Even oefenen
Een geluid moet je natuurlijk ontwikkelen. Je merktaal loopt, als je het goed doet, parallel aan je huisstijl. Wanneer je consistentie hanteert in je communicatie, zorg je voor een herkenbaar taalgebruik. Hou dit dicht bij jezelf. Natuurlijk moet je spreektaal proberen te vermijden, maar gebruik ook geen taal die voor jou onnatuurlijk aanvoelt, want de kans is groot dat het dan ook niet bij je doelgroep past. Spreek de taal van de klant, wordt er wel eens gezegd.
Catchy
Oké, je merktaal is dus geslaagd als deze herkenbaar is, maar hij moet natuurlijk ook pakkend zijn. Je wilt herkend worden doordat je merktaal prettig leesbaar is, niet omdat hij langdradig, wollig of onnodig ingewikkeld is. Een merktaal werkt niet alleen naar de buitenwereld toe, maar ook intern.
Houd het herkenbaar
Wat omvat een merktaal precies? Het betekent niet dat je continu dezelfde woorden moet gebruiken, hoewel dat wel een onderdeel kan zijn. Het gaat bijvoorbeeld om je toon en stijl, hoe je een klant aanspreekt. Met een huisstijl is dit eenvoudig: de kleuren die je gebruikt, de vormen en fotografie maken een merk zeer herkenbaar.
Trek ‘m door
Als je merktaal bepaald is, is het belangrijk om deze overal door te voeren. Dat betekent op alle communicatiekanalen, of je nu iets plaatst op je website of onder een nieuwe social media post.
Maak communicatie makkelijk
Als je er zeker van wilt zijn dat je communicatie overal consistent is, kan het verstandig zijn om dit uit te besteden. Bij ForYou Media begrijpen we hoe belangrijk een sterke merktaal is. We helpen je graag bij het ontwikkelen en implementeren van een merktaal die perfect past bij jouw bedrijf. Neem vandaag nog contact met ons op en laat je communicatie als muziek klinken!