De contentstrategie uitgelegd
Voordat je ook maar een woord op papier zet, moet je eerst begrijpen voor wie je maakt wat je maakt. Dus, wat is je doelgroep. Hierbij kunnen je rekening houden met verschillende factoren:
- Leeftijd
- Gender
- Interesses
- Woonplaats
- Opleiding en beroep
- Relatiestatus
Veel social media platforms geven je ook al een idee van de doelgroep die jouw posts bekijkt, mits je een zakelijk account hebt. Hierdoor hoef je niet vanaf 0 te werken. Ken je je doelgroep, dan kun je je gaan verdiepen in wat hun aanspreekt. Een tool als ChatGPT kan je hier goed bij helpen. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb een nagelstudio. Wat kan ik het beste op social media plaatsen om een doelgroep van vrouwen tussen 20–35 aan te spreken, die belang kunnen hebben bij mijn services?’ Vervolgens voorziet de applicatie je met adviezen, in dit geval: tutorialvideo’s, een kijkje achter de schermen, nagelverzorgingstips en ‘voor’- en ‘na’-foto’s. Geen slecht idee, Chat!
Hou het divers
Wat in bovenstaande voorbeeld ook al naar voren komt is het belang van diverse content. Juist als je merkt dat een specifieke stroom aan content goed ontvangen wordt, kun je dit goed afwisselen met andere content om je kanalen interessant en, daar is ‘ie weer, engaging te houden. Doe je dit een tijdje, dat weet je wat wel en niet werkt en kun je je strategie hierop aanpassen. Ook kun je kijken welke kanalen het best passen. Voor een oudere doelgroep is Facebook heel geschikt, terwijl jongeren meer tijd op Instagram en TikTok besteden.
Consistency is key
Het consequent plaatsen van content van goede kwaliteit toont je deskundigheid en zorgt ervoor dat je publiek betrokken blijft, met als gevolg dat ze sneller over gaan tot het boeken van een afspraak of het kopen van je product. Maar hoe zorg je voor consequentie? Een planning is de makkelijkste manier om jezelf verantwoordelijk te houden. Maak een schema met wat je wil plaatsen en wanneer. Bij veel social media platforms kun je ook posts vooruitplannen. Door een stukje vooruit te werken hoef je er vervolgens een poos niet naar om te kijken. Makkelijk!
Maak content makkelijk
Content maken en uitbrengen hoeft niet moeilijk te zijn, maar als je er veel tijd aan kwijt bent, het niet leuk vindt om te doen of het gevoel hebt dat je er weinig uithaalt, dan kun je er aardig tegenop zien. In dat geval kun je overwegen om het uit te besteden. Deze opdrachtgevers gingen je al voor!