Codetaal? De belangrijkste marketingtermen uitgelegd

Terwijl jij met je champagne in één hand en een vette oliebol in de ander staat, denk je er niet over na: je marke­ting. Maar zodra de feeste­lijk­he­den wegeb­ben en het normale leven weer begint, is het wel iets om te overwe­gen. Want hoe pak jij je marke­ting het komende jaar aan, waar moet je op letten, welke ontwik­ke­lin­gen staan er te gebeu­ren? Je leest onze voorspel­lin­gen voor de markt­ing­trends van 2025 in dit blog!

Codetaal? De belangrijkste marketingtermen uitgelegd

Terwijl jij met je champagne in één hand en een vette oliebol in de ander staat, denk je er niet over na: je marke­ting. Maar zodra de feeste­lijk­he­den wegeb­ben en het normale leven weer begint, is het wel iets om te overwe­gen. Want hoe pak jij je marke­ting het komende jaar aan, waar moet je op letten, welke ontwik­ke­lin­gen staan er te gebeu­ren? Je leest onze voorspel­lin­gen voor de markt­ing­trends van 2025 in dit blog!

1. Gepersonaliseerde AI

Priva­cy­wet­ge­ving zoals de AVG-wet en de toename van het bewust­zijn over online privacy heeft als gevolg dat het gebruik van third-party data beperkt is. Dat is data verza­meld door organi­sa­ties die geen direct contact hebben met jouw klanten; partijen zoals bijvoor­beeld Google. Hierdoor worden jouw eigen initi­a­tie­ven steeds belang­rij­ker om feedback van je klanten te ontvan­gen. Je doet dit bijvoor­beeld door middel van enquê­tes en directe inter­ac­ties. Zo blijf je in contact met je doelgroep en zorg je dat je kunt blijven verbe­te­ren naar aanlei­ding van hun feedback.

2. De kracht van communities

Klanten willen zich steeds meer verbin­den met gelijk­ge­stem­den en merken die authen­tieke waarden delen. Het opbou­wen van een actieve en betrok­ken commu­nity rond je merk, bijvoor­beeld via social media of exclu­sieve ledenprogramma’s, helpt om loyale klanten te creëren, die op zijn beurt weer mond-tot-mondre­clame maken voor jou. Door waarde­volle inhoud en ervarin­gen te leveren die je doelgroep samen­brengt, ontwik­kel je duurzame relaties die verder gaan.

3. Meer dan een aankoop

In 2025 zal de klant­be­le­ving (Custo­mer Experience of CX) steeds meer gezien worden als dé manier om een voordeel te behalen ten opzichte van je concur­ren­ten. Als bedrijf moet je  verder gaan dan alleen het verko­pen van produc­ten en diensten. Door ervarin­gen te creëren die memora­bel en beteke­nis­vol zijn voor de klant. Of het nu gaat om naadloze inter­ac­ties via meerdere kanalen of het bieden van dat extra beetje service na de aankoop, de klant­er­va­ring wordt dé factor die merken onder­scheidt. Dit betekent dat klant­te­vre­den­heid en loyali­teit boven alles komen te staan, en dat het meten en verbe­te­ren van de klant­be­le­ving aan de kern van je marke­ting zal komen te staan.

4. SEO & zero-click searches

Zero-click zoekop­drach­ten zijn zoekop­drach­ten waarbij gebrui­kers meteen hun antwoord op de resul­ta­ten­pa­gina ontdek­ken, zonder naar een website te navige­ren. Deze trend groeit en zal naar verwach­ting in 2025 nog zicht­baar­der worden. Dit houdt in dat bedrij­ven hun SEO-strate­gieën moeten wijzi­gen om zicht­baar te blijven, zelfs als er geen klik naar hun website gebeurt. Naast het optima­li­se­ren voor zoekma­chi­nes zoals Google, wordt het steeds belang­rij­ker om je inhoud te wijzi­gen voor AI-gestuurde appli­ca­ties zoals ChatGPT en Google’s Gemini. Door te zorgen dat je inhoud goed is georga­ni­seerd en antwoordt op speci­fieke vragen, zorg je dat AI-tools deze eenvou­dig kunnen herken­nen en verwerken.

5. Visueel zoeken

In 2025 zullen visuele zoekop­drach­ten een grotere rol spelen in de manier waarop we online zoeken. Met tools zoals Google Lens en Pinte­rest Lens kun je eenvou­dig produc­ten, locaties en meer opspo­ren door simpel­weg een foto te maken. Dit betekent dat het belang­rijk is om je afbeel­din­gen te optima­li­se­ren, zodat ze beter gevon­den worden via visuele zoekma­chi­nes. Het gebruik van hoogwaar­dige, voor snelheid geopti­ma­li­seerde afbeel­din­gen draagt niet alleen bij aan een betere SEO-waarde, maar vergroot ook de kans dat ze goed worden geïndexeerd voor visuele zoekop­drach­ten. Door je website zowel visueel aantrek­ke­lijk als technisch goed geopti­ma­li­seerd te maken, kun je nieuwe klanten aantrek­ken die via afbeel­din­gen op zoek zijn naar inspi­ra­tie of producten.

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.