header vervolgpagina s

Marketingwijzer #11

Print versus online: welke vorm werkt voor jouw bedrijf?

MarketingWijzer | 22 juni 2021

Zowel adverteren in print als online adverteren biedt kansen voor jouw marketing. Waar kun je het beste op inzetten? Wat zijn de voordelen van print en waarom is het belangrijk om online professioneel aanwezig te zijn? Bij ForYou Media zijn we gespecialiseerd in beide takken van sport. Daarom wegen we de voordelen van beide soorten tegen elkaar af.

MarketingWijzer 11

De wedstrijd begint

De spotlights knippen aan. De spelers staan in de ring. Links staat print klaar: magazines, boeken en brochures. Alles wat tastbaar is. Rechts staat een jongere speler: online. Deze speler heeft blogs, socialmedia-advertenties en websites in de bokshandschoenen zitten. De sfeer is gespannen. De spelers zijn vastberaden. Welke van de twee gaat je overtuigen om je marketing op in te zetten?

Vindbaar online

Online zet de eerste stap naar voren. Online lijkt immers altijd op de voorgrond te zijn. Via internet kun je veel mensen bereiken in het hele land. Iemand die een aankoop wil doen, pakt de telefoon erbij en stelt de vraag aan Google. 85% van de mensen die zich oriënteren op een aankoop, begint deze zoektocht zo bij Google. Door jouw website in de zoekresultaten te laten zien, zorg je ervoor dat mensen zien dat jij de specialist bent waar ze moeten aankloppen.

>> 85% van de mensen die zich oriënteren op een aankoop,
begint deze zoektocht zo bij Google. <<

Meten is weten

Een ander groot voordeel van online adverteren is dat het effect meetbaar is. En niet zo’n klein beetje ook: je kunt bijna meer informatie krijgen over het resultaat van je marketing dan je weet te gebruiken. Je kunt zien hoe mensen op je website komen, wie reageren op je social media, welke pagina’s mensen op je website het meest bezoeken en wat uiteindelijk de doorslag gaf naar het invullen van je contactpagina. Zie je verbeterpunten in deze data, dan kun je hierop inspringen. Een deel gaat zelfs automatisch. Facebook koppelt bijvoorbeeld je beste tekst aan de meest aansprekende afbeelding om een optimale advertentie te tonen. Je zou hierdoor bijna zeggen dat alle marketing en communicatie via internet moet gaan lopen…

Print geeft zich niet verloren

Maar print laat zich niet zo gemakkelijk uit het veld slaan. Hoe groot online ook lijkt te worden, print weet altijd ruimte voor zichzelf te creëren. Hoe kan dat? Dat is simpel: print werkt. Waar een online artikel of magazine zó weer van je scherm is verdwenen, ligt een gedrukt magazine rustig te wachten tot je weer tijd hebt om verder te lezen. Een aantrekkelijk fysiek product nodigt je uit om het in je handen te nemen. Om het open te slaan. En daar wordt je aandacht getrokken door het eerste artikel. Voor je het weet is het een uur later en ben je een paar artikelen verder.

Janna scaled e1624011126248

Janna Stavast
Accountmanager ForYou Magazine

Specialist aan het woord

‘Mensen besteden meer tijd aan het lezen van een geprint magazine (gemiddeld 25 minuten). Wanneer je iets leest wat gedrukt is, onthoud je het beter dan wanneer je het leest van een scherm. Printartikelen kunnen meer op de inhoud ingaan. Een lezer raakt namelijk minder snel afgeleid.’

De comeback van print

Wanneer je op de tribune kijkt waar de fans van print zitten, valt te zien dat de samenstelling van deze groep aan het veranderen is. Er zitten daar verrassend veel jongeren tussen. Print is namelijk een ware comeback aan het maken onder jongeren. In een steeds meer digitale wereld vinden zij het fijn om af en toe de schermen uit te zetten. Even een kopje thee met een magazine erbij, of juist onderuit op de bank met een goed boek. Om achteraf de telefoon er weer bij te pakken en een foto op Instagram te plaatsen: ‘Heb je dit magazine al gelezen?’

>> Print is een ware comeback aan
het maken onder jongeren <<

En de winnaar is…

De spelers in de ring hebben een lange wedstrijd achter de rug. Maar wie komt als winnaar uit de bus? De beste marketing en communicatie vertelt een verhaal. En ieder bedrijf heeft een eigen verhaal dat het waard is om te vertellen. Dat maakt dat er niet één geschikt medium is om het verhaal naar buiten te brengen.

Vertel jouw verhaal op jouw manier

Afhankelijk van jouw wensen en doelen adviseren wij welk type communicatie je het beste kan helpen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je al hebt. Heb je al een website die goed loopt en genoeg klanten trekt? Dan kun je de artikelen en informatie misschien hergebruiken voor een interessant magazine. Heb je juist nog geen website en weten klanten je nog moeilijk te bereiken? Een nieuw likje verf op je site, gecombineerd met een nieuwe brochure, zet jouw bedrijf opnieuw op de kaart. We sparren graag met jou om een bijdrage te leveren aan je succes.

Delen