header vervolgpagina s

Contentinspiratie #6

De onderwerpen om deze herfst over te bloggen

MarketingWijzer | 14 september 2021

De zomer is alweer achter de rug. Soms lijkt het alleen alsof we amper een zomer gehad hebben dit jaar! Langzaam zullen de bladeren toch echt van de bomen gaan vallen en gaan de dagen weer korter worden. De herfst staat weer voor de deur. En daarmee kloppen ook de contentkalenders weer aan die nog inhoud nodig hebben. Staan jouw vingers alleen nog niet te popelen om weer aan de slag te gaan met het typen van een blog of socialmediapost? Dan helpt ForYou Media je graag om die inspiratie terug te vinden.

Contentinspiratie 62

De inhakers van deze herfst

Een nieuw seizoen brengt weer nieuwe inhakers met zich mee. Tja. Er is geen dag op de kalender zonder dat die bestempeld is als speciale dag. Maar laat het gegeven dat er ontzettend veel inhakers zijn je er niet van weerhouden om ze ook te gebruiken. We hebben een kleine selectie gemaakt van de meest relevante inhakers die je zou kunnen gebruiken in jouw communicatie:

  • 1 oktober – Internationale Dag van de Koffie
  • 4 oktober – Dierendag
  • 6 oktober – Start Kinderboekenweek
  • 11 oktober – Wereld Meisjes Dag
  • 12 oktober – Wereld Reuma Dag
  • 31 oktober – Halloween
  • 11 november – Sint Maarten
  • 14 november – Wereld DiabetesDag
  • 19 november – Dag van de Ondernemer
  • 26 november – Black Friday
  • 3 december – Internationale Dag van de Gehandicapten
  • 5 december – Sinterklaas
  • 12 december – Wereld Lichtjes Dag
  • 21 december – Start van de winter

Houd een interview

Vormgevers zeggen altijd: mensen kijken graag naar mensen. Met teksten is het precies zo. Mensen lezen graag over andere mensen. Iedereen heeft een verhaal dat het waard is om te vertellen. Overweeg daarom eens om een interview te houden met iemand in je omgeving. Misschien een vakspecialist, een klant of een werknemer. Of laat iemand jou interviewen: wat is je eigen verhaal? Wat zijn de redenen dat jij het bedrijf hebt opgericht en hoe gaat het ondernemen je af?

Deel jouw successen

Over jouw bedrijf gesproken: het einde van het jaar is hét moment om een beetje op te scheppen. Wat zijn de grootste successen die je dit jaar behaald hebt? Die kun je gerust delen, om jouw volgers te laten zien dat die echt iets voor je betekenen. Je kunt ook de grootste uitdaging delen die je met jouw team hebt overwonnen. Een beetje op het randje mag ook: de grootste tegenslagen van het jaar. Die hoeven niet per se negatief te zijn. Een blunder waar je iets van hebt geleerd kan ook de mondhoeken doen krullen.

Samenwerking in de spotlights

Toch jezelf niet in de spotlights zetten? Goed dan – je mag er een keer mee wegkomen. De spotlights blijven alleen wel branden, dus dan is het tijd om een ander te zoeken om ze op te richten. Een ondernemer staat er alleen eigenlijk nooit in zijn eentje voor. Zet daarom een bedrijf waar je veel mee samenwerkt eens in het zonnetje. Wat levert de hulp van dit bedrijf jou op? Het zal jullie samenwerking alleen maar bevorderen. Een mooie afsluiter van het jaar.

Profielfoto Joyce

Joyce Buis
Redacteur

Specialist aan het woord

‘We hebben het vaker genoemd in onze eerdere blogs met contentinspiratie: zet in op herkenning en beleving. Mensen willen zichzelf graag herkennen in je teksten, en zo kun je ze overtuigen. Alleen de vraag kan natuurlijk opkomen: hoe dóé je dit? Je beschrijft vooral een bepaalde situatie waarin iemand zich kan bevinden. Of juist een situatie die iemand het beste kan vermijden. Lees verder voor enkele tips!’

Tips voor herkenning en beleving:

  • Focus je op één ervaring. Misschien iemand die opstaat met pijn en de bui alweer voelt hangen: hier gaat diegene de hele dag nog last van hebben. Iemand die steeds maar weer met zijn nek moet rollen om de pijn weg te krijgen.
  • Beschrijf een situatie die de lezer wil voorkomen. Och nee, het is de avond voor de verjaardag van je partner, maar je hebt nog niets in huis!
  • Gebruik niet te veel details. Hoe meer details je in het verhaal stopt, hoe minder mensen zich erin herkennen. Zoek de balans: nét genoeg zodat het verhaal realistisch lijkt, nét te weinig om mensen niet uit te sluiten.
  • Ga na: wat heb je zelf meegemaakt? Hoe voelde je je toen? Hoe gedroeg jij je? Gebruik die emoties en handelingen om je verhaal mee te vertellen. Een andere optie: wat hebben klanten je verteld over hun ervaring?

Doe dit vooral niet!

Ieder kwartaal geven we een aantal tips en adviezen om je blogs mee te schrijven. Maar wat kun je juist het beste vermijden?

  • Bloggen met tegenzin. Kijk, de schrijver van dit blog doet het als beroep en kan je vertellen dat die altijd geniet van het schrijven van teksten. Maar die weet ook dat dit niet voor iedereen geldt. Toch raden we aan om niet te schrijven wanneer je echt niet wilt: dit lees je altijd terug in de tekst.
  • Een encyclopedie schrijven. Ieder vak heeft jargon, maar niet iedereen zit in het vak. Gebruik het liefste simpele taal om je verhaal te brengen. Zo blijven je lezers van de partij.
  • Alle blogs in één keer schrijven. Dit kost ontzettend veel tijd en maakt dat je er snel tegenop ziet. Heb je wel een aantal blogs op de plank liggen? Publiceer ze dan periodiek, zodat mensen zien dat jouw website actief blijft.

Meer inspiratie nodig?

Wil je nog meer weten over hoe je geschikte blogs kunt schrijven voor jouw website? Of ben je juist op zoek naar een partner die jou kan helpen bij het schrijven van blogs? ForYou Media helpt je graag. Wij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van marketing en communicatie voor ondernemers in gezondheid, schoonheid, liefde & leven. We helpen je graag met onze mediaproducten om je bedrijf op topniveau te presenteren. Waar kunnen wij je mee helpen?

Wil je nog meer bereiken met jouw marketing? Kies dan 1 van onze gratis proefpakketten. Zo kun je vrijblijvend kennismaken met nieuwe mogelijkheden. Welk pakket ga jij proberen?

Delen