Feit: bepaal je identiteit
Voor je wilt werken aan marketing en zo je klantenkring wilt vergroten, kun je het beste eerst een kijkje in de spiegel kijken. Wat wil jij als ondernemer uitdragen? Wat zijn redenen voor potentiële klanten om jouw product te kopen? Waarschijnlijk heb je dit allemaal al bedacht en op papier staan. Het is nu zaak om dit naar de klant te vertalen. Op welke manier kun jij de klant aanspreken? Waarom moet de klant bij jou zijn, en niet een ander? Een manier om dit te bepalen en vast te leggen, is bijvoorbeeld met een merkpaspoort. Hier staat in hoe jij jouw bedrijf onderscheidend in de markt kunt zetten.
Feit: bepaal je identiteit
Voordat je begint met het uitbreiden van je klantenkring en marketinginspanningen, is het belangrijk dat de basis van je bedrijf stevig staat. Je moet immers iets hebben om te communiceren. Wat zijn de redenen voor potentiële klanten om jouw product te kopen? Waarschijnlijk heb je hier al over nagedacht, maar nu is het tijd om dit naar de klant te vertalen. Een manier om dit vast te leggen, is bijvoorbeeld met een merkpaspoort. Hierin beschrijf je wat jouw bedrijf uniek maakt en hoe je jezelf positioneert in de markt.
Fabel: zichtbaarheid zorgt direct voor nieuwe klanten
Als je investeert in flyers, online reclamecampagnes of een vermelding in een tijdschrift, hoop je misschien dat de telefoon meteen roodgloeiend staat. Helaas is dat zelden het geval. Maar dat betekent niet dat je inspanningen voor niets zijn geweest! Integendeel! Mensen hebben gemiddeld zeven tot negen contactmomenten nodig voordat ze overwegen om jouw product aan te schaffen. Denk maar eens aan je eigen ervaringen tijdens het online winkelen. Je neigt toch naar winkels die je al kent of waar je eerder iets hebt gekocht. Geef je klanten de tijd om je te leren kennen. De klanten zullen vanzelf volgen.
Fictie: je moet overal zichtbaar zijn
Zichtbaarheid is belangrijk, maar betekent dit dat je overal aanwezig moet zijn? Als je zichtbaar bent op Facebook, Instagram, LinkedIn, Google, op flyers en in tijdschriften, op de radio, televisie en billboards, dan hebben mensen immers snel die zeven tot negen contactmomenten te pakken! Helaas werkt het niet zo simpel. Dit brengt ons bij het volgende punt.
Feit: focus je doelgroep
Als je klanten wilt aantrekken, moet je zelf de eerste stap zetten. Door overal zichtbaar te zijn, besteed je tijd en moeite aan het bereiken van mensen die nooit jouw product zullen kopen.
Fabel: ongevraagd advies is ongewild
Klanten waarderen het vaak als je ongevraagd advies geeft, ongeacht hoe vervelend of opdringerig het soms kan voelen. Door met ze mee te denken, profileer je jezelf als een autoriteit in jouw vakgebied en laat je zien dat je kennis hebt van wat je doet. Ben je benieuwd naar meer manieren waarop je je klanten kunt bereiken? We kijken graag met je mee en nemen je graag wat taken uit handen! Neem contact op voor meer informatie!