LinkedIn gebruiken voor je marketing: zo doe je het!

We roepen het regel­ma­tig: social media is ontzet­tend effec­tief voor het berei­ken van je doelgroep en delen van je vakken­nis. Door je zicht­baar­heid te verbe­te­ren, kom je onder de aandacht van je doelgroep. LinkedIn is in deze catego­rie vaak het onder­ge­scho­ven kindje, en dat terwijl het platform nu groei­ende is en belang­rij­ker wordt dan ooit. Wat kun jíj met LinkedIn?

LinkedIn gebruiken voor je marketing: zo doe je het!

We roepen het regel­ma­tig: social media is ontzet­tend effec­tief voor het berei­ken van je doelgroep en delen van je vakken­nis. Door je zicht­baar­heid te verbe­te­ren, kom je onder de aandacht van je doelgroep. LinkedIn is in deze catego­rie vaak het onder­ge­scho­ven kindje, en dat terwijl het platform nu groei­ende is en belang­rij­ker wordt dan ooit. Wat kun jíj met LinkedIn?

Wat is LinkedIn?

Manager Harmen licht toe: ‘Qua format is LinkedIn verge­lijk­baar met Facebook, maar het onder­scheidt zich door zich te focus­sen op het zakelijke netwerk. Gebrui­kers delen hun zakelijke ‘journey’, inspi­re­rende content, versprei­den of reage­ren op vacatu­res en leggen connec­ties met andere profes­si­o­nals.’ En met succes: op dit moment heeft het platform 5,5 miljoen Neder­landse leden. Wat veel mensen niet weten: het platform biedt ook ongeveer 16.000 online cursus­sen aan, gegeven door experts. Makkelijk!

B2B-relaties

B2B-marke­ting, wat staat voor business to business marke­ting, is een van de core selling points (om wat marke­ting­ter­men je kant op te gooien) van LinkedIn. Simpel uitge­legd is het platform heel geschikt om connec­ties te leggen met andere bedrij­ven of zakelijke contac­ten. Het voordeel? Harmen: ‘Je brengt je bedrijf onder de aandacht bij een doelgroep die actief op zoek is naar bedrijfs­ver­be­te­rin­gen en vaak bereid is om hierin te inves­te­ren. Daarnaast wordt LinkedIn ook steeds interes­san­ter voor B2C-marke­ting, oftewel marke­ting gericht op de consu­ment. De persoon achter het bedrijf is en blijft natuur­lijk ook maar mens, en je kunt daardoor goed inzet­ten op de profes­si­o­nal buiten kantoor­uren. Daardoor is LinkedIn óók interes­sant voor bedrij­ven die niet speci­fiek een product of dienst uitle­ve­ren aan andere zakelijke partners.’

Afhankelijk van de branche

Wat het platform werke­lijk zo sterk maakt, is dat het mogelijk is om profie­len per branche op te zoeken. Dat maakt het enorm nuttig voor verkoop, evenals voor het zoeken van een baan. Doordat je je zo focust binnen een branche, zorgt LinkedIn dat het interes­sant is voor vrijwel elk vakge­bied. ‘Waar Facebook sterk is in consu­men­ten­data, heeft het platform maar weinig kennis over mensen hun carri­ère: een gat dat LinkedIn perfect opvult. Daardoor kun je speci­fiek target­ten en in plaats van veel mensen berei­ken, vooral de juiste mensen berei­ken. En daar ligt de kracht,’ licht Harmen toe.

Content delen die zin heeft

Kun je anderen dan alleen berei­ken door middel van adver­ten­ties? Nee, absoluut niet! Ook met het delen van content kun je al grote stappen maken. Door je vakken­nis te delen kom je ook al snel onder de radar van gelijk­ge­zin­den – zo werken algorit­mes namelijk. Dit kan in de vormen van korte posts, blogs of vaste rubrie­ken. Uniek­heid word hierbij beloond. LinkedIn geeft zelf de volgende tips voor het schrij­ven van goede content:

  1. Houd het simpel, maar sterk. Foto’s of video­ma­te­ri­aal is lang niet altijd nodig, als je boodschap maar staat.
  2. Emoji’s. Zo maak je je content verteer­baar­der, breek je grote lappen tekst op en voeg je persoon­lijk­heid toe aan je tekst.
  3. Spoor de lezer aan. Wil je dat ze commen­ten, liken, delen of een vraag beant­woor­den? Geef speci­fieke instruc­ties om ze dit ook te laten doen. Bijvoor­beeld door je post af te sluiten met een vraag.
  4. Gebruik hasht­ags die relevant zijn aan de content. Maar niet meer dan tien.
  5. Wees mild met externe links. LinkedIn wil natuur­lijk dat de gebrui­ker zolang mogelijk op het platform blijft, dus je content krijgt te lijden als je externe links toevoegt, bijvoor­beeld naar je website. Verwijs in plaats hiervan naar de comments en plaats daar je link. Een kleine aanpas­sing, met groot effect.

Word zichtbaar op LinkedIn!

We passen tip 3 direct toe: ga jij LinkedIn inzet­ten voor bedrijf, of doe je dat al? We zijn benieuwd! Neem contact op om te ontdek­ken hoe we jou erbij kunnen helpen. ‘Bijvoor­beeld met onze stellin­gen & dilemma’s. Die zijn uniek, en je profi­leert jezelf als onder­ne­mer,’ sluit Harmen.

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.