Retargeting: waarom producten jou online achtervolgen
Je koopt een stofzuiger. Simpel. Vervolgens word je dagen‑, zo niet wekenlang, platgebombardeerd met stofzuigers. Met laser. Zonder laser. Met zak. Zonder zak. Draadloos. Bedraad. Hoeveel stofzuigers kan een mens nodig hebben? Dit fenomeen heeft te maken met retargeting. Of jij inmiddels een spiksplinternieuwe stofzuiger in je huis hebt staan, of er gewoon een keer op hebt geklikt, weten de computers achter de advertenties niet. Wat ze wél hebben opgemerkt is dat jij interesse hebt getoond, en ze willen dat je terugkeert naar de website. Hoe kun je dit fenomeen als ondernemer inzetten voor je eigen bedrijf?
Zo werkt retargeting
Wanneer je online aan het winkelen bent, kom je waarschijnlijk met regelmaat advertenties tegen met producten of diensten die je eerder hebt gezien of zelf hebt opgezocht. Je ziet deze advertenties door retargeting, ook wel remarketing genoemd. Dit houdt in dat een bedrijf bezoekers van de website opnieuw benadert met advertenties. Aurora, coördinator marketing bij ForYou Media, legt uit: ‘Je ziet deze advertenties op andere websites, op social media of boven aan je pagina in Google. Het doel? Jou verleiden om een product of dienst die je eerder hebt gezien nog eens te bekijken, of misschien aan te schaffen.’
Bezoekers opnieuw benaderen met advertenties: dat is retargeting
Vormen van retargeting
Retargeting bestaat in meerdere vormen en over meerdere kanalen. Dit zijn de vormen van remarketing:
- Standaardremarketing. Dit is de simpelste vorm van retargeting. Met behulp van advertenties leg je contact met potentiële klanten na het bezoek aan een app of website.
- Dynamische remarketing. Deze vorm verloopt grotendeels hetzelfde als standaardremarketing, alleen krijgen mensen specifieke en gepersonaliseerde advertenties te zien voor de producten of diensten die zij eerder hebben bekeken in een webshop. Denk bijvoorbeeld aan advertenties van Zalando. Dat ene shirt dat je had aangeklikt, zwerft nog weken rond in je advertenties!
Retargeting kun je dus op verschillende kanalen toepassen:
- Social media retargeting: klik je op een advertentie vanuit social media? Grote kans dat je van hetzelfde bedrijf later nóg een advertentie te zien krijgt. Je kunt via een campagne op social media namelijk ook retargeting inschakelen.
- Retargeting met Google Ads: met deze vorm kun je mensen benaderen die zoeken naar jouw producten of diensten via Google. Zijn er zoekers die eerder jouw website hebben bezocht en nu opnieuw naar jouw producten of diensten zoeken? Dan krijgen zij ook jouw zoekadvertentie te zien.
Je kopers uitsluiten
‘Je kunt in sommige retargeting-campagnes ook selecteren wie de advertenties te zien krijgt’, tipt Aurora. ‘Je kunt bijvoorbeeld kopers uitsluiten van de doelgroep. Is een klant tevreden jouw digitale winkel uitgelopen, of heeft deze een dienst bij je afgenomen? Dan kun je er op deze manier voor zorgen dat je die niet meer lastigvalt met advertenties.’
Vergeet me niet!
Retargeting is ook heel geschikt voor de afhakers, de winkelaars die alles in hun winkelmandje gooien maar vervolgens nooit afrekenen. Misschien haakten sommigen af omdat ze nooit iets hadden willen kopen. Maar misschien waren er een paar mensen die hun creditcard al erbij gepakt hadden, maar ineens begon de baby te huilen, de rijst te koken en de deurbel te ringelen. Mensen die dachten, ‘Ach, ik doe het straks wel’, en het vervolgens vergaten. ‘Dat zijn de mensen waarvoor retargeting bij uitstek geschikt is. De eerstvolgende keer dat ze jouw advertentie zien, is het wél kassa’, concludeert Aurora. Wij weten welke content werkt en hoe jij jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Neem contact op en ontdek wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!