header vervolgpagina s

Bloginspiratie voor jouw uitvaartonderneming

Het is weer een geslaagde, emotionele uitvaart geworden waar de familie met trots en troost op terug kan kijken. Je krijgt al een telefoontje om een volgende uitvaart in te gaan plannen. De volgende dag zul je die familie leren kennen. Toch kloppen tussendoor weer die vervelende contentkalenders aan die nog inhoud nodig hebben. Staan jouw vingers nog niet te popelen om weer aan de slag te gaan met het typen van een blog of socialmediapost voor je uitvaartonderneming? Dan helpt ForYou Media je graag om die inspiratie terug te vinden.

uitvaartonderneming

Pak je vrijheid, vertel wat jij wilt

Blogs kunnen al snel een opgave lijken, maar eigenlijk heb je veel vrijheid om ze in te vullen zoals je wilt. Je hebt vrij spel en kunt eigenlijk alles delen wat je aan je klanten zou willen vertellen. Daarbij ben je vrij in stijl, opmaak en vorm. Hierbij nog meer tips voor het schrijven van blogs:

  • Maak lijstjes. Dit kan een opsomming zijn, zoals wij hier doen, of juist het hele blog. Geef bijvoorbeeld 10 adviezen gebaseerd op jouw kennis in het organiseren van uitvaarten, beantwoord 5 veelgestelde vragen over een onderwerp in de uitvaartzorg, of laat 7 verschillende mogelijkheden zien om een probleem op te lossen. Het is gemakkelijk om uit te werken én gemakkelijk om te lezen!
  • Geen inspiratie? Maak dan een woordweb. Denk na over je bedrijf en schrijf alles op papier wat je te binnen schiet. Wie hebben ermee te maken? Wat is jouw drijfveer? Wat bied je allemaal aan? In ieder woord schuilt een verhaal, en door het op papier te zetten kun je die verhalen vinden.
  • Gooi je kennis in de strijd. Jij kent je klant als geen ander. Jij weet welke situatie zij doorgaan tijdens het organiseren van een uitvaart, maar je weet ook hoe je ze op de beste manier kunt helpen. Ook merk je welke vragen vaak aan je gesteld worden. Ieder probleem of iedere wens van de klant is een blog waard. Hiermee kun je mensen op een laagdrempelige manieren informeren.

Houd een interview met een klant

Vormgevers zeggen altijd: mensen kijken graag naar mensen. Met teksten is het precies zo. Mensen lezen graag over andere mensen. Iedereen heeft een verhaal dat het waard is om te vertellen. Overweeg daarom eens om een interview te houden met iemand in je omgeving. Misschien een vakspecialist, nabestaanden die je met een prachtige uitvaart hebt kunnen helpen of een werknemer. Een klant kan bijvoorbeeld vertellen hoe diegene de uitvaart en het organiseren hiervan ervaren heeft. Of laat iemand jou interviewen: wat is je eigen verhaal? Wat zijn de redenen dat jij het bedrijf hebt opgericht en hoe gaat het ondernemen je af?

Meinte Dirksen scaled e1634720479398

Meinte Dirksen
Redacteur

Specialist aan het woord

‘Mensen lezen graag over andere mensen. Iedereen heeft een verhaal dat het waard is om te vertellen. Overweeg daarom eens om een interview te houden met iemand in je omgeving.’

Deel de successen

Over jouw uitvaartonderneming gesproken: blogs en social media geven jou de kans om een beetje op te scheppen. Wat zijn de mooiste uitvaarten die je hebt kunnen organiseren? Die kun je gerust delen, om jouw volgers te laten zien dat die echt iets voor je betekenen. Je kunt ook de grootste uitdaging delen die je met jouw team hebt overwonnen. Een beetje op het randje mag ook: de grootste tegenslagen van de afgelopen tijd. Die hoeven niet per se negatief te zijn. Een blunder waar je iets van hebt geleerd kan ook de mondhoeken doen krullen. 

Samenwerking in de spotlights

Wil je jezelf toch liever niet in de spotlights zetten? Goed dan – je mag er een keer mee wegkomen. De spotlights blijven alleen wel branden, dus dan is het tijd om een ander te zoeken om ze op te richten. Als uitvaartondernemer sta je er eigenlijk nooit in jeeentje voor. Zet daarom een bedrijf waar je veel mee samenwerkt eens in het zonnetje. Wat levert de hulp van dit bedrijf jou op? Je kunt bijvoorbeeld een uitvaartlocatie uitlichten of een leverancier – zeg, een cateraar – waar je tevreden over bent. Het zal jullie samenwerking alleen maar bevorderen. 

Hoe zorg je voor herkenning en beleving?

Het is in een blog of socialmediabericht altijd goed om op herkenning en beleving in te zetten. Mensen willen zichzelf graag herkennen in je teksten en zo kun je ze overtuigen. Alleen de vraag kan natuurlijk opkomen: hoe dóé je dit? Je beschrijft vooral een bepaalde situatie waarin iemand zich kan bevinden. Een familie die na een plotseling overlijden met hun handen in het haar zat, die je toch op een prettige manier hebt kunnen helpen. Of beschrijf juist informatie op een inspirerende manier: waarom is het, in jouw ervaring, fijn om wensen voor een uitvaart bij leven alvast vast te leggen? Hoeveel zorgen kan dit (je naasten) schelen?

Tips voor herkenning en beleving:

  • Focus je op één ervaring. Iemand die een specifieke wens had voor een uitvaart die je goed hebt kunnen helpen, zodat diegene positief aan de uitvaart terug kan denken. 
  • Beschrijf een situatie die de lezer wil voorkomen. Hoe zorg ik ervoor dat ik, ondanks het verdriet, niet met spijt naar de uitvaart terugkijk? 
  • Gebruik niet te veel details. Hoe meer details je in het verhaal stopt, hoe minder mensen zich erin herkennen. Zoek de balans: nét genoeg zodat het verhaal realistisch lijkt, nét te weinig om mensen niet uit te sluiten.
  • Ga na: wat heb je zelf meegemaakt? Hoe voelde je je toen? Hoe gedroeg jij je? Gebruik die emoties en handelingen om je verhaal mee te vertellen. Een andere optie: wat hebben klanten je verteld over hun ervaring?

Doe dit vooral niet!

Wat kun je juist het beste vermijden bij het schrijven van je content? 

  • Bloggen met tegenzin. Kijk, de schrijver van dit blog doet het als beroep en kan je vertellen dat die altijd geniet van het schrijven van teksten. Maar die weet ook dat dit niet voor iedereen geldt. Toch raden we aan om niet te schrijven wanneer je echt niet wilt: dit lees je altijd terug in de tekst.
  • Een encyclopedie schrijven. Ieder vak heeft jargon, maar niet iedereen zit in het vak. Gebruik het liefste simpele taal om je verhaal te brengen. Zo blijven je lezers van de partij.
  • Alle blogs in één keer schrijven. Dit kost ontzettend veel tijd en maakt dat je er snel tegenop ziet. Heb je wel een aantal blogs op de plank liggen? Publiceer ze dan periodiek, zodat mensen zien dat jouw website actief blijft.

Meer inspiratie nodig?

Wil je nog meer weten over hoe je geschikte blogs kunt schrijven voor jouw website? Of ben je juist op zoek naar een partner die jou kan helpen bij het schrijven van blogs? ForYou Media helpt je graag. Wij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van marketing en communicatie voor uitvaartondernemers. We helpen je graag met onze mediaproducten om je bedrijf op topniveau te presenteren. Waar kunnen wij je mee helpen?

Contentinspiratie | 21 december 2021

Delen