header vervolgpagina s

Specialist aan het woord #1

Djura Peterson: ‘Gevoel is een krachtig middel’

MarketingWijzer | 22 juni 2021

Stel je eens voor: je start je computer op en opent een Word-document. Voor je neus is een wit, digitaal papier te zien, dat gevuld moet worden met woorden, leestekens en zinnen. Dat is technisch gezien wat schrijven is. Maar voor een redacteur ligt het genuanceerder. Voor hen is het creëren van verhalen een stuk meer dan het tikken alleen. Het gaat om beleving en het maken van een waardevolle tekst. Redacteur Djura Peterson vertelt over hoe zij blogs schrijft en geeft tips om zelf ook goede blogs te schrijven.

Specialist aan het woord Djura

Nooit hetzelfde

Als redacteur bij ForYou Media maak ik content in de vorm van artikelen voor onze ondernemers in de gezondheid, schoonheid, liefde & leven-sectoren. Deze ondernemers zijn bijvoorbeeld coach, uitvaartverzorger of schoonheidsspecialist. De teksten die ik schrijf zijn dan ook zeer gevarieerd. Mijn dag ziet er nooit hetzelfde uit. Mijn werkzaamheden mogen dan duidelijk zijn, maar elke keer een nieuwe uitdaging qua onderwerp.

Waardevolle tekst

Voordat ik begin met schrijven, probeer ik mij altijd in te leven in iemand met een bepaald probleem. Hoe voelt diegene zich? Wat heeft ervoor gezorgd dat hij of zij een probleem heeft? En wat doet het met je als de oplossing is gevonden? Je weet natuurlijk nooit exact hoe iemand zich zal voelen. Maar doordat ik ook contact heb met de klanten, kan ik een stuk dichterbij het werkelijke gevoel komen. De tekst zal een stuk gemakkelijker zijn om te schrijven en mensen te bereiken. Gevoel is nu eenmaal een krachtig middel.

>> Een blog is elke keer een nieuwe uitdaging qua onderwerp <<

Verdiepen in gevoel

Een andere manier om lezers te kunnen bereiken, is door de blogs aantrekkelijk te maken. Als je een tekst leest, waar kijk jij dan als eerste naar? De kop is meestal hetgeen waar het oog als eerste op valt. Daarom besteed ik hier ook uitgebreid aandacht aan. Maak de koppen niet omslachtig en houd ze lekker kort. Dat spreekt meer aan. Ik maak koppen wel langer wanneer ik een quote als titel gebruik. In de lead wil ik oproepen bij mensen. Het middenstuk en slot gebruik ik dan om het onderwerp toe te lichten en diepgang te bieden aan het artikel.

Je weet natuurlijk nooit exact hoe iemand zich zal voelen. Maar doordat ik ook contact heb met de klanten, kan ik een stuk dichterbij het werkelijke gevoel komen.

Djura Peterson

Aantrekkelijk maken

Hoe aantrekkelijk een tekst ook is, wanneer het slecht leesbaar is, heeft het geen effect. De combinatie tussen deze twee is daarom van belang. Voor mij begint een goed leesbare tekst bij de grootte van de alinea’s. Dikke lappen tekst zonder onderbreking zijn niet fijn om te lezen. Ik verdeel daarom de teksten altijd in gelijke alinea’s. Bovendien maak ik gebruik van pakkende tussenkopjes en houd de zinnen zo beknopt mogelijk. Schrijven is ook schrappen. Wanneer ik wel meer te vertellen heb, zijn opsommingstekens mijn beste vrienden.

>> Hoe aantrekkelijk een tekst ook is,
wanneer het slecht leesbaar is, heeft het geen effect.<<

Leesbaarheid creëren

Het schrijven van teksten is mijn toevoeging aan het maken van content, maar bij ForYou Media doen we het met zijn allen. Doordat we samenwerken zorgen wij ervoor dat we ondernemers ontzorgen en laten groeien met hun bedrijf. ForYou Media staat ook voor jou klaar om nieuwe content te maken. Met onze ervaring in gezondheid, schoonheid, liefde & leven maken wij voor jou content die aansluit bij jouw bedrijf. Of dit nu is op het gebied van social media, website, in de vorm van een magazine of alles bij elkaar. Dat ik daaraan mijn steentje kan bijdragen, vind ik prachtig.

Delen