header vervolgpagina s

Bloginspiratie voor jouw gezondheidspraktijk

Met jouw methodes heb je jouw klanten weer aan een betere gezondheid kunnen helpen. Toch kloppen elke keer aan het eind van de dag die vervelende contentkalenders weer aan die nog inhoud nodig hebben. Staan jouw vingers nog niet te popelen om weer aan de slag te gaan met het typen van een blog of socialmediapost voor je gezondheidspraktijk? Dan helpt ForYou Media je graag om die inspiratie terug te vinden.

gezondheidspraktijk

Pak je vrijheid, vertel wat jij wilt

Blogs kunnen al snel een opgave lijken, maar eigenlijk heb je veel vrijheid om ze in te vullen zoals je wilt. Je hebt vrij spel en kunt eigenlijk alles delen wat je aan je klanten zou willen vertellen. Daarbij ben je vrij in stijl, opmaak en vorm. Hierbij nog meer tips voor het schrijven van blogs:

  • Maak lijstjes. Dit kan een opsomming zijn, zoals wij hier doen, of juist het hele blog. Geef bijvoorbeeld 10 tips die mensen thuis kunnen gebruiken, beantwoord 5 veelgestelde vragen, of laat 7 verschillende mogelijkheden zien om een probleem op te lossen. Het is gemakkelijk om uit te werken én gemakkelijk om te lezen!
  • Geen inspiratie? Maak dan een woordweb. Denk na over je bedrijf en schrijf alles op papier wat je te binnen schiet. Wie hebben ermee te maken? Wat is jouw drijfveer? Wat bied je allemaal aan? In ieder woord schuilt een verhaal, en door het op papier te zetten kun je die verhalen vinden.
  • Gooi je kennis in de strijd. Jij kent je klant als geen ander. Jij weet met welke problemen ze zitten, waarvoor ze jouw producten nodig hebben. Ook merk je welke vragen vaak aan je gesteld worden. Ieder probleem of iedere wens van de klant is een blog waard.

Houd een interview

Vormgevers zeggen altijd: mensen kijken graag naar mensen. Met teksten is het precies zo. Mensen lezen graag over andere mensen. Iedereen heeft een verhaal dat het waard is om te vertellen. Overweeg daarom eens om een interview te houden met iemand in je omgeving. Misschien een vakspecialist, een klant van jouw gezondheidspraktijk of een werknemer. Een klant kan bijvoorbeeld vertellen hoe jouw unieke methode diegene geholpen heeft. Of laat iemand jou interviewen: wat is je eigen verhaal? Wat zijn de redenen dat jij het bedrijf hebt opgericht en hoe gaat het ondernemen je af??

Meinte Dirksen scaled e1634720479398

Meinte Dirksen
Redacteur

Specialist aan het woord

‘Mensen lezen graag over andere mensen. Iedereen heeft een verhaal dat het waard is om te vertellen. Overweeg daarom eens om een interview te houden met iemand in je omgeving.’

Deel de successen van jouw gezondheidskliniek

Over jouw gezondheidspraktijk gesproken: blogs en social media geven jou de kans om een beetje op te scheppen. Wat zijn de grootste successen die je de afgelopen tijd hebt behaald in je gezondheidspraktijk? Die kun je gerust delen, om jouw volgers te laten zien dat die echt iets voor je betekenen. Je kunt ook de grootste uitdaging delen die je met jouw team hebt overwonnen. Een beetje op het randje mag ook: de grootste tegenslagen van de afgelopen tijd. Die hoeven niet per se negatief te zijn. Een blunder waar je iets van hebt geleerd kan ook de mondhoeken doen krullen. 

Samenwerking in de spotlights

Wil je jezelf toch liever niet in de spotlights zetten? Goed dan – je mag er een keer mee wegkomen. De spotlights blijven alleen wel branden, dus dan is het tijd om een ander te zoeken om ze op te richten. Als ondernemer in een gezondheidspraktijk sta je er alleen eigenlijk nooit in je eentje voor. Zet daarom een bedrijf waar je veel mee samenwerkt eens in het zonnetje. Wat levert de hulp van dit bedrijf jou op? Je kunt bijvoorbeeld een bedrijf uitlichten dat de methode waar jij mee werkt heeft ontwikkeld, of een bedrijf in het zonnetje zetten waarvan je bepaalde producten gebruikt. Het zal jullie samenwerking alleen maar bevorderen. 

Hoe zorg je voor herkenning en beleving?

Het is in een blog of socialmediabericht altijd goed om op herkenning en beleving in te zetten. Mensen willen zichzelf graag herkennen in je teksten en zo kun je ze overtuigen. Alleen de vraag kan natuurlijk opkomen: hoe dóé je dit? Je beschrijft vooral een bepaalde situatie waarin iemand zich kan bevinden. Iemand die bijvoorbeeld specifieke gezondheidsklachten ervaart, psychisch of mentaal, die met jouw methodes hier verlichting op kan krijgen. Of beschrijf juist een situatie die iemand het beste kan vermijden: wat kun je zelf doen om de klachten in de toekomst te voorkomen?

Tips voor herkenning en beleving:

  • Focus je op één ervaring. Misschien iemand die opstaat met pijn en de bui alweer voelt hangen: hier gaat diegene de hele dag nog last van hebben. Iemand die steeds maar weer met zijn nek moet rollen om de pijn weg te krijgen. Of beschrijf iemand die het plezier langzaam uit haar leven voelde glippen, tot iedere dag op elkaar begon te lijken. Hoe kun jij diegene helpen? 
  • Beschrijf een situatie die de lezer wil voorkomen. Elke dag rug- en schouderpijn door een verkeerde houding? Niet met deze tips. Voel je jezelf in een dipje zitten? Laat het niet tot een burn-out komen: jij geeft advies!
  • Gebruik niet te veel details. Hoe meer details je in het verhaal stopt, hoe minder mensen zich erin herkennen. Zoek de balans: nét genoeg zodat het verhaal realistisch lijkt, nét te weinig om mensen niet uit te sluiten.
  • Ga na: wat heb je zelf meegemaakt? Hoe voelde je je toen? Hoe gedroeg jij je? Gebruik die emoties en handelingen om je verhaal mee te vertellen. Een andere optie: wat hebben klanten je verteld over hun ervaring?

Doe dit vooral niet!

Wat kun je juist het beste vermijden bij het schrijven van je content? 

  • Bloggen met tegenzin. Kijk, de schrijver van dit blog doet het als beroep en kan je vertellen dat die altijd geniet van het schrijven van teksten. Maar die weet ook dat dit niet voor iedereen geldt. Toch raden we aan om niet te schrijven wanneer je echt niet wilt: dit lees je altijd terug in de tekst.
  • Een encyclopedie schrijven. Ieder vak heeft jargon, maar niet iedereen zit in het vak. Gebruik het liefste simpele taal om je verhaal te brengen. Zo blijven je lezers van de partij.
  • Alle blogs in één keer schrijven. Dit kost ontzettend veel tijd en maakt dat je er snel tegenop ziet. Heb je wel een aantal blogs op de plank liggen? Publiceer ze dan periodiek, zodat mensen zien dat jouw website actief blijft.

Meer inspiratie nodig?

Wil je nog meer weten over hoe je geschikte blogs kunt schrijven voor jouw website? Of ben je juist op zoek naar een partner die jou kan helpen bij het schrijven van blogs? ForYou Media helpt je graag. Wij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van marketing en communicatie voor gezondheidspraktijken. We helpen je graag met onze mediaproducten om je bedrijf op topniveau te presenteren. Waar kunnen wij je mee helpen?

Contentinspiratie | 21 augustus 2021

Delen