Eigen tijdschrift maken: hoe vul je het in?

Hoeveel verhalen zou je wel niet over je bedrijf kunnen vertellen? Door de jaren heen heb je een bedrijf opgebouwd. Hiermee is er een netwerk ontstaan, zowel van zakenrelaties als van klanten. Dat levert allerlei anekdotes op. Over hoe het allemaal is begonnen, over hoe je klanten je diensten of producten (hebben) ervaren, over hoe trots je eigenlijk bent dat je hen op jouw manier hebt kunnen helpen. Dus waarom zou je deze verhalen niet gewoon gaan opschrijven?

Jouw verhaal, jouw tijdschrift maken

Een eigen magazine biedt verschillende mogelijkheden om je verhaal op papier te zetten. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat zet je erin? Welke rubrieken ga je gebruiken? De vormgevers van ForYou Media doen een boekje open over de invulling van jouw tijdschrift.

1. Jouw geschiedenis

Veel klanten zullen al weten wie het gezicht achter het bedrijf is. Weten zij alleen ook jouw hele verhaal? Waarom je jouw bedrijf bent gestart? De passie die hierachter zit? Een interview biedt ruimte om dit verhaal in het magazine te vertellen. We adviseren om hier een tijdlijn met foto’s en jaartallen bij te plaatsen. Het is altijd leuk om terug te blikken op waar je vandaan bent gekomen, om extra trots te kunnen zijn op waar je nu staat.

2. Ervaringsverhaal

Je kunt vertellen over hoe goed jouw bedrijf je klanten weet te helpen. Maar wanneer je een eigen tijdschrift gaat maken is het het beste om de klanten zelf aan het woord te laten. Dit levert én interessante verhalen op én weet potentiële nieuwe klanten effectief te overtuigen. Een magazine is een uitgelezen kans om deze ervaringsverhalen te delen.

3. Feiten en fabels

Met feiten en fabels kun je jouw kennis op een originele manier delen. Veel klanten hebben bijvoorbeeld misvattingen rondom bepaalde onderdelen. Waar krijg je vaak vragen over? Tegen welk vooroordeel loop je vaak aan? Deze rubriek biedt de kans om je klanten te laten weten hoe de vork echt in de steel zit. Bovendien leest de rubriek lekker weg: lezers komen zo misschien ook wel achter nieuwe, belangrijke informatie.

4. Vooral niet: een ‘brochure’ in je magazine

Denk wel: een eigen magazine is geen brochure. Lezers zijn op zoek naar een vermakelijk verhaal, een nieuw inzicht, een inspirerend artikel. Zij zijn meestal niet op zoek naar een opsomming van je volledige aanbod. Een overzicht van alle behandelingen is daarom misschien ‘overkill’, maar in kleinere vorm kan het juist wel interessant zijn om iets te zeggen over je aanbod. Bijvoorbeeld kleine producten die klanten kunnen kopen of originele artikelen waar zij anders niet aan gedacht hadden. Waar zou een lezer door geprikkeld kunnen worden?

5. Extraatjes

Bij het maken van een tijdschrift is het goed om te zorgen voor afwisseling. Het is altijd leuk om je magazine te voorzien van korte onderdelen. Dit geeft lezers een prettig stukje om te lezen tussen langere artikelen door. Denk hierbij aan:

  • Een voorwoord, om jezelf voor te stellen aan je lezers en een introductie te geven
  • Eigen column, om een eigen, persoonlijk verhaal te delen over je bedrijf of je leven
  • Tips voor thuis, originele ideeën waar lezers direct mee aan de slag kunnen

Tijd om jouw tijdschrift te maken

Dus hoe gaat jouw magazine eruitzien? Dat hoef je niet zelf te weten. ForYou Media helpt je hier graag bij. We zorgen ervoor dat we, samen met jou, het magazine van idee naar gedrukt magazine brengen, om het uiteindelijk in handen van je bestaande én nieuwe klanten te krijgen. Benieuwd geworden? Neem contact op om je mogelijkheden te bespreken!

Delen

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.