header vervolgpagina s

Marketing onder controle #3

De geheimen van Google: dit wist je nog niet over SEO

‘SEO.’ Zo’n term die steeds opnieuw opduikt. Het staat voor ‘zoekmachineoptimalisatie’ en houdt in hoe geoptimaliseerd jouw website is voor Google. Een betere optimalisatie betekent een hogere positie in de zoekresultaten. Hoe je SEO goed kunt toepassen, verandert alleen regelmatig. In dit blog doet ForYou Media een boekje open over de geheimen van Google om nieuwe ontwikkelingen op het gebied van SEO te delen.

Marketing onder controle 3

Mag Google deze dans van u?

De ene dag staat je blog netjes bovenaan in de zoekresultaten, maar een andere dag is je blog naar een van de laagste posities op de pagina gezakt. Of, nog erger, op de beruchte tweede pagina. Dit ‘rondspringen’ van je blog wordt ook wel de Google-dans genoemd. De ‘Google-dans’ is een fenomeen dat eigenlijk uit de begindagen stamt van zoekmachineoptimalisatie. Rond 2002 werd deze dans vaak opgevoerd, maar na een update was deze even van het podium verdwenen. Nu maakt die weer een comeback. Het betekent dat Google de beste plek voor jouw blog nog niet weet. Aan de hand van verschillende posities zoekt de zoekmachine uit waar jouw blog het beste past. Blijven mensen lang lezen, of keren ze snel weer terug om een beter blog te zoeken?

Neem zelf het initiatief

Wanneer je een nieuwe website hebt gelanceerd of de paginastructuur hebt veranderd, wil je dat deze zo snel mogelijk in Google verschijnt zodat mensen je kunnen vinden. Meestal gebeurt dit automatisch. Maar wanneer je op vakantie bent geweest naar Frankrijk, eindelijk eens die muur opnieuw hebt geschilderd en een weekendje lekker op het terras hebt vertoefd, lijkt het nóg alsof Google helemaal niets heeft uitgevoerd. Je kunt dit proces zelf versnellen door een indexatie aan te vragen. Hierdoor zorg je ervoor dat jouw website opnieuw in de resultaten opgenomen wordt. Dit doe je vanuit de Google Search Console.

>> De meeste bezoekers komen op hun telefoon binnen! <<

De expert op jouw specifieke vakgebied

Er zijn heel algemene termen waar je moeilijk de hoogste posities op kunt halen. Dit blog zal nooit hoog verschijnen wanneer iemand op ‘SEO’ zoekt, aangezien er talloze webpagina’s zijn die het hebben over SEO. Er zijn alleen onderwerpen en niches waar wel op gezocht wordt, maar waar je veel minder concurrentie op hebt. Door onderzoek te doen naar wat hier al over geschreven is, kun jij een hoge positie behalen. Wat mist er in de bestaande pagina’s? Welk missend stukje kun jij bijdragen met je artikel?

Hoe mobielvriendelijk is jouw website?

Zeg eens zelf: wanneer je iets wilt weten, loop je dan naar je computer om die op te starten en naar Google te gaan, of pak je even snel je telefoon om het direct op te zoeken? Veruit de meeste websitebezoekers komen binnen op hun telefoon. Google weet dit ook. Daarom worden websites die een fijne, snelle mobiele ervaring hebben ook hoger weergegeven. Daarom is het niet alleen belangrijk dat je website goed werkt op het grote scherm, maar ook soepel draait op een klein scherm.

Profielfoto Sabine2

Sabine Postma
Online marketeer

Specialist aan het woord

‘Gebruik je wel eens voice search? De een zweert erbij, de ander raakt het bijna nooit aan. Steeds meer bezoekers gebruiken een Alexa of Google Home voor hun zoekopdrachten. Stel jezelf dus de vraag, als ik met voice search zou zoeken, wat zou ik dan zeggen? Daar kun je met de tekst op inspelen.’

Plaats niet te veel zoekwoorden

Wat je dus niet moet doen, is eindeloos zoekwoorden in je tekst proppen, tot er bijna geen ‘tekst’ meer over blijft. Neem bijvoorbeeld dit stukje:

Zoek jij een PMU-specialist in Wassenaar? De beste PMU-specialist in Wassenaar vind je op deze website. Voor jouw PMU-behandelingen of PMU-touch ups hoef je niet verder te zoeken dan deze PMU-specialist. Bij deze PMU-specialist in Wassenaar weet je namelijk dat je het mooiste resultaat krijgt door een professionele PMU-behandeling.

Super, al die zoektermen. Het is voor robots nu duidelijk wat je op de website kunt vinden. Maar leesbaar is het niet. Aangezien de meeste lezers snel weer wegklikken, ziet Google dat deze pagina helemaal niet zo relevant is als je zou denken. Daarom zakt de pagina langzaam weg. Misschien wel naar die tweede pagina, waar de tekst nooit weer teruggevonden zal worden.

>> Schrijf voor de bezoekers, niet voor de zoekmachine <<

SEO is helemaal zo ingewikkeld niet

Toen bekend werd dat je de Google zoekresultaten kunt beïnvloeden door op specifieke punten te letten, kwamen er ellenlange lijsten met punten waar je op moest letten. Je moest er zoekwoorden inzetten die minstens een X aantal keren terugkwamen. Ingaande links, uitgaande links, een specifieke lengte, specifieke headers en vergeet voorál niet de afbeeldingen op de juiste manier te plaatsen. Het is allemaal gelukkig minder nodig dan vroeger. Inmiddels gaat Google iets losser om met je artikelen. Je krijgt een hogere positie als je pagina relevant is voor de zoeker. Dat is het. Door duidelijke termen te gebruiken, weet Google dat jouw pagina geschikt is, dat wel, maar je hoeft jezelf niet in allerlei bochten te wringen.

Wij helpen om je zichtbaar te maken

Er is geen oplossing die voor iedere website werkt en zorgt voor een hogere positie. Een lage positie komt vaak ook niet door één specifiek puntje dat je kunt aanpassen, maar komt door een groter aantal mogelijke verbeterpunten. Wij helpen je graag om de vindbaarheid van je website te verbeteren. We kunnen bijvoorbeeld je website helpen vernieuwen of artikelen schrijven die jouw positie kunnen verhogen. Of begin met een gratis proefpakket. Met een SEO-check weet je bijvoorbeeld al hoe jouw website ervoor staat en welke verbeteringen je kunt maken om de vindbaarheid te vergroten.

Delen