Wat is content marketing? Twee websites vergeleken
Content marketing is een term die je vast eens voorbij hebt horen komen. Wat is content marketing? Waarom heeft het zin om hierin te investeren? Hoe zet je een goede content marketing strategie op? We kunnen dit uitleggen aan de hand van allerlei technische termen, maar het beste kunnen we het uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
Twee winkels
Je bent je aan het oriënteren op een aankoop. Je wilt bijvoorbeeld een nieuwe koelkast kopen, omdat de oude inmiddels sterk aan vervanging toe is. In je zoektocht kom je al snel op twee websites terecht. De ene website biedt koelkasten aan voor een schappelijke prijs en laat informatie zien over ieder los apparaat. Niks mis mee, in principe. Toch zoek je nog even door, want eigenlijk doet geen enkele online shopper in één keer een aankoop. De volgende website die je vindt, laat ook verschillende producten met duidelijke beschrijvingen zien, net als de vorige. Toch biedt deze site ook iets extra’s.
Twee verschillende websites
Op de tweede website kom je vrij snel terecht op een blogartikel met keuzehulp. Hier staat beschreven waar je op kunt letten bij het maken van je keuze. Vervolgens kom je op een volgend blogartikel terecht over energielabels, waarin uitgelegd staat wat deze inhouden en wat een hoger energielabel betekent voor je portemonnee. Je klikt terug naar de verschillende koelkasten. Door de artikelen heb je nu veel meer grip op welke koelkast geschikt voor je is. Eentje grijpt specifiek je aandacht. Toch wacht je nog even met het bestellen; het is immers een grote aankoop.
Content marketing voorbeelden
In de dagen daarna scroll je hersenloos door social media en zie je de website weer verschijnen. Het is natuurlijk geen toeval, maar dat bedenk je pas op een later moment. Op de Facebook-pagina van de website worden koelkasten uitgelicht en zie je berichten over klanten die eerder een aankoop bij de webshop hebben gedaan en hier tevreden mee zijn. Je ziet een video voorbijkomen over hoe het installatieproces in zijn werk gaat. Je klikt terug naar de website en ziet in een nieuwsbericht dat er een aanbieding is: koop nu een koelkast en deze wordt gratis voor je geïnstalleerd. Dat is de druppel. Je stopt de koelkast waar je je oog op had laten vallen in het winkelwagentje en deze wordt de volgende dag – gratis en wel – geïnstalleerd. De eerste website die je ooit ook nog had bezocht, komt geen enkel moment meer in je gedachten voor.
Content marketing brengt de uitstraling van jouw bedrijf naar een hoger niveau
Wat is content?
Het verschil tussen de websites is dat eentje actief is met een content marketing strategie en de ander niet. Op een website vind je dus naast specifieke productinformatie nog veel meer content die je verder kan helpen. Je ziet dat de website actief is, dat het bedrijf klaarstaat om je te helpen en dat eerdere klanten tevreden zijn. Dit straalt zowel autoriteit als betrouwbaarheid uit. Daarnaast zorgt de content marketing ervoor, zoals te zien is in de content marketing voorbeelden, dat je vaker en actiever in contact staat met het bedrijf. Bijvoorbeeld dat deze nog eens in Google Ads of op social media verschijnt, nadat je de website hebt bezocht.
Wat kan content marketing doen voor jouw bedrijf?
Content marketing brengt de uitstraling van de communicatie van jouw bedrijf naar een hoger niveau. Door herkenning en beleving in je content te stoppen, maak je verhalen die aanspreken. Verhalen die je klanten weten te raken. Op deze manier kun je met content marketing nieuwe klanten bereiken en hen prikkelen om steeds meer over je te leren kennen.
Wil je meer weten over het uitbesteden van content marketing of social media marketing uitbesteden en wat dat voor jouw bedrijf kan betekenen? ForYou Media helpt je hierbij graag. Neem dan contact met ons op!