Hoe bereik je met social media jouw doelgroep?
Ken jij jouw doelgroep? Zo ja, mooi! Dat is vaak al een uitdaging op zich. Maar weten wie je doelgroep is, is slechts de eerste stap. Want hoe bereik je ze? Daar is social media natuurlijk uitstekend voor in te zetten. Sabine, online marketeer bij ForYou Media, denkt graag met je mee. Want hoe maak je berichten die deze doelgroep goed aanspreken?
Facebook: bereik wie je maar wilt
Facebook is waarschijnlijk het bekendste sociale netwerk. Ook voor bedrijven biedt het platform veel opties. Het handige van Facebook is dat je eigenlijk iedereen kunt bereiken. Je krijgt er een uitgebreid bereik mee, van jong tot oud. De tools van Facebook maken het makkelijk om een campagne in te stellen en hiermee gericht mensen van een bepaalde leeftijd of met specifieke interesses aan te spreken.
Waar let de marketeer op bij het maken van Facebook-berichten
Als marketeer hanteer ik een aantal vuistregels:
✓ Houd het kort. Mensen zijn niet snel geneigd om op ‘lees meer’ te klikken. Dat geldt ook voor video’s. Daarom raad ik aan een lange video op de website te zetten. Vervolgens gebruiken we een korte versie op de socials.
✓ Iets verkopen? Wij hanteren dan een maximum van 280 tekens tekst.
✓ Hoe minder handelingen, hoe gunstiger de post. We zorgen ervoor dat lezers direct kunnen doorklikken, met een URL in de tekst of in de afbeelding.
✓ Emoji werken altijd goed, al ligt het aan je bedrijf of deze geschikt zijn..
Hoe minder iemand moet klikken, hoe beter!
De juiste afbeelding
Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, dit geldt ook voor social media. Misschien wel juist voor social media. Een goede afbeelding die jouw doelgroep aanspreekt, trekt meteen de aandacht. Daarom werk ik intensief samen met onze vormgevers. Zij zorgen voor een mooie afbeelding bij je bericht.
Deze stel ik vervolgens in als ‘social’ afbeelding in je website. Daardoor verschijnt de afbeelding ook in Facebook. De afbeelding doet hierbij dubbeldienst als link: door erop te klikken, kun je de website bereiken.
Het beste hiervoor zijn horizontaal georiënteerde afbeeldingen, zodat er een titel en klein tekstje onder verschijnt. Natuurlijk zijn eigen foto’s geweldig, maar we gebruiken ook vaak stockafbeeldingen.
Post alweer afgekeurd? Let op de Facebook-regels!
Facebook bepaalt de regels (die overigens lang niet altijd duidelijk zijn). Het kan best zijn dat je weleens een campagne hebt proberen te draaien op Facebook, en een teleurstellend bericht kreeg: een bericht was afgekeurd. Er zijn steeds meer regels. Daarom houd ik dit als marketeer nauwlettend in de gaten. Waar ik in ieder geval op let, is dat we nooit garanties doen in berichten, zelfs niet als het is bewezen dat iets echt waar is. En daarnaast mogen we geen voor- en nafoto’s plaatsen van bijvoorbeeld een behandeling.
Een marketeer helpt je bij ingewikkelde socialmediaregels
Tips voor Instagram
Instagram is weer een ander verhaal. Je kunt in de tekst van een tijdlijnbericht op Instagram geen link zetten. Probeer dit ook vooral niet, mensen gaan de link niet kopiëren en plakken. Ik adviseer om een belangrijk linkje in de biografie van je profiel te zetten en hiernaar te verwijzen. In story’s kun je trouwens wel linkjes toevoegen!
Meer weten?
Als contentmarketingbureau helpen we om content te creëren die jouw bedrijf kan laten groeien. Daarom houden we altijd in de gaten welke content hiervoor het meest geschikt is. We denken graag met je mee over mooie, inhoudelijke en effectieve posts waarmee je jouw doelgroep bereikt. Neem vooral contact op!