Dus dít doet een contentmarketeer!
Content. Marketeer. Het is lang niet voor iedereen helder wat die twee woorden betekenen, laat staan wanneer je ze aan elkaar plakt. Wat doet een contentmarketeer en waarom kan deze cruciaal zijn voor de groei van jouw bedrijf? Sabine Postma vertelt over haar (plezier voor haar) werk als contentmarketeer.
Wat doet een contentmarketeer op een dag?
‘Kort gezegd verspreid ik content op socialmediakanalen. Daarom houd ik me constant bezig met social media. Zo ben ik bezig met het inplannen van tijdlijnberichten, het verzinnen van passende hashtags, instellen, analyseren en rapporteren van campagnes… Zodoende heb ik ook heel veel klantencontact, want samen kijken we naar de resultaten. Zien we nieuwe ontwikkelingen in je business en in de markt? Dan leggen we de data ernaast om samen tot een nieuw marketingplan te komen.’
Up-to-date blijven
‘Daarnaast doe ik mijn best om mijn kennis zo up-to-date mogelijk te houden. Social media draait supersnel. Ik houd alles in de gaten, kleine en grote veranderingen, want die kunnen veel impact hebben op de keuzes die je in je social media maakt. Vervolgens denk ik na over hoe we dit kunnen toepassen voor opdrachtgevers en voor onszelf.’
‘Social media draait supersnel, ik houd alles in de gaten’
Wat voegt een contentmarketeer toe voor een bedrijf?
‘Natuurlijk kan iemand zelf dingen plaatsen op social media. Maar het eerste wat ik vaak moet ophelderen is dat er een verschil bestaat tussen de tijdlijn en een campagne! Daarnaast vinden mensen het heel vaak ook gewoon moeilijk om de creativiteit te vinden om te bedenken wat ze op hun socialmediaplatforms moeten zetten. Heel vaak plaatsen ze daarom alleen maar acties, dan drie maanden niets en dan weer een actie. Dat snap ik best, maar is natuurlijk niet effectief. Als contentmarketeer denk ik hierover mee.’
‘En heel veel mensen weten ook niet goed meer hoe het werkt. Omdat social media continu doorontwikkelen, natuurlijk. Er zijn heel veel veranderingen. In hoe het eruitziet, hoe het werkt, wat wel en niet effectief is… Soms is daarom de basis al niet meer duidelijk. Dan krijg ik vragen als: ik kom niet meer in mijn Facebook, help? of: hoe zie ik eigenlijk wat ik heb gepost? Daar kan ik natuurlijk bij helpen en over adviseren.’
‘Daarnaast kijken heel veel mensen niet naar de statistieken. Ze gooien iets op social media, maar wat een post heeft gedaan qua bereik zien ze vaak niet. En dat is zonde! Want die statistieken kunnen je zoveel vertellen. Zo denken mensen vaak dat het bij een post draait om hoeveel likes ze krijgen. Maar in veel gevallen is dat niet zo. De klantenbinding zit hem in het bereik, niet in de likes (die bovendien per ongeluk gegeven kunnen zijn). Maar als je dat niet weet, je hebt geen idee van die bereikcijfers en ziet alleen maar een paar duimpjes, ja dan valt het voor jouw gevoel natuurlijk best tegen. Terwijl je post het misschien eigenlijk heel goed heeft gedaan!’
‘Als je weet waar en hoe je die data kunt lezen, kun je het gebruiken om je online marketing op voort te borduren. Daar help ik bij. Want wanneer je de cijfers goed in beeld hebt, kun je daarop sturen. Als marketeer bieden de statistieken een heel fijn overzicht om een plan mee te kunnen maken.’
Hoe maakt een contentmarketeer de opdrachtgever blij?
‘Vaak vertellen opdrachtgevers me dat ze het zo leuk vinden om in hun kring of van mensen in hun doelgroep te horen dat hun socials gezien worden. Als we een campagne inzetten op naamsbekendheid, merken opdrachtgevers dat vaak ook echt heel goed zelf. En vaak hoor ik terug dat opdrachtgevers het fijn vinden dat ze opeens meer zichtbaar zijn. Voor mij is het dan ook een uitdaging om cijfers, dat data-achtige, te kunnen omzetten naar duidelijke doelen en resultaten. Het is daarmee eigenlijk heel menselijk werk. Want wat willen mensen zien? Wat wil een doelgroep weten? En hoe kan ik het doel van een opdrachtgever zo goed mogelijk helpen bereiken? Daar word ik blij van!’