Wat is eigenlijk het effect van al mijn marketing?
Je hebt geïnvesteerd in nieuwe marketing: een artikel in een magazine, een blogartikel of een advertentiecampagne. Je zet de stoel nog maar iets verder naar achteren en schuift de telefoon voor je. ‘Kom maar op’, denk je. Die telefoon staat binnenkort roodgloeiend. Alleen blijft vervolgens het gerinkel van je telefoon afwezig. Je mailbox blijft leeg. ‘Hoe kan dat?’ denk je. Je hebt nog zó ingezet op marketing! Het effect van marketing is alleen vaak pas op lange termijn te merken. In dit blog zullen we hier verder op ingaan.
Bekend met je merk voor een aankoop
Mensen hebben gemiddeld 7 contactmomenten nodig voor ze tot een aankoop overgaan. Dat is tenminste een klassieke theorie achter marketing. Dit is alleen slechts een leidraad, geen regel. Het idee achter deze theorie is dat klanten vooral bekend moeten raken met een merk voor ze er een aankoop in willen doen. Misschien herken je dit zelf ook wel: wanneer je zelf een aankoop wilt doen, doe je dit niet bij de eerste de beste zaak die het product heeft waar je naar op zoek bent. Het liefst ga je naar een bedrijf waarvan je weet dat het goede producten kan leveren. Baseer je dit echt op kwaliteit, of typ je de eerste winkel in je browser in die je kent?
Wat is eigenlijk een ‘contactmoment’?
Een contactmoment is een moment waarop de klant met jouw bedrijf in aanraking komt. Dit kan via alles zijn. Iemand die even jouw fysieke winkel bezoekt, iemand die jouw website bekijkt, iemand die een post van je ziet op social media. Veel interactie hoeft er trouwens niet te zijn. Als je gewoon even een momentje jezelf laat zien, kom je al een heel eind. Het laat zien: ‘ik doe mee. Ik ben er voor je, wanneer je het wilt’.
Vertrouwen door contact
Het exposure-effect is een psychologisch effect. Dit effect is dat, hoe vaker je met iets in contact komt, hoe betrouwbaarder het op je overkomt. Misschien dat je een nieuwe collega hebt die direct een slechte eerste indruk maakt. Iemand die een raar geurtje om zich heen heeft hangen en net het verkeerde weet te zeggen. Alleen op den duur blijkt diegene toch mee te vallen. Een collega die je steeds vaker ziet, ga je namelijk onbewust sympathieker vinden. Het kan net zo goed zijn dat je de nieuwe hit van Dua Lipa na een eerste luisterbeurt maar niks vindt, maar na de zevende keer toch begint mee te neuriën. Hoe vaker je aan iets blootgesteld bent (exposure), hoe positiever je erover denkt.
hoe vaker je met iets in contact komt, hoe betrouwbaarder het op je overkomt
Blijf in de gedachtes van je klanten
Dit effect verklaart ook waarom contactmomenten zo belangrijk zijn. Meer contactmomenten zorgen er op deze manier namelijk voor dat mensen ook vertrouwder raken met jouw bedrijf. Of ze nu een lang blog lezen of slechts een keer je naam voorbij zien komen: ergens in een ver afgelegen hoekje van de gedachtes blijf je toch bestaan. En zodra ze je nodig hebben en dat hoekje weer opzoeken, sta je voor ze klaar.
Zichtbaarheid loont
Wanneer je dus je socialcampagne opzet, of een pagina plaatst in een lokaal magazine, staat de telefoon niet direct roodgloeiend. Maar op den duur zal de telefoon steeds vaker overgaan. Hoe zichtbaarder je bent en blijft, hoe meer je jezelf laat zien en hoe beter je content is, des te beter zorg je ervoor dat je uiteindelijk gezien wordt als autoriteit in je vakgebied en specialist op jouw gebied.
Jouw partner in communicatie
ForYou Media is gespecialiseerd in het maken van content voor ondernemers in de beauty‑, health- en lifestylebranche. Wij zijn hierbij jouw partner in effectieve contentmarketing. In samenwerking met jou zoeken we naar de beste manier om je bedrijf te presenteren, in online, social en print. Laat jouw bedrijf floreren en neem contact met ons op!