‘Ik heb veel om trots op te zijn’

Hij is een ondernemer pur sang. En ook natuurlijk leiderschap openbaarde zich bij hem al op jonge leeftijd. Eigenschappen die hem als algemeen directeur van ForYou Media goed van pas komen. ‘Al op de middelbare school vervulde ik een leidinggevende functie in mijn bijbaantje’, weet Paul Carabain nog precies. ‘Ik denk dat het een talent van mij is geworden om alles goed te organiseren. En daar doe ik nog steeds mijn best voor. Als ik signaleer dat het bij één van onze mensen even niet zo lekker gaat, dan doe ik daar wat mee. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich hier prettig voelt.’

Van faillissement naar kansen zien

Voordat Paul ForYou Media oprichtte, was hij als commercieel manager werkzaam bij een uitgever. ‘Daar heb ik dr. Theo van Beek ontmoet, een specialist op het gebied van financiële bedrijfskunde. Een bedrijf van Theo was klant bij het bedrijf waar ik werkte. Op dat moment stond de uitgeverij er slecht voor en volgens Theo, die de cijfers had bekeken, was het technisch gezien al failliet. Hij vroeg of ik er weleens over had gedacht om voor mezelf te beginnen. De hele uitgeverij wilde ik niet overnemen, maar in één productgroep, een gezondheidsmagazine met zorgondernemers en -specialisten uit de regio, had ik wel interesse. Dit bleek uiteindelijk het startsein voor ForYou Media.’

Een gedegen voorbereiding

‘Theo werd mijn mentor en sparringpartner. Hij was en is nog steeds heel belangrijk voor me. Na een heel intensieve week, waarin we zestien uur per dag vergaderden over de start en visie van het nieuw te starten bedrijf, was voor mij volstrekt helder wat er moest gebeuren. Ik had een lijst met 320 to do’s die binnen drie weken geregeld moesten zijn.’

Ik ben extreem trots op hoe alles op een organische manier is ontstaan

– Paul Carabain

Vol vertrouwen in het diepe springen

Op 4 oktober 2013 schreef Paul ForYou B.V. in bij de Kamer van Koophandel en op 18 november nam hij acht medewerkers in dienst. Paul: ‘Allemaal mensen met wie ik in de uitgeverij al samenwerkte. Aan de ene kant vond ik het doodeng om in het diepe te springen. Ik was drie maanden daarvoor voor het eerst vader geworden en nu nam ik een enorme financiële verplichting op me. Ik had wél vanaf dag één mensen op de payroll staan. Aan de andere kant had ik er ook veel vertrouwen in. Ik houd van controle, ik kende de mensen met wie ik van start ging en het gezondheidsmagazine waarmee we verder gingen, hadden we zelf opgezet en gecreëerd. En ik had Theo op wie ik kon terugvallen!’

Organische groei

ForYou Magazine, dat naast de gezondheidstak ook artikelen over schoonheid en liefde & leven bracht, was in de beginperiode het enige product van ForYou Media. ‘We begonnen met 44 regio’s en hebben zelfs een piek gekend waarin we het in 52 regio’s uitbrachten. Destijds, in 2013, had ik met Theo al meer productgroepen uitgedacht, want we voorzagen toen al dat print niet de groeimarkt zou zijn om een bedrijf goed te laten blijven groeien. Offline en online zouden steeds meer in elkaar opgaan. En die groei van ForYou Media is eigenlijk op een heel organische manier gegaan. Er ontstond vanuit onze opdrachtgevers een vraag naar online artikelen. Toen bleek dat hun websites niet altijd toereikend waren om die artikelen op te plaatsen, zijn we ook websites gaan maken. Een logisch vervolg waren de socialmediaberichten die we gingen maken en we gingen ons specialiseren in SEO en SEA. We ontwikkelden custom publishing en caremagazines’, somt Paul op.

Waar ben je het meest trots op?

Over die vraag hoeft Paul niet lang na te denken. ‘Het succes van onze opdrachtgevers heeft ons eigen succes bepaald. Ik ben dan ook extreem trots op hoe alles op een organische manier is ontstaan. Hoe we lean and mean voor alle businesses en branches hebben kunnen bijdragen aan hun succes. Op de ontwikkeling en samenstelling van het team. En mijzelf. Inclusief de transformatie en veranderingen die nodig waren in de coronatijd. Ik ben trots op wat ons dat allemaal heeft gebracht: we zijn getransformeerd naar een bedrijf op het gebied van marketingcommunicatie, in het bijzonder contentcreatie en verspreiding. En natuurlijk ben ik ook trots op de open, eerlijke en transparante cultuur die er bij ForYou Media heerst. Alles kan en mag. Alles is bespreekbaar. Zo treden we ook nieuwe opdrachtgevers tegemoet.’

Balans tussen werk en privé was ver te zoeken

De nodige valkuilen lijken inmiddels tot het verleden te behoren. ‘Een bedrijf opzetten is geen sinecure. Zeker niet als met zeven man begint. Daardoor was voor mij in de eerste drie à vier jaar vooral de balans tussen werk en privé ver te zoeken. Zelfs als ik met mijn gezin op pad was, hield ik me in mijn hoofd nog met het werk bezig. Maar daar heb ik uiteindelijk wel een goede modus in gevonden. In het weekend en tijdens vakanties staat mijn telefoon uit. Als er écht iets is, weten ze dat ze me via mijn vrouw kunnen bereiken. Maar dat gebeurt gelukkig zelden, en daardoor kan ik me in mijn vrije tijd helemaal aan mijn gezin wijden.’

Een bedrijf om op te bouwen

Paul: ‘Het bedrijf dat we hebben neergezet, is gefundeerd om veel groter te worden. Wij kunnen op deze basis verder groeien. Wij willen hét contentbureau voor marketingcommunicatie zijn. Dát zie ik voor me. Een bedrijf met voldoende medewerkers om onze opdrachtgevers kwantitatief en kwalitatief optimaal te bedienen. Maar dan natuurlijk wel onder dezelfde voorwaarden als nu, met een goede sfeer op de werkvloer. Dat zou ik nooit willen verliezen.’

Delen

Jouw succes is ons succes

Via online, print, social én e-mail presenteren we jouw onderneming op topniveau. Het is onze missie om met betaalbare marketingcommunicatie een bijdrage te leveren aan het succes van onze opdrachtgevers.

Wij zorgen voor de perfecte synergie en uitstraling van al je marketingcommunicatie. Door onze aanpak zorgen we voor effectieve content en een efficiënte werkwijze en behalen we maximaal rendement. Jouw succes is ons succes.

Direct hulp nodig

bij je marketingcommunicatie?

Bel naar 050 7600 800