header vervolgpagina s

MarketingWijzer #17

Zo werkt SEA (en dit is het verschil met SEO)

Marketing onder controle | 1 september 2021

Google is net een apenrots. Alle websites strijden met elkaar om de top als enige te bereiken: die hogere posities in de zoekresultaten zijn voor bedrijven goud waard. Er is een manier om de rots te slim af te zijn. Als je Google wat centjes toeschuift, zet de website jouw bedrijf met alle liefde bovenaan de zoekresultaten. Dit is Search Engine Advertising. In dit blog leggen we uit wat dit inhoudt en op welke manier jij het kunt inzetten voor je bedrijf.

MarketingWijzer 172

Wat betekent SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Het betekent dat je adverteert in de zoekmachine. Wanneer je een zoekopdracht doet, zie je deze resultaten als eerste, meestal met een ‘Adv’ ervoor om aan te geven dat het een advertentie is. Met SEA kun je zo gericht jouw website aanbieden aan mensen die zoeken op specifieke woorden, of aan mensen met specifieke kenmerken.

Zo helpt SEA je jouw doelgroep te bereiken

SEA maakt het mogelijk gericht mensen te bereiken die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw bedrijf. Je kunt je doelgroep op verschillende manieren specificeren met SEA:

  • Persoonlijke kenmerken, zoals leeftijd, taal en locatie: zo bereik je gericht je doelgroep.
  • Moment van de dag: soms is je doelgroep vooral op specifieke momenten online, daar kun je jouw advertentie op inrichten.
  • Apparaat: wil je jouw advertentie alleen op mobieltjes laten zien? Dat kan.
  • Trefwoorden: je kunt jouw advertentie laten zien bij mensen die naar specifieke woorden zoeken. Let wel op: zoekwoorden waar veel op gezocht wordt zijn duurder en hebben meer concurrentie dan minder ‘populaire’ woorden!

Google Display Network: nog breder adverteren

Hoe zit dit laatste punt in elkaar? SEA houdt meestal adverteren in het zoeknetwerk in. Maar SEA kan verder gaan dan enkel resultaten in de zoekmachine. Je kunt op Google ook adverteren via het Google Display Network. Hierbij verschijnen je advertenties niet alleen in Google, maar ook in YouTube, Gmail en andere Google-apps. Je adverteert in het Google Display Network met een combinatie van beeld en tekst, waarbij Google afhankelijk van het medium deze elementen laat zien. In Gmail zal sneller enkel de tekst verschijnen, maar op YouTube of een andere website kan ook je afbeelding verschijnen.

Adverteren heeft deze voordelen

  • Meer websitebezoekers. Wanneer je bovenaan staat, ben je direct in beeld en mensen hebben meestal geen zin om ver te scrollen.
  • Je verschijnt bovenaan de zoekresultaten. Zelfs als iemand niet klikt, blijft je naam wel hangen.
  • Je kunt gericht jouw doelgroep bereiken. Je advertenties verschijnen bij bepaalde zoekopdrachten of bij mensen die naar een productgroep zoeken.
  • Je kunt je advertentie laten zien op plekken die relevant zijn voor jouw doelgroep, ook buiten Google om.
eigen magazine

Mariëlle Bouma
Senior accountmanager media

Specialist aan het woord

‘Het is belangrijk om goed na te denken over je zoekwoorden. Wanneer je bijvoorbeeld trainingen mindfulness geeft, heeft het niet veel zin om ‘mindfulness’ als zoekterm te gebruiken: te breed en veel concurrentie! Een zoekterm als ‘mindfulness training Amsterdam’ is specifieker en zorgt er zo voor dat je advertentie relevanter is en sneller verschijnt.’

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wanneer je op zoek gaat naar informatie over hoe je hoger in de zoekresultaten van Google kunt verschijnen, zijn SEO en SEA twee termen die snel voorbij komen. Hoewel deze termen veel met elkaar te maken hebben, zijn ze wel erg verschillend van elkaar. Google deelt de zoekresultaten op in twee onderdelen: organische en niet-organische resultaten. Organische resultaten zijn de websites die Google kon vinden die het meest aansluiten op je zoekopdracht. Hierboven staan de niet-organische resultaten: dit zijn de advertenties.

Bij SEO zorg je ervoor dat je website hoger in het lijstje met organische zoekresultaten verschijnt. En met SEA zorg je er juist voor dat je website in de niet-organische resultaten staat. In de krochten van Google kom je ook nog wel eens de term SEM tegen. Dit staat voor Search Engine Marketing. Dit is een meer omvattende term en eigenlijk kun je deze direct weer naast je neerleggen. Meestal wordt hier SEA of zowel SEA als SEO mee bedoeld.

Zij ging je voor

We snappen dat het een hoop termen zijn die je voorgeschoteld krijgt en dat SEA veel opties omvat. In de praktijk valt dit redelijk mee. Hilde is met haar salon PMU by Hilde een SEA-campagne gestart. Zij wilde gevonden worden door vrouwen in de leeftijd 30-60 die zochten op ‘PMU amersfoort’ en ‘permanente make-up Amersfoort’. Wanneer iemand vervolgens zoekt naar een van deze termen, verschijnt Hilde met haar salon ook in de zoekresultaten. Hilde maakt gebruik van het Display Network om haar advertentie ook weer te geven op websites met schoonheidsadviezen. Mensen die hier geïnteresseerd in zijn, zien zo ook haar website voorbij komen.

Start vandaag

Zou jij wel de volgende Hilde willen zijn? Of heb je nog vragen over SEA? Dan helpen wij je hier graag bij. ForYou Media is gespecialiseerd in het verzorgen van marketing en communicatie voor ondernemers. Wij helpen ondernemers in gezondheid, schoonheid, liefde & leven om hun bedrijf op topniveau te presenteren. En daar hoort SEA natuurlijk ook bij. Neem contact op om jouw mogelijkheden te bespreken!

Wil je nog meer bereiken met jouw marketing? Kies dan 1 van onze gratis proefpakketten. Zo kun je vrijblijvend kennismaken met nieuwe mogelijkheden. Welk pakket ga jij proberen?

Delen