Waar wil je naartoe? Wat is er al? Wat zijn de mogelijkheden? We helpen je graag verder.