Wat is LinkedIn?
Manager Harmen licht toe: ‘Qua format is LinkedIn vergelijkbaar met Facebook, maar het onderscheidt zich door zich te focussen op het zakelijke netwerk. Gebruikers delen hun zakelijke ‘journey’, inspirerende content, verspreiden of reageren op vacatures en leggen connecties met andere professionals.’ En met succes: op dit moment heeft het platform 5,5 miljoen Nederlandse leden. Wat veel mensen niet weten: het platform biedt ook ongeveer 16.000 online cursussen aan, gegeven door experts. Makkelijk!
B2B-relaties
B2B-marketing, wat staat voor business to business marketing, is een van de core selling points (om wat marketingtermen je kant op te gooien) van LinkedIn. Simpel uitgelegd is het platform heel geschikt om connecties te leggen met andere bedrijven of zakelijke contacten. Het voordeel? Harmen: ‘Je brengt je bedrijf onder de aandacht bij een doelgroep die actief op zoek is naar bedrijfsverbeteringen en vaak bereid is om hierin te investeren. Daarnaast wordt LinkedIn ook steeds interessanter voor B2C-marketing, oftewel marketing gericht op de consument. De persoon achter het bedrijf is en blijft natuurlijk ook maar mens, en je kunt daardoor goed inzetten op de professional buiten kantooruren. Daardoor is LinkedIn óók interessant voor bedrijven die niet specifiek een product of dienst uitleveren aan andere zakelijke partners.’
Afhankelijk van de branche
Wat het platform werkelijk zo sterk maakt, is dat het mogelijk is om profielen per branche op te zoeken. Dat maakt het enorm nuttig voor verkoop, evenals voor het zoeken van een baan. Doordat je je zo focust binnen een branche, zorgt LinkedIn dat het interessant is voor vrijwel elk vakgebied. ‘Waar Facebook sterk is in consumentendata, heeft het platform maar weinig kennis over mensen hun carrière: een gat dat LinkedIn perfect opvult. Daardoor kun je specifiek targetten en in plaats van veel mensen bereiken, vooral de juiste mensen bereiken. En daar ligt de kracht,’ licht Harmen toe.
Content delen die zin heeft
Kun je anderen dan alleen bereiken door middel van advertenties? Nee, absoluut niet! Ook met het delen van content kun je al grote stappen maken. Door je vakkennis te delen kom je ook al snel onder de radar van gelijkgezinden – zo werken algoritmes namelijk. Dit kan in de vormen van korte posts, blogs of vaste rubrieken. Uniekheid word hierbij beloond. LinkedIn geeft zelf de volgende tips voor het schrijven van goede content:
- Houd het simpel, maar sterk. Foto’s of videomateriaal is lang niet altijd nodig, als je boodschap maar staat.
- Emoji’s. Zo maak je je content verteerbaarder, breek je grote lappen tekst op en voeg je persoonlijkheid toe aan je tekst.
- Spoor de lezer aan. Wil je dat ze commenten, liken, delen of een vraag beantwoorden? Geef specifieke instructies om ze dit ook te laten doen. Bijvoorbeeld door je post af te sluiten met een vraag.
- Gebruik hashtags die relevant zijn aan de content. Maar niet meer dan tien.
- Wees mild met externe links. LinkedIn wil natuurlijk dat de gebruiker zolang mogelijk op het platform blijft, dus je content krijgt te lijden als je externe links toevoegt, bijvoorbeeld naar je website. Verwijs in plaats hiervan naar de comments en plaats daar je link. Een kleine aanpassing, met groot effect.
Word zichtbaar op LinkedIn!
We passen tip 3 direct toe: ga jij LinkedIn inzetten voor bedrijf, of doe je dat al? We zijn benieuwd! Neem contact op om te ontdekken hoe we jou erbij kunnen helpen. ‘Bijvoorbeeld met onze stellingen & dilemma’s. Die zijn uniek, en je profileert jezelf als ondernemer,’ sluit Harmen.