- Waardering 9.8 ***** (332 reviews)
- 1.500+ tevreden opdrachtgevers
- Jouw bedrijf verdient beter
- Content, marketing & media
- Print, online, social en e-mail
- Alle abonnementen 245 euro per maand
Zo werkt retargeting: waarom jouw aankopen je achtervolgen
Heb je weleens meegemaakt dat je een product kocht, bijvoorbeeld een stofzuiger, en je vervolgens nog dagenlang door advertenties voor die ene stofzuiger werd achtervolgd? ‘Wat gek’, dacht je toen waarschijnlijk. ‘Ik heb er toch maar ééntje nodig?’ Dit heeft alles te maken met retargeting. Dat je allang een nieuwe stofzuiger in huis hebt, maakt de computers achter de advertenties niet uit. Die hebben je interesse opgemerkt en willen maar wát graag dat je naar de website terugkeert! Wat is retargeting eigenlijk? En kan dit ook voor jouw marketing iets opleveren? ForYou Media legt het uit!
Zo werkt retargeting
Wanneer je vaak winkelt op internet, gebeurt het waarschijnlijk regelmatig dat je advertenties ziet voor producten die je eerder hebt gezien. Deze advertenties verschijnen door zogeheten retargeting (ook wel remarketing genoemd). Dit houdt in dat een bedrijf bezoekers van de website opnieuw benadert met advertenties. Deze advertenties kunnen op andere websites verschijnen, op social media of in de zoekresultaten van Google. Het doel is om mensen die ooit geïnteresseerd zijn geweest in bepaalde producten te verleiden om deze nog een keer te bekijken. En misschien zelfs te kopen.
Bezoekers opnieuw benaderen met advertenties: dat is retargeting
Welke vormen van retargeting bestaan er?
Retargeting bestaat in meerdere vormen over meerdere kanalen. Dit zijn de belangrijkste:
- Standaardremarketing: de simpelste vorm van retargeting
- Dynamische remarketing: deze vorm verloopt grotendeels hetzelfde als standaardremarketing, alleen krijgen mensen specifiek advertenties te zien voor de producten die zij eerder hebben bekeken in een webshop. Denk bijvoorbeeld aan advertenties van Zalando. Dat ene shirt dat je had aangeklikt, zwerft nog weken in je advertenties rond!
- Social media retargeting: klik je op een advertentie vanuit social media? Grote kans dat je van hetzelfde bedrijf later nóg een advertentie te zien krijgt. Je kunt via een campagne op social media namelijk ook retargeting inschakelen.
- Retargeting met Google Ads: in deze vorm kun je mensen benaderen die zoeken naar jouw producten via Google. Zijn er zoekers die eerder jouw website hebben bezocht en nu opnieuw naar jouw producten of diensten zoeken? Dan krijgen zij ook jouw zoekadvertentie te zien.
Je kopers uitsluiten
Je kunt in sommige retargeting-campagnes ook selecteren wie de advertenties te zien krijgen. Je kunt hier kopers bijvoorbeeld uit halen. Is een klant allang tevreden jouw digitale winkel uitgelopen? Dan kun je er op deze manier voor zorgen dat je die niet meer lastigvalt met advertenties.
De voordelen van retargeting
Retargeting heeft 2 grote voordelen. Het eerste voordeel is dat het ervoor zorgt dat mensen zich herinneren dat ze naar jouw producten hebben gezocht. Wanneer je een webshop hebt, zul je merken dat een groot deel niet overgaat tot een aankoop. Dit is gemiddeld zo’n 97% van je bezoekers. Deze mensen ben je normaal gesproken kwijt. Tenzij je ze opnieuw opzoekt.
De eerstvolgende keer dat ze jouw advertentie zien, is het wél kassa!
Haken je kopers net voor het kopen af?
Veel mensen die in je webshop aan het rondneuzen waren, hadden hier alleen wél een reden voor. Misschien haakten sommigen af omdat ze nooit iets hadden willen kopen. Maar misschien waren er een paar mensen die hun creditcard al erbij gepakt hadden, maar op het laatste moment bedachten dat ze de hond nog moesten uitlaten. Mensen die dachten ‘Ach, ik doe het straks wel’ en het vervolgens vergaten. Dat zijn de mensen waarvoor retargeting bij uitstek geschikt is. De eerstvolgende keer dat ze jouw advertentie zien, is het wél kassa!
Niet top of mind, maar wel in het achterhoofd
Het tweede voordeel is dat mensen jouw bedrijf nog een keer voorbij zien komen. Onthoud: klanten hebben vaak minstens 7 contactmomenten nodig met een bedrijf voor ze er een aankoop doen. Misschien word je door retargeting niet top of mind — iemand kan natuurlijk precies langs al je advertenties scrollen -, maar het kan al goed helpen om ergens achter in de gedachten van je potentiële klanten te blijven rondzweven. Op het moment dat zij later op zoek zijn naar een product zoals dat van jou, komt jouw winkel weer bovendrijven.
Laat ons je helpen met adverteren
Heb je weleens een advertentie van ons gezien op bijvoorbeeld Facebook? Het spijt ons: grote kans dat je er na het lezen van dit blog nog een paar meer zult aantreffen. Wij gebruiken zelf ook retargeting als manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dit betekent dat we jou ook kunnen helpen om dit te doen. Wij weten welke content werkt en hoe jij jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Neem daarom contact op; dan kijken we graag met jou wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!
Ook leuk om te lezen
ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.
We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.