header vervolgpagina s

Marketing onder controle #6

LinkedIn: wat heb je eraan voor je marketing?

MarketingWijzer | 21 september 2021

Wanneer je denkt aan een sociaal netwerk, zullen je gedachten snel naar Facebook of Instagram gaan. Misschien dat je een uitstapje maakt naar Twitter of TikTok. Maar LinkedIn zal niet het eerste sociale netwerk zijn waar je bij de marketing voor jouw bedrijf aan denkt. Toch kan LinkedIn – mits je het goed aanpakt – voordelen hebben voor je bedrijf. ForYou Media vertelt in dit blog waarom je LinkedIn niet moet negeren.

Marketing onder controle 62

Waarom aanwezig zijn op LinkedIn?

Laten we de kaarten maar direct op tafel leggen: LinkedIn is een sociaal netwerk dat vooral voor B2B-bedrijven interessant is. Het platform is immers vooral gericht op andere bedrijven. Maar dat betekent niet dat je het als B2C-ondernemer helemaal links hoeft te laten liggen. Bedrijven bestaan immers uit mensen en reken maar dat die mensen ook op LinkedIn zitten. LinkedIn heeft een aantal mogelijkheden die ook voor B2C-ondernemers interessant zijn.

De voordelen van LinkedIn

Dit zijn de voordelen van het gebruik van LinkedIn:

  • LinkedIn wordt gezien als een ‘professioneel’ platform, waardoor de inhoud op LinkedIn ook professioneel overkomt.
  • Het netwerk is bedrijfsgericht. Zo biedt het voor bedrijven een unieke kans om persoonlijke successen te delen, omdat gebruikers op LinkedIn persoonlijke verhalen over bedrijven sneller verwachten dan bij een netwerk als Facebook.
  • Mensen zijn op LinkedIn de aanwezigheid van advertenties en promotie minder gewend, waardoor deze effectiever kan werken.
  • B2C-inhoud is nog weinig aanwezig. Een gat in de markt: daar kun je gebruik van maken.

Zo verbeter je jouw aanwezigheid op LinkedIn

Er zijn dus genoeg redenen om LinkedIn toch te overwegen als platform om je bedrijf op te presenteren. Hoe zorg je voor een goede aanwezigheid op LinkedIn? Wij geven je een eerste zetje in de goede richting.

1. Een professionele bedrijfspagina

De eerste stap is natuurlijk om een pagina aan te maken voor je bedrijf. Deze pagina kan naast jouw persoonlijke pagina bestaan. Daarbij krijg je alleen wel direct een hele reeks aan vragen. Je moet direct een beschrijving plaatsen en allerlei foto’s toevoegen. Ons advies is: ga hier echt even voor zitten. Je LinkedIn-profiel is één van je online visitekaartjes; zorg er daarom voor dat dit in orde blijft.

2. Pas je URL aan

Wanneer je een pagina hebt, plakt LinkedIn er zelf gratis en voor niets een URL aan vast. Deze URL is alleen meestal een wirwar van cijfers en letters, die weinig zegt over je bedrijf. Wanneer je een link deelt naar je bedrijf, wil je juist dat deze link gemakkelijk te herkennen is. Je kunt de link aanpassen in je profiel. Rechtsboven staat, wanneer je ingelogd bent, de optie om je profiel en URL te bewerken. Daar kun je het aanpassen naar je bedrijfsnaam.

eigen magazine

Mariëlle Bouma
Senior accountmanager media

Specialist aan het woord

Je gebruikt LinkedIn misschien ook al wel als zakelijk netwerk om andere ondernemers te vinden. Schroom niet om te reageren op elkaars berichten, zo spoor je anderen ook aan om berichten erop te plaatsen. En misschien reageren ze ook wel op jouw berichten, wat het bereik van die berichten weer verbetert. Een win-win situatie!

3. Gebruik een herkenbaar profiel

Beelden zeggen meer dan 1.000 woorden. Dat geldt ook voor profielen op LinkedIn. Je hebt verschillende opties om je huisstijl hierin te verwerken, zodat het profiel 100% past bij je bedrijf. Begin met je logo als profielfoto, maar vul deze aan met je huisstijlkleuren in de berichten en je omslagfoto (de langwerpige foto die ‘achter’ je profielfoto staat).

4. Deel regelmatig nieuwe berichten

Blijf je pagina updaten met nieuwe berichten om te laten zien dat je betrokken bent bij je volgers. Heb je al content die je deelt op andere social media, zoals Facebook of je eigen website? Plaats deze dan ook op LinkedIn. Heb je nog geen content? Overweeg dan om deze te maken (of te laten maken). Er zitten veel voordelen aan het regelmatig delen van nieuwe berichten. Daar kun je hier meer over lezen.

5. Ken je doelgroep

Als ondernemer richt je je waarschijnlijk al op een bepaalde doelgroep. Op andere social media zitten mensen vooral voor hun entertainment, maar LinkedIn is een vreemde eend in de bijt. Hierop zitten namelijk mensen die op zoek zijn naar interessante, activerende informatie. Mensen zoeken professionele connecties met andere mensen en bedrijven. Neem dit mee in de content die je plaatst.

6. Deel je successen

LinkedIn is een van de weinige sociale media waar je ongestoord mag opscheppen. Andere gebruikers delen graag hun werk- of bedrijfssuccessen, dus waarom jij niet? Het kan andere gebruikers en bedrijven alleen maar inspireren om bij jou aan te kloppen voor je producten of diensten.

7. LinkedIn Ads

De berichten die je via LinkedIn plaatst, kun je vervolgens ook promoten. Dit lijkt op het promoten van berichten via Facebook. Je zorgt er hiermee voor dat mensen die jouw bedrijf nog niet volgen, jouw berichten ook te zien krijgen. Je kunt vrij specifiek instellen wie jouw berichten te zien krijgen. De berichten zijn bijvoorbeeld te filteren op locatie, naam, functie en leeftijd. Zo kun je het bereik van jouw berichten steeds verder vergroten.

Meer informatie nodig?

Wil je meer weten over hoe jij een knaller van een LinkedIn-profiel kunt samenstellen? Of heb je hulp nodig bij andere social media? ForYou Media staat voor je klaar om je hierbij te helpen. Wij zijn de partner in marketing- en communicatieproducten voor ondernemers in gezondheid, schoonheid, liefde & leven. Je kunt altijd contact met ons opnemen om even te sparren!

Nóg meer bereiken met je marketing? Kies 1 van de GRATIS proefpakketten.
Maak vrijblijvend kennis met nieuwe mogelijkheden. Wat ga jij proberen?

Delen