header vervolgpagina s

MarketingWijzer #16

Zo werkt retargeting: waarom jouw aankopen je achtervolgen

MarketingWijzer | 17 augustus 2021

Heb je weleens gehad dat je een product kocht, bijvoorbeeld een stofzuiger, en je vervolgens nog dagenlang door advertenties voor die ene stofzuiger wordt achtervolgd? ‘Wat gek’, denk je dan. ‘Ik heb er toch maar ééntje nodig?’ Dit heeft alles te maken met retargeting. Dat je allang een nieuwe stofzuiger in huis hebt, maakt de computers achter de advertenties niet uit. Die hebben je interesse opgemerkt en willen maar wat graag dat je naar de website terugkeert! Wat is retargeting eigenlijk? En kan dit ook voor jouw marketing iets opleveren? ForYou Media legt het uit!

MarketingWijzer 16

Alweer die telefoon?

Gedachteloos scroll je door Facebook. Je oog valt op een advertentie voor een nieuwe telefoon. Het is een mooi model: precies de grootte en snelheid waar je naar op zoek was. Het is namelijk precies het model waar je een dag eerder naar gekeken hebt in verschillende webwinkels. Hoe kan het dat de telefoon hier nu weer verschijnt? Ach, dat maakt ook niet uit. Misschien ga je er toch maar weer even kijken – het was immers een prachtig apparaat. Precies waar je naar op zoek was.

Zo werkt retargeting

Wanneer je vaak winkelt op internet, gebeurt het waarschijnlijk regelmatig dat je advertenties ziet voor producten die je eerder hebt gezien. Deze advertenties verschijnen door zogeheten retargeting (ook wel remarketing genoemd). Dit houdt in dat een bedrijf bezoekers van de website opnieuw benadert met advertenties. Deze advertenties kunnen op andere websites verschijnen, op social media of in de zoekresultaten van Google. Het doel is om mensen die ooit geïnteresseerd zijn geweest in bepaalde producten te verleiden om deze nog een keer te bekijken. En misschien zelfs te kopen.

Welke vormen van retargeting bestaan er?

Retargeting bestaat in meerdere vormen over meerdere kanalen. Dit zijn de belangrijkste:

  • Standaardremarketing: de simpelste vorm van retargeting. Mensen die jouw website hebben bezocht, krijgen globaal advertenties over jouw site te zien.
  • Dynamische remarketing: deze vorm verloopt grotendeels hetzelfde als standaardremarketing, alleen krijgen mensen specifiek advertenties te zien voor de producten die zij eerder hebben bekeken in de webshop. Denk bijvoorbeeld aan advertenties van Zalando. Dat ene shirt dat je had aangeklikt, zwerft nog wekenlang in je advertenties rond!
  • Social media retargeting: klik je op een advertentie vanuit social media? Grote kans dat je van hetzelfde bedrijf later nog een advertentie te zien krijgt. Je kunt via een campagne op social media namelijk ook retargeting inschakelen.
  • Retargeting met Google Ads: in deze vorm kun je mensen benaderen die zoeken naar jouw producten via Google. Zijn er zoekers die eerder jouw website hebben bezocht en nu opnieuw naar jouw producten of diensten zoeken? Dan krijgen zij ook jouw zoekadvertentie te zien.
Profielfoto Sabine2

Sabine Postma
Online marketeer

Specialist aan het woord

Je kunt in sommige retargeting-campagnes ook selecteren wie de advertenties te zien krijgen. Je kunt hier kopers bijvoorbeeld uit halen. Is een klant allang tevreden jouw digitale winkel uitgelopen? Dan kun je er op deze manier voor zorgen dat je die niet meer lastigvalt met advertenties.

De voordelen van retargeting

Retargeting heeft 2 grote voordelen. Ten eerste zorgt het ervoor dat mensen zich herinneren dat ze naar jouw producten hebben gezocht. Wanneer je een webshop hebt, zul je merken dat een groot deel niet overgaat tot een aankoop. Dit is gemiddeld zo’n 97% van je bezoekers. Deze mensen ben je normaal gesproken kwijt. Tenzij je ze opnieuw opzoekt.

Haken je kopers af net voor het kopen?

Veel mensen die op je webshop aan het rondneuzen waren, hadden hier alleen wel een reden voor. Misschien dat een deel afhaakte omdat ze nooit iets hadden willen kopen. Maar misschien dat er een paar mensen waren die hun creditcard al erbij hadden gepakt, maar op het laatste moment bedachten dat ze de hond nog uit moesten laten. Mensen die dachten, ‘Ach, ik doe het straks wel’, en het vervolgens vergaten. Dat zijn de mensen waarvoor retargeting bij uitstek geschikt is. De eerstvolgende keer dat ze jouw advertentie zien, staan ze wel bij de kassa!

Niet top of mind, maar wel in het achterhoofd

Het tweede voordeel is dat mensen jouw bedrijf nog een keer voorbij zien komen. Onthoud: klanten hebben vaak minstens 7 contactmomenten nodig met een bedrijf voor ze er een aankoop doen. Misschien word je door retargeting niet top of mind (iemand kan natuurlijk recht langs al je advertenties heen scrollen), maar het kan al goed helpen om ergens achterin de gedachtes van je potentiële klanten te blijven rondzweven. Op het moment dat zij later op zoek zijn naar een product zoals dat van jou, komt jouw winkel weer bovendrijven.

Laat ons je helpen met adverteren!

Heb je weleens een advertentie van ons gezien op bijvoorbeeld Facebook? Het spijt ons – grote kans dat je er na het lezen van dit blog nog een paar meer zult aantreffen. Wij gebruiken zelf ook retargeting als manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dit betekent dat we jou ook kunnen helpen om dit te doen. Wij weten welke content werkt en hoe jij jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Neem daarom contact op, dan kijken we graag met jou wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Wil je nog meer bereiken met jouw marketing? Kies dan 1 van onze 10 gratis proefpakketten. Zo kun je vrijblijvend kennismaken met nieuwe mogelijkheden. Welk pakket ga jij proberen?

Delen