Laat je klanten voor je werken met virale marketing

‘Pak de bezem er anders even bij. Het is tenslotte wel jouw haar dat hier op de grond ligt.’ Nee, je hoeft je klanten niet letter­lijk aan het werk te zetten. We raden het zelfs sterk af, voor het betere resul­taat. Zet de stoffer en dweil dus maar weer terug in de kast. Echter, als het gaat om je marke­ting kan je klant veel voor je doen, met weinig moeite. We leggen het uit!

Laat je klanten voor je werken met virale marketing

‘Pak de bezem er anders even bij. Het is tenslotte wel jouw haar dat hier op de grond ligt.’ Nee, je hoeft je klanten niet letter­lijk aan het werk te zetten. We raden het zelfs sterk af, voor het betere resul­taat. Zet de stoffer en dweil dus maar weer terug in de kast. Echter, als het gaat om je marke­ting kan je klant veel voor je doen, met weinig moeite. We leggen het uit!

Virale marketing

‘Het gebrui­ken van je bestaande sociale netwerk om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen, heet ‘virale marke­ting’. Dit heeft veel overeen­kom­sten met mond-tot-mondre­clame; een begrip dat je misschien al wel bekend is,’ legt marke­ting­co­ör­di­na­tor Sabine uit. ‘Het doel is om een sneeuw­bal­ef­fect te creëren om positieve senti­men­ten te versprei­den binnen een relatief korte tijd: viraal gaan, dus. Je wil dat je bericht, artikel of social media post zoveel mogelijk (massaal) gedeeld wordt. Een voorwaarde voor virale marke­ting is wel dat het bericht niet gepusht wordt door betaalde promo­tie, maar door echt mensenwerk.’

De magie

Sabine: ‘Het bijzon­dere aan virale marke­ting is dat het voor een groot gedeelte buiten jouw macht ligt als bedrijf. Die onmacht klinkt misschien verve­lend, maar dat maakt het eigen­lijk vooral heel makke­lijk. Virale marke­ting wérkt door je klanten. Zij versprei­den je content omdat het het waard is om te delen.’

Wie verspreidt wat?

Jouw bijdrage in dit effect ligt dan ook in het maken van sterke content, die mensen graag willen versprei­den. Denk hierbij bijvoor­beeld aan:

  • Givea­ways (waarbij de voorwaarde om te winnen natuur­lijk is om te delen 😉)
  • Quizzen en testjes
  • Grappige, leuke of hartver­war­mende content
  • Persoon­lijke anekdotes
  • Een kijkje achter de schermen
  • Trends
  • Wist-je-datjes

Kwaliteit boven kwantiteit

Wat voor content je ook maakt, je kunt rekening houden met bepaalde facto­ren die sowieso handig zijn om in je achter­hoofd te houden bij het maken van content. Zo moet de boodschap aantrek­ke­lijk zijn voor een relatief brede doelgroep. Verder is humor vaak erg effec­tief. Dit kan een woord­grapje zijn, maar ook leuke visuele humor. ‘Je moet niet uitstra­len dat je viraal wil gaan’, waarschuwt Sabine. ‘De ‘gebrui­ker’ prikt hierdoor­heen en dit werkt vaak niet bevor­der­lijk. Maar centraal staat: wees origi­neel en authentiek.’

Wat is het doel?

Wat probeer je te berei­ken met virale marke­ting? ‘Dat is natuur­lijk een groter bereik, met als doel een grotere clien­tèle. Je hoopt dat mensen zich aange­trok­ken voelen tot wat je maakt en daardoor affini­teit voelen met je bedrijf. Je trekt een poten­ti­ële klant aan door authen­tiek te zijn. Content maak je niet met de inten­tie om viraal te gaan, maar om je persoon­lijk­heid uit te stralen,’ sluit ze af.

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.