header vervolgpagina s

Laat klanten over je praten

Zo krijg je meer mond-tot-mondreclame

MarketingWijzer | 30 november 2021

De meest waardevolle reclame die je kunt krijgen, is die van klanten zelf. En het meest waardevolle wat zij kunnen doen, is het aanraden van jouw bedrijf bij een van hun kennissen. Voor veel ondernemers is mond-tot-mondreclame iets waar zij veel klanten door krijgen en soms op draaien. Hoe kun je voor meer mond-tot-mondreclame zorgen?

Blog FYM week 48 Mond tot mondreclame

Val op

Je hoort mensen meestal niet over een geweldige winkel waar ze boodschappen hebben gedaan. In veel gevallen krijg je geen bevlogen aanbeveling nadat iemand een standaardbehandeling heeft gehad. Waar je verhalen van anderen over hoort, is wanneer je schoonheidsbehandeling opvallend rustig verliep en die een geweldig resultaat opleverde. Wanneer jouw gezondheidscoach die éne gouden tip geeft, waardoor het lukt gewicht te verliezen. Of wanneer je naar een winkel ging voor iets simpels, maar met een tas vol spullen thuiskwam. 

Zorg voor gespreksstof

Een manier waarop je het vorige punt kunt doen, is door een verhaal te geven om te vertellen. Geef bijvoorbeeld een cadeautje bij een behandeling. Neem wat extra tijd voor een klant. Vraag achteraf wat iemand ervan vond. Alles wat extra is, valt op. En alles wat opvalt, is iets voor je klanten om later over te vertellen.

Maak je verhaal eenvoudig

Wanneer je zou vragen om even in het kort uit te leggen waar een ingewikkeld boek over gaat, schiet menig fan van dat boek in de stress. Hoe graag diegene het zou willen uitleggen, het verhaal is te ingewikkeld om even samen te vatten. Help je klanten een handje en houd jouw verhaal gemakkelijk. Zorg voor een herkenbare bedrijfsnaam, een duidelijke uitleg van je producten of behandeling en hou je klanten op de hoogte van wat je doet. Zo kunnen jouw fans jouw verhaal gemakkelijk navertellen. 

Vraag ernaar

Het kan geen kwaad om mond-tot-mondreclame wat te stimuleren. Vraag je klanten gerust of ze je weleens aangeraden hebben aan anderen. Het vragen hoeft niet altijd persoonlijk te zijn. Je kunt ook klanten mailen met de vraag of ze een recensie willen achterlaten, of zelfs zelf de recensies gaan maken. Vraag je klanten of ze hun verhaal aan je willen vertellen, en deel dit verhaal zelf op social media. Voor je het weet heb je een mooie stapel ervaringen liggen. 

Profielfoto Paul2

Paul Carabain
Directeur

Specialist aan het woord

‘Het is natuurlijk fijn als anderen over je bedrijf praten, maar wij zouden ook graag direct met je in contact willen komen. Heb je een vraag? Kunnen we je ergens mee helpen? Je kunt ons altijd bellen voor een goed gesprek over hoe we jouw bedrijf of organisatie kunnen laten floreren.’

Negatieve reclame is ook reclame

Wanneer je je inzet om klanten meer over je bedrijf te laten praten, zullen deze verhalen niet altijd positief zijn. Smaken verschillen en sommige klanten kunnen net andere verwachtingen hebben. Krijg je een negatief verhaal op je social media of bij je recensies? Verwijder deze dan niet. Geef juist antwoord: bedank de klant voor de feedback en probeer een oplossing te bieden. Op deze manier laat je ook nieuwe klanten zien: ‘Fouten maken doet iedereen, maar ik zorg ervoor dat ze ook goed opgelost worden.’ Dat wekt juist weer vertrouwen.

Geef het goede voorbeeld

Je werkt in je omgeving vast samen met andere ondernemers of je komt bij bedrijven waar je een positieve ervaring hebt gehad. Deel zelf ook deze ervaringen! Wanneer andere bedrijven of mensen merken dat je hier zelf actief in bent, kan dit een prikkel zijn om jou ook eens aan te raden. En anders help je ondernemers in de omgeving er enorm mee. Baat het niet, dan schaadt het niet. 

Zet social media in

Social media maken mond-tot-mondreclame erg gemakkelijk. Ineens is het niet meer nodig om een persoonlijk gesprek te hebben, waarbij het juiste onderwerp ook nog eens aangesneden moet worden. Het kan met een druk op de knop gedaan worden: ‘delen’! Zorg er wel voor dat je jouw klanten iets geeft om te delen. Stel vragen over hoe ze een behandeling vonden, kondig nieuwe ontwikkelingen aan of vertel over jouw behandelingen. Door reacties, likes en klanten die de berichten delen, vergroot je zo vanzelf je bereik.

Waar kunnen we je bij helpen?

Goed: ForYou Media kan als media- en marketingbedrijf voor ondernemers en organisaties veel voor jou betekenen. Maar mond-tot-mondreclame kunnen we niet rechtstreeks aan je aanbieden. Wel kunnen we je helpen jouw bedrijf op topniveau te presenteren, om jouw verhaal hiermee te versterken. Wat dacht je bijvoorbeeld van social media, een (visuele) identiteit of de reviewservice? Neem contact met ons op voor een adviesgesprek!

Delen