Print versus online: wat werkt voor jou?
De spotlights knippen aan. De spelers staan in de ring. Links staat print klaar: magazines, boeken en brochures; alles wat tastbaar is. Rechts staat een jongere speler: online. Deze speler heeft blogs, social media advertenties en websites in de bokshandschoenen gehuld. De sfeer is gespannen. De spelers zijn vastberaden. Welke van de twee gaat je overtuigen om je marketing op in te zetten?
Vindbaar online
Online zet de eerste stap naar voren. Online lijkt immers altijd op de voorgrond te zijn. Via internet kun je iedereen, overal bereiken. Harmen licht toe: ‘85% van de mensen die zich oriënteren op een aankoop, begint deze zoektocht zo bij Google. Door jouw website in de zoekresultaten te laten zien, zorg je ervoor dat mensen zien dat jij de specialist bent waar ze moeten aankloppen.’
Meten is weten
Harmen: ‘Een ander groot voordeel van online adverteren is dat het effect meetbaar is. En niet zo’n klein beetje ook: je kunt bijna meer informatie krijgen over het resultaat van je marketing dan je weet te gebruiken. Je kunt zien hoe mensen op je website komen, wie reageren op je social media, welke pagina’s mensen op je website het meest bezoeken en wat uiteindelijk de doorslag gaf naar het invullen van je contactpagina. Zie je verbeterpunten in deze data, dan kun je hierop inspringen. Een deel gaat zelfs automatisch. Facebook koppelt bijvoorbeeld je beste tekst aan de meest aansprekende afbeelding om een optimale advertentie te tonen.’ Je zou hierdoor bijna zeggen dat alle marketing en communicatie via internet moet gaan lopen…
85% van de mensen die zich oriënteren op een aankoop, begint deze zoektocht zo bij Google
Print geeft zich niet verloren
Maar print laat zich niet zo gemakkelijk uit het veld slaan. Hoe groot online ook lijkt te worden, print weet altijd ruimte voor zichzelf te creëren. Hoe kan dat? ‘Dat is simpel: print wérkt,’ constateert Harmen. ‘Waar een online artikel of magazine zó weer van je scherm is verdwenen, ligt een gedrukt magazine rustig te wachten tot je weer tijd hebt om verder te lezen. Een aantrekkelijk fysiek product nodigt je uit om het in je handen te nemen. Om het open te slaan. En daar wordt je aandacht getrokken door het eerste artikel. Voor je het weet is het een uur later en ben je een paar artikelen verder.’
Voordelen van printproducten
Geprinte producten hebben onder andere deze voordelen:
- Geprinte magazines worden beter gelezen dan online magazines.
- Mensen besteden meer tijd aan het lezen van een geprint magazine.
- Je onthoudt gedrukte tekst beter.
- Printartikelen kunnen meer op de inhoud ingaan. Een lezer raakt namelijk minder snel afgeleid.
Waar een online artikel zó weer van je scherm is verdwenen, ligt een gedrukt magazine rustig te wachten tot je weer tijd hebt om verder te lezen
De comeback van print
Wanneer je op de tribune kijkt waar de fans van print zitten, valt te zien dat de samenstelling van deze groep aan het veranderen is. Er zitten daar verrassend veel jongeren tussen. Print is namelijk een ware comeback aan het maken onder jongeren. In een steeds meer digitale wereld vinden zij het fijn om af en toe de schermen uit te zetten. Even een kopje thee met een magazine erbij, of juist onderuit op de bank met een goed boek. Om achteraf de telefoon er weer bij te pakken en een foto op Instagram te plaatsen: ‘Heb je dit magazine al gelezen?’
En de winnaar is…
De spelers in de ring hebben een lange wedstrijd achter de rug. Maar wie komt als winnaar uit de bus? Harmen sluit: ‘De beste marketing en communicatie vertelt een verhaal. En ieder bedrijf heeft een eigen verhaal dat het waard is om te vertellen. Dat maakt dat er niet één geschikt medium is om het verhaal naar buiten te brengen.’ Sorry jongens, it’s a draw.