header vervolgpagina s

Marketing onder controle #7

Waarom zou je blogs (laten) schrijven?

Marketing onder controle | 7 oktober 2021

Steeds meer websites hebben een knopje ‘blog’ in hun menubalk staan. Wat zijn de redenen voor ondernemers om blogs te schrijven, of de blogs te laten schrijven? ForYou Media zet de voordelen voor je op een rijtje.

Marketing onder controle 72

Je laat zien dat je een actieve website hebt

Je komt op een website van een bedrijf dat je interessant vindt. Je klikt de pagina’s door en komt op het blog terecht. Laatste update: meer dan een jaar geleden. ‘Oei’, denk je, ‘is dit bedrijf eigenlijk nog wel actief?’ In de meeste gevallen wel, zelfs al laat het blog het tegendeel zien. Regelmatig nieuwe blogs delen – zeg, één keer per maand of zelfs per week – laat zien dat je actief en betrokken bent. Daarnaast houden ook zoekmachines zoals Google van actieve websites. Wist je dat op websites waar regelmatig nieuwe inhoud op staat 97% vaker vervolgacties plaatsvinden?

Het verbetert actief je vindbaarheid

Steeds meer mensen oriënteren zich voordat ze een aankoop doen via Google. Wanneer mensen zoeken naar een onderwerp dat te maken heeft met jouw bedrijf, wil je natuurlijk dat ze op jouw website terechtkomen om die informatie te lezen. Door in te zetten op onderwerpen waar mensen naar zoeken, zorg je ervoor dat jouw pagina in de zoekresultaten verschijnt. Zo kun je nieuwe potentiële klanten naar jouw website trekken.

Het verbetert ook passief je vindbaarheid

De meeste blogs heb je niet zo uit. Gemiddeld besteden mensen langer aan het lezen van een blog dan een andere websitepagina. Een websitepagina scan je vaker: je zoekt naar de relevante informatie en leest vooral dit gedeelte. Een blog lees je vaak wel van begin tot eind. Hierdoor ziet ook Google dat mensen veel tijd op je website besteden. Dit ziet de zoekmachine als een signaal dat jouw website interessante informatie biedt. Hierdoor krijg je automatisch een betere positie in de zoekresultaten. Wil je meer informatie over hoe zoekmachineoptimalisatie werkt? Lees dan ons blog over SEO!

Je steekt soms zelf nieuwe kennis op

Heb je weleens ervaren dat je iemand een verhaal vertelt, en simpelweg door het te vertellen zelf ook tot nieuwe inzichten komt? Bloggen kan precies zo werken. Door je methodes of overtuigingen op papier te zetten, zet je ze ook voor jezelf op een rijtje. Misschien verras je jezelf wel!

Leoni scaled e1625230887254

Mariëlle Bouma
Grafisch vormgever

Specialist aan het woord

Je kunt social media voor verschillende doelen gebruiken. Sommige bedrijven willen vooral hun zichtbaarheid vergroten, dan starten we een likes-campagne. Anderen willen liever zo veel mogelijk websitebezoekers, dan starten we juist een campagne om dit mogelijk te maken.

Je presenteert jezelf als expert in je vakgebied

Blogs laten zien dat je kennis in huis hebt over jouw vak. Jij bent de schrijver van het artikel. Jij bent aan het woord. En dat zien de lezers ook. Iedereen die jouw blog leest, associeert jouw woorden met je bedrijf. Iemand die deze nuttige info kan geven, heeft vast verstand van zaken.

Je hebt inhoud voor andere kanalen

Meerdere blogs geschreven? Dan ben je voorlopig klaar voor al je andere kanalen. Je kunt adviezen of aansprekende stukjes uit het blog bijvoorbeeld gebruiken voor je social media, zoals Facebook en Instagram. De artikelen zijn ook te bundelen in een eigen magazine om je kennis op een heel andere manier te presenteren.

Je kunt dieper ingaan op ieder onderwerp

Blogs bieden je de kans om onderwerpen uit te lichten die ergens anders nog geen plekje hebben gekregen op je website. Je kunt hier inhoudelijke kennis delen over specifieke producten of adviezen geven aan je klanten. Maar let op! Blogs zijn anders dan een Wikipedia-artikel. Laten we eerlijk zijn: niemand leest een Wikipedia-artikel. Dat scan je (of klik je snel weer weg). Je wilt dat je blog wél gelezen wordt. Daarom is het goed om, in tegenstelling tot een stuk op Wikipedia, niet té diep op de stof in te gaan. Dan haken mensen juist weer af.

Het kost je niets (behalve tijd)

Het enige wat je nodig hebt om een blog te typen is een laptop en minstens twee vingers. En inspiratie. En tijd. En een website waar de blogs op geplaatst kunnen worden. Goed, misschien kost het je niet niets, maar het kost in ieder geval geen geld. Bloggen is, wanneer je dit zelf doet, een gratis manier om meer websitebezoekers te krijgen en alle andere voordelen te krijgen die we hier op een rijtje zetten. Adviezen nodig voor het schrijven van blogs? Lees dan ons blog over hoe je een aansprekend en vindbaar blogartikel kunt schrijven.

Misschien toch uitbesteden?

Er zijn dus genoeg redenen waarom bloggen nuttig kan zijn voor jouw bedrijf. En nee, het kost misschien geen geld, maar je bent er wel veel tijd aan kwijt. Daarom kan het uitbesteden van het schrijven van blogs ook veel opleveren. Je geniet alle bovenstaande voordelen, zonder er tijd kwijt aan te zijn. Daarin kunnen wij voor jou de ideale partner zijn.

ForYou Media staat voor je klaar!

ForYou Media helpt ondernemers in gezondheid, schoonheid en liefde & leven met hun marketing en communicatie. Een team redacteuren staat hierbij voor je klaar om een contentstrategie te maken en ieder kwartaal een nieuw setje blogs te schrijven voor je website. De onderwerpen en schrijfstijl worden vooraf besproken en wijzigingen in de artikelen zijn altijd mogelijk. Denk je dat uitbesteden nuttig kan zijn? Dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen!

Nóg meer bereiken met je marketing? Kies 1 van de GRATIS proefpakketten.
Maak vrijblijvend kennis met nieuwe mogelijkheden. Wat ga jij proberen?

Delen