Hoe zorg je dat jouw reclame opvalt? 5 gouden tips!

Marketing-communicatie is al snel vluchtig. Je Facebook-posts zakken zo naar beneden, posters worden overgeplakt en een magazine kan onderop een stapel terechtkomen voor je het weet. Hoe zorg je ervoor dat jouw marketing-communicatie de aandacht grijpt? Hoe blijf je in het vizier van jouw klanten? Harmen, manager redactie en vormgeving bij ForYou Media, vertelt over 5 technieken en principes die hij zelf heeft geleerd en nog altijd van pas komen. 

Het abri-principe: de aandacht trekken

Stel: je zit in de auto, je rijdt zo’n 50 kilometer per uur. Je luistert een beetje naar muziek en bent een beetje in gedachten verzonken. Dan zie je in je ooghoek ineens een advertentie op een abri – een bushokje. Je vergeet bijna op de weg te letten terwijl je naar de advertentie kijkt. Dat is het effect wat je met je marketing wilt bereiken. Of dit nu op social media is, in een magazine of op een website: het abri-principe is altijd het doel.

Stopkracht: hoe krijg je de aandacht?

De reden waarom sommige advertenties alle aandacht krijgen en anderen direct naar de achtergrond verdwijnen, heeft te maken met stopkracht. Stopkracht zorgt ervoor dat mensen stoppen met scrollen. Dat mensen stoppen met het bespeuren van een rek magazines om exact de jouwe eruit te kiezen. Dat mensen nog nét niet hun auto stoppen zodra ze langs een billboard rijden, maar deze wel bekijken. Marketing-communicatie met stopkracht trekt de aandacht. Hierbij is stopkracht vooral visueel. Het trekken van de aandacht gebeurt bijna nooit omdat er zo’n slim gevonden tekst staat, tenzij de tekst op een aantrekkelijke visuele manier gepresenteerd wordt. 

Marketingcommunicatie met stopkracht trekt de aandacht

De foto combineren met de tekst

Een andere manier om de aandacht te trekken is door de juiste foto met tekst te combineren. En wat je dan niet moet doen, is de foto letterlijk uit de tekst te laten komen. Ik heb dit geleerd als ‘Aap eet banaan’. Wanneer de kop van een artikel ‘aap eet banaan’ is, hoef je hier niet ook nog als foto een aap die een banaan eet bij te zetten. Een kop hoort een afbeelding te versterken, net als een afbeelding een kop kan versterken. Wanneer ze hetzelfde zijn, bereik je juist het tegenovergestelde: de advertentie wordt saai. En dat willen we natuurlijk niet.

Een laatste check: HOLA!

Heeft jouw bericht stopkracht? Heb je een mooie foto bij de tekst gevonden? Dan is het een goed idee om ook nog eens de HOLA na te lopen. Dit is niet gewoon een begroeting, de letters staan voor Herkenbaar, Opvallend, Logisch en Aantrekkelijk. Je wilt als bedrijf dat iedere uiting die je publiceert hieraan voldoet. Je kunt bijvoorbeeld een man in een strak pak permanente make-up laten promoten. Herkenbaar is het wel. Maar opvallend en logisch? Dat niet. Zodra je bij alle vier de letters een vinkje kunt zetten, weet je dat je een goede advertentie hebt.

Laat anderen jouw bedrijf aanbevelen

Een ander belangrijk punt van communicatie is overtuigingskracht. Je wilt dat mensen je geloven wanneer je zegt dat jouw producten of diensten de beste zijn. Het werkt alleen nóg beter als iemand anders dit zegt. Neem de taarten van de Hema: die winkel heeft erg goede taarten. De mokkataart is best lekker en ze hebben erg goede appeltaarten. Maar die slagroomtaart van de Hema, dát is de beste. Voel je dat? Omdat ik het aanraad in een blog die niets met taarten te maken heeft, blijft die heerlijk zachte, smeuïge slagroomtaart met zowel room- als jamvulling toch in je hoofd dwalen. Dat werkt nog beter dan een advertentie van de taart op hun eigen website. Dit ken ik dan ook als het Hema-taartprincipe: Hoe graag je ook je eigen producten of diensten wilt aanbevelen, het werkt altijd beter als anderen het doen. 

Delen

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.

Direct hulp nodig

bij je marketingcommunicatie?

Bel naar 050 7600 800