Virale marketing
‘Het gebruiken van je bestaande sociale netwerk om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen, heet ‘virale marketing’. Dit heeft veel overeenkomsten met mond-tot-mondreclame; een begrip dat je misschien al wel bekend is,’ legt marketingcoördinator Sabine uit. ‘Het doel is om een sneeuwbaleffect te creëren om positieve sentimenten te verspreiden binnen een relatief korte tijd: viraal gaan, dus. Je wil dat je bericht, artikel of social media post zoveel mogelijk (massaal) gedeeld wordt. Een voorwaarde voor virale marketing is wel dat het bericht niet gepusht wordt door betaalde promotie, maar door echt mensenwerk.’
De magie
Sabine: ‘Het bijzondere aan virale marketing is dat het voor een groot gedeelte buiten jouw macht ligt als bedrijf. Die onmacht klinkt misschien vervelend, maar dat maakt het eigenlijk vooral heel makkelijk. Virale marketing wérkt door je klanten. Zij verspreiden je content omdat het het waard is om te delen.’
Wie verspreidt wat?
Jouw bijdrage in dit effect ligt dan ook in het maken van sterke content, die mensen graag willen verspreiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Giveaways (waarbij de voorwaarde om te winnen natuurlijk is om te delen 😉)
- Quizzen en testjes
- Grappige, leuke of hartverwarmende content
- Persoonlijke anekdotes
- Een kijkje achter de schermen
- Trends
- Wist-je-datjes
Kwaliteit boven kwantiteit
Wat voor content je ook maakt, je kunt rekening houden met bepaalde factoren die sowieso handig zijn om in je achterhoofd te houden bij het maken van content. Zo moet de boodschap aantrekkelijk zijn voor een relatief brede doelgroep. Verder is humor vaak erg effectief. Dit kan een woordgrapje zijn, maar ook leuke visuele humor. ‘Je moet niet uitstralen dat je viraal wil gaan’, waarschuwt Sabine. ‘De ‘gebruiker’ prikt hierdoorheen en dit werkt vaak niet bevorderlijk. Maar centraal staat: wees origineel en authentiek.’
Wat is het doel?
Wat probeer je te bereiken met virale marketing? ‘Dat is natuurlijk een groter bereik, met als doel een grotere clientèle. Je hoopt dat mensen zich aangetrokken voelen tot wat je maakt en daardoor affiniteit voelen met je bedrijf. Je trekt een potentiële klant aan door authentiek te zijn. Content maak je niet met de intentie om viraal te gaan, maar om je persoonlijkheid uit te stralen,’ sluit ze af.