header vervolgpagina s

Contentinspiratie #1

De onderwerpen om dit voorjaar over te bloggen

Contentinspiratie | 22 juni 2021

Je wilt wel blogs schrijven, maar over welke onderwerpen moet je blogs schrijven? Er spelen tien verschillende onderwerpen voor blogs door je hoofd, maar geen enkele lijkt je te overtuigen om uit te werken. Soms heb je gewoon een beetje inspiratie nodig. Bij ForYou Media maken we dagelijks content. We bedenken steeds nieuwe onderwerpen in samenwerking met ondernemers om blogs over te schrijven en social media content mee te maken. Daarom geven we je tips om de komende maanden mee aan de slag te gaan.

Contentinspiratie 1

De inhakers voor de komende maanden

Er zijn natuurlijk ook vaste dagen waar je iets mee kunt: de inhakers van iedere maand. Iedere maand heeft immers meerdere dagen die een bepaald thema hebben. Hier kun je in je social media ook iets mee doen. De leukste inhakers voor de komende maanden zijn:

  • 5 mei: Bevrijdingsdag
  • 6 mei Anti-dieetdag
  • 9 mei: Moederdag
  • 12 mei: Suikerfeest
  • 13 mei: Hemelvaart
  • 15 mei: Dag van het gezin
  • 24 mei: Pinksteren
  • 1 juni: Dag van de ouders
  • 4 juni: Opa en omadag
  • 20 juni: Vaderdag
  • 21 juni: Start zomer + langste dag van het jaar
  • 7 juli: Wereld Kus Dag
  • 24 juli: Start van de bouwvak
  • 30 juli: Dag van de vriendschap

Dit kun je met een inhaker

We nemen je bijvoorbeeld graag mee in het verhaal van Ilse. Ilse is ondernemer in de uitvaartbranche. Wanneer zij mensen vertelde over wat ze deed, vroegen ze vaak hoe dat eigenlijk was voor haar. Ze vond het een rare vraag. ‘Het gaat mij meer om de uitvaarten zelf, om de nabestaanden die ik help een mooie herinnering te geven. Hoe dit voor mij is, komt daarbij op een tweede plaats’, gaf ze aan. Ondernemers zijn zo wel eens terughoudend in het vertellen van verhalen, zeker wanneer het over henzelf gaat. Het werk moet centraal staan, leggen ze dan uit, niet de persoon achter het werk. Toch begon Ilse daar langzaam anders over te denken. De vragen gaven namelijk aan dat er juist interesse was in haar ervaringen.

>> 85% van de mensen die zich oriënteren op een aankoop,
begint deze zoektocht bij Google. <<

Inhakers kunnen ook onverwacht zijn

Je kunt alles tot in de puntjes uitdenken, maar uiteindelijk zijn de beste inhakers onverwacht. Inspelen op de actualiteit kan zeker op social media veel effect hebben. Onder ‘actualiteit’ hoort ook de tijd van het jaar. Bij ieder seizoen horen nieuwe emoties. Dat lijkt misschien afgezaagd, maar het is wel waar. Zodra de ochtenden warmer en dagen langer zijn, spelen er altijd positieve emoties op. Het is een tijd om jezelf even te verwennen. Vrije dagen om thuis schoon te maken en een vakantie om alvast naar uit te kijken, zelfs als het een binnenlandse vakantie gaat zijn. De grootste inhaker is dan ook altijd het huidige gevoel van mensen. Jij kent je klanten natuurlijk het beste. Waar zijn zij op dit moment mee bezig?

Monique scaled e1624437296568

Monique Bons
Hoofdredacteur

Specialist aan het woord

‘Hou de focus. Een blog gaat meestal in op één onderwerp. Dat maakt het luchtig en behapbaar voor de online lezer, én helpt in de vindbaarheid van het blog via Google. Die ziet namelijk ook dat mensen die zoeken op dit ene onderwerp, jouw blog moeten lezen.’

Pak je vrijheid, vertel wat jij wilt

Blogs kunnen al snel een opgave lijken, maar eigenlijk heb je veel vrijheid om die in te vullen zoals je wilt. Je hebt vrij spel en kunt eigenlijk alles delen wat je aan je klanten zou willen vertellen. Daarbij ben je vrij in stijl, opmaak en vorm. Hierbij nog meer tips voor het schrijven van blogs:

  • Maak lijstjes. Dit kan een opsomming zijn, zoals wij hier doen, of juist het hele blog. Geef bijvoorbeeld 10 tips die mensen thuis kunnen gebruiken, beantwoord 5 veelgestelde vragen, of laat 7 verschillende mogelijkheden zien om een probleem op te lossen. Het is gemakkelijk om uit te werken én gemakkelijk om te lezen!
  • Geen inspiratie? Maak dan een woordweb. Denk na over je bedrijf en schrijf alles op papier wat je te binnen schiet. Wie hebben ermee te maken? Wat is jouw drijfveer? Wat bied je allemaal aan? In ieder woord schuilt een verhaal, en door het op papier te zetten kun je die verhalen vinden.
  • Gooi je kennis in de strijd. Jij kent je klant als geen ander. Jij weet met welke problemen ze zitten, waarvoor ze jouw producten nodig hebben. Ook merk je welke vragen vaak aan je gesteld worden. Ieder probleem of iedere wens van de klant is een blog waard. 

>> Print is een ware comeback aan
het maken onder jongeren <<

Waar ben jij zelf mee bezig?

Dit klinkt misschien tegenstrijdig, aangezien het werk natuurlijk centraal staat. Toch betekent dit niet dat je jezelf daarin helemaal hoeft weg te cijferen. De onderneming is immers van jou; daar ben je trots op. Dat mag je best laten zien! Ben je bezig met vernieuwing, heb je een succes behaald of wil je gewoon laten weten waar je mee bezig bent? Dan kun je dit delen op je social media of blog. Je vaste klanten vinden het vast leuk om te lezen en het zorgt ervoor dat zij, ook als ze niet in de winkel zijn, toch betrokken zijn.

ForYou Media: jouw partner in communicatie

Toch geen inspiratie om content te maken? Of ontbreekt je juist de tijd om ermee aan de slag te gaan? ForYou Media maakt zelf blogs en social media content. Wij kunnen je helpen om in samenwerking tot informatieve en inspirerende artikelen te komen die je op je website kunt plaatsen en via alle social media kunt delen. Zo kun je zichtbaar blijven en de betrokkenheid van je klanten vergroten. Ben jij op zoek naar een nieuwe partner voor je communicatie- en marketingwerkzaamheden? Neem dan contact op!

Delen