’Als redacteur word je een beetje specialist in alles’
Angela is redactiecoördinator bij ForYou Media. Binnen korte tijd is ze op hoog tempo doorgegroeid binnen het bedrijf en draagt ze nu de verantwoordelijkheid voor de coördinatie van de redactie-afdeling, én blijft ze daarnaast schrijven voor onze opdrachtgevers. ‘We ontwikkelen voortdurend nieuwe diensten en producten en werken voor steeds gevarieerdere opdrachtgevers. In die zin ben ik samen met het bedrijf gegroeid.’
Waarom heb je voor dit beroep gekozen?
‘Ik heb altijd een brede passie gehad voor taal. Na mijn masterstudie Neurolinguïstiek wilde ik in eerste instantie klinisch linguïst worden. Maar door de coronapandemie waren de baankansen slecht. Toen zag ik een vacature voor redacteur bij ForYou Media. Plotseling ging er een luikje open. Schrijven doe ik al mijn hele leven ‘voor de leuk’. Misschien moest ik daar eens wat mee doen, dacht ik. Ik besloot te solliciteren, en zo is het balletje gaan rollen.’
Hoe heb je jezelf ontwikkeld?
‘Schrijven was voor mij eerst enkel een hobby. Maar schrijven voor een breed scala aan opdrachtgevers met elk hun eigen doelen en wensen is heel wat anders. Al snel leerde ik dat dit veel klantcontact en goede planning vereist. Dat ging me goed af, en toen de toenmalige redactiecoördinator vertrok, mocht ik haar rol overnemen. Daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Nu houd ik me niet alleen bezig met schrijven, maar ook met alle randzaken daaromheen. Dit maakt het werk zo afwisselend.’
Je kunt één product van ForYou Media aanbevelen. Welke zou dat zijn, en waarom?
‘Succesverhalen! Persoonlijkheid in je marketing is belangrijker dan ooit, en succesverhalen zijn hier bij uitstek geschikt voor. Overigens is dit een vrij breed begrip. Je kunt het inzetten om tevreden klanten te interviewen, of je medewerkers aan het woord te laten over inspirerende projecten. Of je houdt het bij jezelf en beschrijft een casus waar je trots op bent. Ik moet ook toegeven dat ik succesverhalen het leukste vind om te schrijven, omdat ik zelf het persoonlijke contact ook erg waardeer.’
‘Ik vind het contact met de opdrachtgever heel belangrijk’
- Angela Mennes
Welke vaardigheden zijn cruciaal voor succes in jouw rol bij ForYou Media en waarom?
‘Ik vind het contact met de opdrachtgever heel belangrijk. Ik probeer ondernemers zoveel mogelijk te ontzorgen, maar het is essentieel om iemand goed te leren kennen in dat proces. Het is moeilijk om iets te schrijven zonder een goede kennis van de ondernemer of organisatie, zowel inhoudelijk als qua toon en stijl. Daarom werk ik, zeker in het begin van een samenwerking, liever mét iemand dan vóór iemand. En ja, dat betekent soms dat een tekst wat vaker heen en weer gaat. Maar uiteindelijk zorgt dit voor een solide basis voor een duurzame samenwerking.’
Als je een dag mocht ruilen van baan met iemand binnen ForYou Media, wie zou dat zijn?
‘Ik zou graag een dag met Harmen willen ruilen. Volgens mij kan hij echt álles en is hij altijd met drieëntwintig dingen tegelijkertijd bezig. Ik ben stiekem gewoon heel benieuwd hoe zijn gedachten klinken. Bovendien ken ik niemand die zo scherpzinnig is. De woordgrapjes vliegen je continu om de oren. Dat maakt een maandagochtend een stuk aangenamer.’
Als je een superkracht zou kunnen hebben die je zou helpen in je werk bij ForYou Media, welke zou dat dan zijn en waarom?
‘Ik zou graag supersnel informatie kunnen opnemen. Ik schrijf voor veel verschillende opdrachtgevers. De ene dag werk ik aan blogartikelen voor een kapsalon en een scheepsbouwbedrijf, de volgende dag aan websiteteksten over bodemonderzoek en haptotherapie. Dat zijn niet altijd onderwerpen waar ik meteen thuis in ben, dus het is belangrijk om me goed in te lezen. Het zou ideaal zijn als ik een tekst gewoon kan scannen en meteen alle informatie heb opgeslagen. Dat zou me zóveel tijd besparen!’
Waar word je enthousiast van?
‘Omdat we zo veel verschillende opdrachtgevers hebben, leer ik elke dag nieuwe dingen. Ik grap altijd dat je als redacteur bij ForYou Media een beetje specialist in alles wordt. Dat is niet altijd makkelijk, omdat ik vaak moet schrijven over onderwerpen waar ik aanvankelijk niets van weet of minder affiniteit mee heb. Maar als ik uiteindelijk tot een mooi eindresultaat kom waar de opdrachtgever tevreden mee is, voel ik me echt trots.’