Codetaal? De belangrijkste marketingtermen uitgelegd

Heb je een website wel eens haastig verla­ten omdat deze vol stond met typefou­ten die de website moeilijk leesbaar maakten? Je bent zeker niet de enige. Zelfs als je niet wegklikt omdat je het tóch een kans wilt geven, is de kans dat je overgaat op aankoop bij dit bedrijf zojuist een stuk kleiner gewor­den. Daarna duurt het niet lang voor je alsnog vertrekt en op zoek gaat naar een ander bedrijf die hetzelfde aanbiedt, maar dan op een website die wel goed te lezen is. Redac­tie­co­ör­di­na­tor Angela: ‘Niet alleen heeft die website nu je tijd verspild – je hebt Google ook laten zien dat deze website niet de moeite waard is om te bezoe­ken.’ Daarover meer.

Codetaal? De belangrijkste marketingtermen uitgelegd

Heb je een website wel eens haastig verla­ten omdat deze vol stond met taalfou­ten die de website moeilijk leesbaar maakten? Je bent zeker niet de enige. Zelfs als je niet wegklikt omdat je het tóch een kans wilt geven, is de kans dat je overgaat op aankoop bij dit bedrijf zojuist een stuk kleiner gewor­den. Daarna duurt het niet lang voor je alsnog vertrekt en op zoek gaat naar een ander bedrijf dat hetzelfde aanbiedt, maar dan op een website die wel goed te lezen is. Redac­tie­co­ör­di­na­tor Angela: ‘Niet alleen heeft die website nu je tijd verspild – je hebt Google ook laten zien dat deze website niet de moeite waard is om te bezoe­ken.’ Daarover meer.

Waarom typefouten ertoe doen voor Google

Ja, onder­ne­mer, zo gaan andere gebrui­kers natuur­lijk ook met jouw website om. Google geeft websi­tes onder andere voorrang op basis van hoe lang gebrui­kers op de website vertoe­ven. Angela: ‘In marke­ting­ter­men noemen we dit de ‘bounce rate’. Indirect betekent dit dat websi­tes met slechte spelling, vreemde zinscon­struc­ties of onsamen­han­gend gebrab­bel na verloop van tijd worden afgestraft omdat ze nu door de zoekma­chine als minder relevant voor gebrui­kers worden beschouwd.’ 

SEO bestraft

Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat als het belang­rijk is voor de gebrui­kers, het belang­rijk is voor de zoekma­chi­nes. Zoals uitge­legd door Duane Forres­ter, senior product manager bij Bing: “Als je constant in de weer bent en het woord ‘van’ eruit komt als ‘vna’, stel je dan eens voor hoe een lezer dit ziet? Het is, op zijn zachtst gezegd, verwar­rend tijdens het lezen. In het beste geval leest hij over de typefout heen. In het slecht­ste geval gooit hij gewoon de handdoek in de ring bij zulke herhaalde proble­men en zoekt hij een nieuwe bron om inhoud te consu­me­ren.’ Het gevolg? Alle SEO-inspan­nin­gen die je doet, worden ook negatief beïnvloed.

Slechte grammatica = slechte user experience?

Oké, je hebt wat tik- en taalfout­jes op je site. Jij bent ook maar een mens, toch? Mocht de bounce rate en je page ranking niet voldoende motiva­tie zijn om je teksten een extra keertje te contro­le­ren, dan hebben fouten ook nog eens de volgende conse­quen­ties. Het…

  • …leidt af van wat je daadwer­ke­lijk probeert over te brengen.
  • …onder­breekt de flow van het lezen, en van het websitebezoek.
  • …onder­mijnt je betrouwbaarheid.

Grammatica checken

Hoe doe je het dan wel goed? We hebben niet allemaal een redac­teur bij de hand en zijn niet allemaal schrij­vers. Sowieso kwam een extra paar ogen geen kwaad, maar geluk­kig zijn er ook wat online tools om je op weg te helpen:

  • Grammarly. Deze tool werkt wel het beste voor Engelse teksten, maar is handig omdat hij als exten­sie toe te voegen is aan je browser.
  • Quill­bot. Van je gramma­tica contro­le­ren, tot parafra­se­ren of samen­vat­ten – Quill­bot is een krach­tige tool voor al je schrijfondernemingen.
  • Langu­age Tool. Simpel en snel, voor je spellingscontrole.
  • Spell­boy. Verge­lijk­baar met Langu­age Tool, maar iets beter in de Neder­landse taal.
  • De content­ma­kers van ForYou Media. Tja, we zijn er niet voor niks.

Uitbesteden

Natuur­lijk kun je zelf aan de gang met een Word-bestandje, maar soms is het goed om te erken­nen waar je talen­ten liggen, en waar je misschien minder gevoel voor hebt, zoals het schrij­ven van teksten. Bij ForYou Media krijg je een prach­tig teksten­pak­ket opgele­verd, natuur­lijk volle­dig in afstem­ming met jou, en voor jouw doelgroep geschre­ven. ‘Zo voorzie je je doelgroep van een betere user experience, kom je betrouw­baar­der over en staat de kern van je verhaal centraal – niet een stom tikfoutje,’ sluit Angela.

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.