header vervolgpagina s

MarketingWijzer #14

Hoe reviews jouw bedrijf helpen (en hoe je ze krijgt)

MarketingWijzer | 19 juli 2021

Reviews zijn van onschatbare waarde voor jouw bedrijf. Het zijn niet alleen korte tekstjes van tevreden klanten; het zijn gouden aanbevelingen voor nieuwe klanten. Het zijn statements van jouw ambassadeurs die andere klanten net over de streep kunnen trekken. Reviews zijn eigenlijk gratis reclame voor jouw bedrijf. Hoe zorg je er alleen voor dat je ze krijgt?

MarketingWijzer 14 1

Wie ga je geloven?

Als ondernemer weet je wat het beste werkt voor jouw klanten: jouw product of dienst natuurlijk! Het liefst vertel je dit aan zoveel mogelijk mensen, zodat zij zelf kunnen ervaren hoe goed het wel niet werkt. Mensen blijken alleen niet zo happig om je te geloven. Want iedere ondernemer lijkt te vertellen dat zijn of haar producten het beste zijn. Wie zorgen ervoor dat klanten kiezen voor jouw producten? Andere klanten!

Soms word je doodgegooid met reclame voor een nieuwe serie wanneer deze op een streamingservice is uitgekomen. Ieder bushokje, iedere online advertentie en ieder spandoek dat achter een vliegtuig hangt, beveelt de serie aan. Maar zodra een goede vriend zegt dat het een goede serie is, kruip ik pas achter de tv.’

Rachel / Fysiotherapie Rachel Verhagen

Overtuig je potentiële klanten

Een review zorgt er dus voor dat mensen echt overtuigd raken van je kunnen. Je kunt zelf lang en breed vertellen hoe goed je producten zijn, maar mensen geloven het pas als een van je klanten het vertelt. Daarom lezen mensen ook zoveel reviews. En daarom is het van belang dat je ze op je website hebt staan, of op websites als Trustpilot, Google of Facebook. Deze reviews verschijnen vervolgens ook op een vergelijkingssite als Trustoo, die je ook weer met nieuwe klanten in contact kan brengen.

Wist je dat?

  • 75% van de bezoekers leest online reviews
  • 25% van je aankopen wordt bepaald aan de hand van reviews
  • Een potentiële klant leest minstens 10 reviews voor diegene overgaat tot aankoop
  • Een kwart van de mensen die positieve reviews leest, is bereid meer uit te geven aan een product
reviewservice

Raymond Wijnstra
Senior accountmanager media

Specialist aan het woord

‘We maken bij ForYou Media veel verschillende producten. Maar wat ons betreft is het niet afgelopen met de samenwerking na de levering. Het is fijn om te weten of onze mogelijkheden ook doen wat wij beloven; of ze de ondernemers echt kunnen helpen. Door klanten naar hun ervaringen te vragen komen we soms ook tot nieuwe inzichten. Zo kunnen we in de toekomst de samenwerking weer verbeteren. Reviews versterken dus ook de relatie met je huidige klanten!’

Ik vind dat mijn werk niet om mij moet draaien, maar om de klant. Ik vind het vaak dus niet zo fijn om mijzelf op de voorgrond te zetten. Ik heb wat klanten gevraagd of zij wat over mij konden typen, gewoon iets met hun mening of ervaring en zo. Die stukjes heb ik op de website gezet bij de blogs. Dat was een goede manier om toch mijn verhaal te kunnen vertellen.’

Johannes / YourNewYou

Hoe kom ik aan een review?

Dat is de grote vraag die veel ondernemers bezighoudt. Dit zijn onze tips:

  1. Zet je antenne aan. Wanneer iemand iets positiefs uit, is dat je kans om te vragen om een review. Je kunt het altijd vragen, en als ze niet willen, doen ze het toch niet. Maar misschien breng je ze juist op een idee.
  2. Wees eerlijk. Het helpt jouw bedrijf enorm om een positieve recensie te krijgen. Een positieve klant heeft er vast iets voor over om je bedrijf op die manier te helpen. Het kan dus geen kwaad om eerlijk te zeggen dat het jouw bedrijf helpt wanneer klanten een review plaatsen.
  3. Automatiseer het proces. Stuur jij jouw klanten een bevestigingsmail of een andere vaste mail? Neem hier het verzoek om een review in op. Zo vergeet je het ook niet meer.
  4. Klim zelf in de pen. Daarmee bedoelen we niet dat je zelf reviews gaat bedenken. Maar je kunt reviews van klanten wel zelf schrijven. Dat is hoe wij bijvoorbeeld onze succesverhalen maken. Je kunt je klanten achteraf een paar vragen mailen, of vragen of je ze even kunt bellen. Vervolgens gebruik je deze informatie om de verhalen mee op te stellen.

Je hoeft niet perfect te zijn

Goed, het kan gebeuren dat een klant ontevreden is en een negatieve recensie achterlaat. Mensen weten dat perfectie niet bestaat. Wanneer je op alle reviewsites alleen maar prijzen hebt binnengesleept met 5-sterrenreviews, zijn je potentiële klanten sneller argwanend dan overtuigd. Het kan toch niet zo zijn dat iedereen de perfecte score geeft? De minder positieve recensies zijn dus een geschenk.

Reviews waren voor mijn bedrijf een tijdlang een pijnpuntje. Ik merkte dat het juist de ontevreden klanten waren die sneller een recensie achterlieten op bijvoorbeeld Google. De andere klanten lieten mij weten hoe blij ze waren, maar dat lees je dan niet terug. Ik ben ze maar gaan vragen of ze toch iets zouden willen plaatsen op een van de reviewsites. Elke keer als er weer een nieuwe verschijnt, denk ik: yes. De score kruipt zo langzaam weer naar boven.’

Merel / Waterlelie Uitvaartzorg

De ForYou Media reviewservice

Het kan veel tijd kosten om reviews te verzamelen. Wij schrijven graag deze reviews voor je. Hiervoor bieden wij het reviewabonnement aan, net zoals we met de reviews op deze pagina hebben gedaan. Alleen jouw reviews zullen we niet zelf bedenken. Het enige wat jij hoeft te doen, is aangeven welke klanten willen meewerken aan een review. Dan verzorgen wij de rest. Wil je meer informatie? Kijk dan op de pagina van het reviewabonnement.

Delen