Engaging content: blogs schrijven die aanspreken
Het is een hele uitdaging om blogs te schrijven die klikken met je doelgroep. Zelfs voor onze redacteuren is de blinkende cursor soms een doorn in het oog. Eenmaal geplaatst is er met de blog maar weinig interactie en heb je eigenlijk geen idee of het blog goed ontvangen wordt. Misschien zit je blog goed in elkaar, maar mist het die je ne sais quoi. Het geheime ingrediënt van je marketing is de engagement. Wat is dit en waarom werkt het?
Meer dan inhoud
Wanneer je je in de wereld van online marketing begeeft, kun je er niet omheen: content. Je moet content maken, content leveren… Letterlijk vertaald is content ‘inhoud’. Vulling, dus. Maar met gewoon wat ‘vulling’ kom je in de online wereld niet weg: dat geeft je geen resultaten. Waar het om draait is content die weet te inspireren, te activeren. Meer dan vulling, je wilt dat mensen je content lezen en er iets mee doen.
Berichten die aanspreken
Het verschil tussen content en engaging content is dat het één gewoon… bestaat, terwijl de ander iets teweeg weet te brengen. Engaging content spreekt de lezer aan en zorgt ervoor dat ze vervolgstappen gaan ondernemen. Dit hoeft niet direct een aankoop te zijn. Soms is het een gevoel dat iemand aan je berichten overhoudt. Soms is het een reactie, soms een follow. Gebeurt dat, dan weet je dat je content effectief is!
Het geheime ingrediënt van online marketing is engagement
Teksten met emotie schrijven
Oké, dus het moet engaging zijn… En nu? Tenslotte, het blijven letters met af en toe een plaatje. Deze moet interesseren, maar ook behapbaar zijn en óók toegankelijk. Hoe kun je iemand in een paar woorden laten lachen, laten huilen, laten voelen? De beste schrijvers kunnen dit zelfs in slechts een aantal woorden. Ernest Hemingway schreef het relatief bekende ‘Te koop: babyschoentjes, nooit gedragen’. Oef. Nu hoeven we niet allemaal het niveau van Hemingway te bereiken, maar het laat wel zien dat een kort berichtje of een blogartikel genoeg ruimte biedt om iets met je emoties te doen.
Vertel jouw verhaal
Het belangrijkste bij het schrijven van blogs is dat je het dicht bij jezelf houdt. Natuurlijk, correcte taal en een leesbare structuur is belangrijk, maar wat veruit als belangrijkste factor je blog draagt is het verhaal. Deze moet passen bij jouw bedrijf, bij wat je wil vertellen. Maar niet iedereen is een verhalenverteller. Misschien kost het je heel veel tijd. Of vind je het gewoon echt niet leuk. Dit lees je terug in de tekst, hoe hard je je best ook doet. Bij ForYou Media werkt een gedreven team aan schrijvers, redacteurs, verhalenvertellers – hoe je ze ook wilt noemen. Een ervan heeft speciaal voor jou dit blog getypt. Als je tot zover gelezen hebt, doen we duidelijk iets goed 😉 Laat jij je blogs door ons schrijven?