header vervolgpagina s

Marketingwijzer #13

Wat maakt een eigen bedrijfsmagazine zo bijzonder?

MarketingWijzer | 22 juni 2021

Social media en websites zijn belangrijke onderdelen van ieder marketingplan. Het kan alleen soms lijken alsof marketing zich alleen online lijkt af te spelen. Bij ForYou Media weten we dat geprinte producten minstens zo belangrijk zijn als wat je op je website en social media publiceert. Zeker een eigen bedrijfsmagazine is een manier om je doelgroep op een unieke manier te bereiken. Wat maakt een bedrijfsmagazine zo uniek? 

magazine

Je maakt er een momentje van

De meeste communicatie is vluchtig. Je bekijkt even een Facebook-bericht of leest een blog. Op straat rijd je langs posters en vlaggen en soms blader je even een brochure door. Een magazine heeft alleen een heel andere ervaring. Je gaat er vaak echt even voor zitten. Een kopje thee erbij, misschien een snack, en eventjes onderuit om wat interessante artikelen te lezen. Je leest niet vluchtig, maar juist met aandacht. Magazinelezers zijn die unieke personen uit je doelgroep die echt aandacht hebben voor wat je te vertellen hebt. Gemiddeld besteden lezers 25 minuten aan het lezen van een magazine!

Je onthoudt het

Je bent op dit moment een online tekst aan het lezen. Dat betekent dat je ogen op het scherm gericht zijn. Op de achtergrond klinkt zacht het slepen van je duim om door te scrollen, of het wieltje van je muis. Daarmee gebruik je twee zintuigen: kijken en horen. Wist je alleen dat, hoe meer zintuigen er worden aangesproken door media, hoe beter je het onthoudt? Stel: je print dit blogartikel uit. Je hebt een papiertje in de hand waar je naar kijkt. Alleen je kunt ook het ritselen van het blaadje horen en het papier voelen. Dat zijn al vier van de vijf zintuigen. Proeven is misschien een minder goed idee.

>> Hoe meer zintuigen bepaalde media aanspreekt,
hoe beter je het onthoudt <<

Je bewaart het

Een dik, kleurrijk, pas geprint magazine: dat gooi je toch niet zomaar in de papierbak? Zelfs wanneer je een groot deel van de artikelen hebt gelezen, en zeker wanneer je ervan hebt genoten, hou je het magazine liever nog even in huis. Voor later, als je dat éne artikel nog eens wilt lezen. Of die ene tip nog eens wilt zien. Zo blijft een magazine rondslingeren in huis en blijft het in het zicht liggen. En je weet: in het oog, in het hart.

Je krijgt antwoorden op je vragen

Een magazine levert een schat aan informatie. Het bedrijf dat een magazine uitbrengt, wordt gezien als expert in het vakgebied. Zeker wanneer het magazine regelmatig uitkomt met nieuwe actuele informatie. De eerstvolgende keer dat je een product nodig hebt dat het bedrijf aanbiedt, weet je waar je moet zijn.

Leoni edited

Leoni Helsdingen
Grafisch vormgever

Specialist aan het woord

‘Mensen besteden meer tijd aan het lezen van een geprint magazine (gemiddeld 25 minuten). Wanneer je iets leest wat gedrukt is, onthoud je het beter dan wanneer je het leest van een scherm. Printartikelen kunnen meer op de inhoud ingaan. Een lezer raakt namelijk minder snel afgeleid.’

Je krijgt antwoorden op vragen die je niet eens had

Je begint vaak met een artikel dat je aandacht trekt en iets vertelt wat je graag wilt weten. Maar een magazine is alleen natuurlijk geen encyclopedie. Je gaat er niet gericht in op zoek naar een antwoord op je vraag. In een goed magazine zijn de artikelen niet voor één gat te vangen. Wanneer je een interessant artikel gelezen hebt, staat het volgende alweer klaar. Zo kom je niet alleen nieuwe informatie te weten over onderwerpen die je interessant vindt; je ontdekt allemaal nieuwe informatie waarvan je nog niet eens wist dat je die wilde weten.

>> In een goed magazine zijn de
artikelen niet voor één gat te vangen <<

Vertel het verhaal van jouw bedrijf

Wat kun je allemaal kwijt in een magazine? Er zijn veel verschillende rubrieken die je kunt invullen in het eigen magazine. Je hebt eigenlijk carte blanche: alles is mogelijk. Dat kan alleen ook juist averechts werken. Want als alles mogelijk is, wat is dan je speelveld? Daarom alvast wat inspiratie om de pagina’s mee op te vullen:

  • Verhalen van jouw partners
  • Persoonlijke verhalen, zoals een interview met jezelf of een familielid
  • Achter de schermen: zo gaat het er dagelijks in jouw bedrijf aan toe
  • Tips en adviezen voor jouw klanten
  • Veelgehoorde misverstanden en hoe de vork wél in de steel zit
  • Spreads met fotografie van jouw bedrijf
  • Eerder gepubliceerde blogs of andere artikelen

De persen staan klaar…

ForYou Media is gespecialiseerd in marketing en communicatie voor ondernemers in gezondheid, schoonheid, liefde & leven. Bij ForYou Media kun je een eigen bedrijfsmagazine laten maken met alle kennis onder één dak. We helpen bij het samenstellen van de teksten, zorgen voor een aansprekende vormgeving en maken het klaar voor de drukker. Zo word je van begin tot eind ontzorgd in het samenstellen van het magazine. En als je het slim aanpakt, vallen ook de kosten vaak heel erg mee. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

Delen