Wat is eigenlijk het effect van al mijn marketing?

Je hebt geïnves­teerd in nieuwe marke­ting: een artikel in een magazine, een blogar­ti­kel of een adver­ten­tie­cam­pagne. Je zet de stoel nog maar iets verder naar achte­ren en schuift de telefoon voor je. ‘Kom maar op’, denk je. Die telefoon staat binnen­kort roodgloei­end. Alleen blijft vervol­gens het gerin­kel van je telefoon afwezig. Je mailbox blijft leeg. ‘Hoe kan dat?’ denk je. Je hebt nog zó ingezet op marke­ting! Het effect van marke­ting is alleen vaak pas op lange termijn te merken. In dit blog zullen we hier verder op ingaan.

Bekend met je merk voor een aankoop

Mensen hebben gemid­deld 7 contact­mo­men­ten nodig voor ze tot een aankoop overgaan. Dat is tenmin­ste een klassieke theorie achter marke­ting. Dit is alleen slechts een leidraad, geen regel. Het idee achter deze theorie is dat klanten vooral bekend moeten raken met een merk voor ze er een aankoop in willen doen. Misschien herken je dit zelf ook wel: wanneer je zelf een aankoop wilt doen, doe je dit niet bij de eerste de beste zaak die het product heeft waar je naar op zoek bent. Het liefst ga je naar een bedrijf waarvan je weet dat het goede produc­ten kan leveren. Baseer je dit echt op kwali­teit, of typ je de eerste winkel in je browser in die je kent?

Wat is eigenlijk een ‘contactmoment’?

Een contact­mo­ment is een moment waarop de klant met jouw bedrijf in aanra­king komt. Dit kan via alles zijn. Iemand die even jouw fysieke winkel bezoekt, iemand die jouw website bekijkt, iemand die een post van je ziet op social media. Veel inter­ac­tie hoeft er trouwens niet te zijn. Als je gewoon even een momentje jezelf laat zien, kom je al een heel eind. Het laat zien: ‘ik doe mee. Ik ben er voor je, wanneer je het wilt’.

Vertrouwen door contact

Het exposure-effect is een psycho­lo­gisch effect. Dit effect is dat, hoe vaker je met iets in contact komt, hoe betrouw­baar­der het op je overkomt. Misschien dat je een nieuwe collega hebt die direct een slechte eerste indruk maakt. Iemand die een raar geurtje om zich heen heeft hangen en net het verkeerde weet te zeggen. Alleen op den duur blijkt diegene toch mee te vallen. Een collega die je steeds vaker ziet, ga je namelijk onbewust sympa­thie­ker vinden. Het kan net zo goed zijn dat je de nieuwe hit van Dua Lipa na een eerste luister­beurt maar niks vindt, maar na de zevende keer toch begint mee te neuriën. Hoe vaker je aan iets bloot­ge­steld bent (exposure), hoe positie­ver je erover denkt.

hoe vaker je met iets in contact komt, hoe betrouwbaarder het op je overkomt

Blijf in de gedachtes van je klanten

Dit effect verklaart ook waarom contact­mo­men­ten zo belang­rijk zijn. Meer contact­mo­men­ten zorgen er op deze manier namelijk voor dat mensen ook vertrouw­der raken met jouw bedrijf. Of ze nu een lang blog lezen of slechts een keer je naam voorbij zien komen: ergens in een ver afgele­gen hoekje van de gedach­tes blijf je toch bestaan. En zodra ze je nodig hebben en dat hoekje weer opzoe­ken, sta je voor ze klaar.

Zichtbaarheid loont

Wanneer je dus je social­cam­pagne opzet, of een pagina plaatst in een lokaal magazine, staat de telefoon niet direct roodgloei­end. Maar op den duur zal de telefoon steeds vaker overgaan. Hoe zicht­baar­der je bent en blijft, hoe meer je jezelf laat zien en hoe beter je content is, des te beter zorg je ervoor dat je uitein­de­lijk gezien wordt als autori­teit in je vakge­bied en speci­a­list op jouw gebied.

Jouw partner in communicatie

ForYou Media is gespe­ci­a­li­seerd in het maken van content voor onder­ne­mers in de beauty‑, health- en lifesty­le­bran­che. Wij zijn hierbij jouw partner in effec­tieve content­mar­ke­ting. In samen­wer­king met jou zoeken we naar de beste manier om je bedrijf te presen­te­ren, in online, social en print. Laat jouw bedrijf flore­ren en neem contact met ons op!

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.